Kraj velike gužve na Sueckom kanalu 1Foto: Beta/AP

Okončala se ogromna gužva u pomorskom saobraćaju nastala na oba kraja Sueckog kanala kada se 23. marta nasukao ogroman brod za prevoz kontejnera i skoro nedelju dana blokirao put ključan za svetski trgovinu, i pomorski transport je normalizovan, saopštila je danas uprava kanala.

Saobraćaj kroz kanal na koji se oslanja više od 10 odsto svetske trgovine, nastavljen je u ponedeljak uveče, pošto „Ever Given“, kapaciteta 200.000 tona, odsukan uz pomoć međunarodnih stručnjaka.

„Prošli su svi brodovi koji su čekali u kanalu od nasukavanja panamskog broda“, rekao je danas predsedavajući Uprave Sueckog kanala (SCA), admiral Osama Rabie, u saopštenju za štampu.

Brod pod panamskom zastavom, kojim upravlja tajvanski brodovlasnik „Evergreen Marine Corporation“, dugačak gotovo kao četiri fudbalska terena, ponovo je zaplovio u ponedeljak, 29. marta.

Remorkeri su ga odvukli na inspekciju u Velikom Gorkom jezeru – između dva dela Sueckog kanala, i saobraćaj kroz kanal između Sredozemnog i Crvenog mora je počeo već iste večeri.

Nečuven po veličini nastalih problema, taj slučaj je zaustavio saobraćaj na toj ključnoj pomorskoj ruti koja povezuje Aziju i Evropu: 422 broda sa 26 miliona tona tereta, navela je SCA, čekala su severno i južno od kanala, stvarajući gigantska uska grla.

Poslednji 61. brod od onih koji su čekali, danas je prošao kanalom, kao i „još 24 broda“, navodi se u saopštenju.

Gotovo 200 ljudi iz tehničkih timova Uprave kanala kojima je posebno doprinela holandska kompanija „Smit Salvage“, specijalizovana za pomoć brodovima, uspelo je u ponedeljak da pokrene ogroman brod, izvukavši ispod njega 30.000 kubnih metara peska i koristeći desetak tegljača.

Među objašnjenjima uzroka nasukavanja prvo su bili krivi jak vetar i peščana oluja, a potom je Uprava kanala progovorila o mogućnosti „grešaka – ljudskih ili tehničkih“.

Insistirajući na važnosti tog plovnog puta „za čitav svet“, egipatski predsednik Abdel Fatah al-Sisi u utorak je obećao da će njegova zemlja nabaviti prikladniju opremu koja će biti spremna u slučaju sličnih problema.

Po kompaniji za osiguranje „Allianz“, svaki dan zastoja izazvao je gubitak između šest i 10 milijardi dolara.

Ukupna vrednost tereta – industrijske robe, nafte, stoke i drugog na brdovima koji su morali da plove zaobilaznim putem, oko cele Afrike, razlikuje se u procenama – od tri do više od devet milijardi dolara.

Prošle nedelje, „Ever Given“ je izazvao i privremeni rast cena nafte u svetu.

Po podacima SCA, Egipat je gubio 12 do 15 miliona dolara dnevno jer je bio zatvoren kanal kroz koji je 2020. godine prošlo 19.000 plovila, u proseku 51,5 brod dnevno.

Jedan od njegovih glavnih izvora prihoda, kanal je Egiptu doneo 5,7 milijardi dolara 2019-2020.

Deo sueckog kanala je 2014. i 2015. godine bio kolosalno gradilište radi dogradnje, ali je tada predsednim Egipta Sisi odbacio ideju proširenja uskog južnog dela kanala, gde se sada bio nasukao i preprečio veliki brod.

„Ekonomski nije korisno“ proširiti i taj deo Sueckog kanala, izjavio je tada predsednik, nagoveštavajući „druge projekte za povezivanja Crvenog mora sa Sredozemnim“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari