"Rusi otkrili vrata Evrope": Gotovo 14.000 ljudi iz Rusije koristilo ovu rutu za ulazak u EU 2023. 1Foto: EPA-EFE/ARTUR RESZKO POLAND OUT

Gotovo 14.000 ljudi iz Rusije koristilo je ovu rutu za ulazak u EU 2023. godine, što je skoro petostruko povećanje u odnosu na prethodnu godinu. Naglo povećanje je otkrilo značajan jaz u regulisanju tranzita preko Kalinjingrada i postavlja pitanja o bezbednosti i efikasnosti sankcija protiv režima Vladimira Putina, ukazuje u analizi za Centar za analizu evropske politike Džastina Badžinate Froli, istraživačica za pitanja starteške bezbednosti i geopolitike u regionu Baltičkog mora.

Ruski putnici koji putuju preko Litvanije u Kalinjingrad, rusku eksklavu na obali Baltika, mogu da se iskrcaju u selu Kena i odatle putuju do ostatka EU. Iako mnogi imaju papire koji bi omogućili putovanje u Litvaniju drugim pravcima, ne treba potcenjivati pretnju ruskih agenata ili vojnog osoblja koji železnicu koriste kao ulaz ka Zapadu.

Nereagovanje u vezi sa zloupotrebom ove rute preti da potkopa pokušaje da se ojača bezbednost Litvanije, i može čak dovesti Litvaniju i NATO u poziciju u kojoj će morati da odgovore na hibridni napad.

Kalinjingradska tranzitna ruta privukla je globalnu pažnju u junu 2022, ubrzo nakon ruske invazije na Ukrajinu, kada je Litvanija zabranila železnički transport sankcionisane robe do i iz ruske eksklave preko svoje teritorije.

Mesec dana kasnije, nakon žestoke reakcije Kremlja, EU je ažurirala svoje smernice i navela da je zabranjen samo tranzit sankcionisanog tereta drumom. Litvanija je ukinula opštu zabranu i roba – osim vojnih proizvoda i proizvoda dvostruke namene – se neomeatno kretala kroz Litvaniju železnicom.

Ovo je, međutim, bilo samo pola priče. EU i Rusija su se 2002. složile da dozvole slobodan prolaz iz kopnene Rusije do Kalinjingrada preko Litvanije za „osobe“ kao i za robu, „sa ciljem daljeg razvoja strateškog partnerstva između EU i Rusije“.

Ljudi koji su deo ove jednačine sada su postali problem.

Otkrivena je zabrinutost zbog prevoza putnika železnicom nakon ozbiljnih kršenja šeme. Kao rezultat sporazuma iz 2002. onima koji poseduju adekvatne železničke putne isprave je dozvoljeno da putuju jednom rutom preko teritorije Litvanije: Kena–Viljnus–Kaunas–Kibartai. Iskrcavanje iz vozova u Litvaniji nije bilo deo plana.

Međutim, kada se vozovi obavezno zaustavljaju radi tehničkog pregleda u Keni, ubrzo nakon ulaska u Litvaniju iz Belorusije, neki putnici jednostavno napuštaju vozove.

Iako ne postoji zvaničan način da se rezerviše karta tranzitnim vozom do litvanskog sela, sve veći broj Rusa koristi je za ulazak u EU, čineći putovanja koja su strogo ograničena, jeftinijim ali i uštedom vremena.

Oni koji se iskrcavaju uglavnom su državljani Rusije sa boravišnom dozvolom EU, koji potom mogu da putuju preko otvorenih granica u druge zemlje u šengenskoj zoni bloka bez ikakvih daljih ograničenja ili provera.

Zvaničnici litvanske vlade su više puta identifikovali tranzitnu rutu Kalinjingrada kao bezbednosni rizik, pri čemu je najveća zabrinutost neovlašćeno zaustavljanje tranzitnih vozova i iskrcavanje putnika.

S pravom, jer se operacije „sive zone“ sa ruskim agentima ili vojnim osobljem koje koriste zamagljene granice između slučajnih bezbednosnih incidenata i dobro pripremljenih diverzija dobro uklapaju u plan Putinovog režima.

Broj putnika u svakom vozu je ograničen na 300, a Viljnus je dobio dodatna sredstva od EU za unapređenje bezbednosti. Ali, vlada je podeljena po pitanju stepena pretnje i najboljeg načina da se zatvori ruta.

Iz kabineta predsednika kažu da je to pitanje za Ministarstvo spoljnih poslova, koje opet kaže da to nije u njegovoj nadležnosti. Ministarka unutrašnjih poslova Agne Bilotaite rekla je da je u pripremi novi „sistemski model“ kontrole granica, uključujući situaciju u Keni.

U međuvremenu, Laurinas Kasčiunas, predsednik Odbora za nacionalnu bezbednost i odbranu litvanskog parlamenta, rekao je da, iako trenutna dešavanja ne predstavljaju neposrednu bezbednosnu pretnju, iskrcavanje iz tranzitnih vozova treba bolje kontrolisati.

Prema rečima Rustamasa Liubajevasa, komandanta Državne granične službe, Rusi koji izađu iz voza u Keni ionako bi mogli da putuju u Litvaniju drugim sredstvima jer imaju ispravne papire za ulazak u EU.

Šira pretnja je to što Litvanija, dozvoljavajući Rusima da pristupe EU na ovakav način, signalizira labav stav prema pravilima i toleranciju dvostrukih standarda, čime podriva režim sankcija Zapada.

Čak i ako su ruske vlasti samo pasivni posmatrači, bilo bi naivno sumnjati da prikupljaju, analiziraju i integrišu informacije o bezbednosnim prazninama na granici Litvanije u svoje vojno planiranje.

U najgorem slučaju, ruski voz bi jednog dana mogao da uđe na teritoriju Litvanije kao prethodnica oružanog napada. Bilo bi neoprostivo da se to dogodilo zbog institucionalnog zanemarivanja ili zloupotrebe sistema.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari