Foto: Olivier Hoslet/EPA

Ovo zajedničkim naporima podržavaju Evropska asocijacija novinskih izdavača, Evropska asocijacija magazina, Savet evropskih izdavača i organizacija Novi mediji Evrope.

Kako javlja njuzleter Asocijacije medija, više od dve godine u EU traju pripreme za takve izmene Direktive o autorskim i srodnim pravima.

Komitet Evropskog parlamenta za zakonodavna pitanja 20.juna podržao je predlog direktive koji ide u prilog izdavačima, ali će evroposlanici konačnu reč dati na plenarnom zasedanju 5.jula u Strazburu.

Suština izmenam je da izdavači dobiju zakonski osnov koji odavno imaju proizvođači muzičkog i filmskog sadržaja i emiteri u onlajn sferi.

Izdavači bi dobili pravo da globalnim platformama i pretraživačima, pre svih Guglu i Fejsbuku, naplate licencu za preuzimanje, distribuciju i monetizaciju svog sadržaja, koji bi ostao besplatan za nekomercijalne korisnike.

Na ovaj način bi i novinari autori dobili svoj deo od sadržaja koji je naplaćen po osnovu „prava izdavača“.

Ove odredbe bi posebno bile značajne za male novine i magazine, lokalne i regionalne, sa njihovim digitalnim startapovima širom Evrope, jer ne uspevaju da zaštite svoj sadržaj i svoja prava prema velikim američkim korporacijama.

U međuvremenu, u susret glasanju, evroposlanici su zasuti sa više od 35.000 mejlova i automatskih telefonskih poruka kojima se pokušava blokada uvođenja „prava izdavača“.

S druge strane, asocijacije evropskih izdavača uzvraćaju kampanjom kojom evroposlanicima i javnosti širom EU poručuju da ne nasedaju na lažne vesti o „pravima izdavača“.

Oni negiraju da je reč o „porezu na linkove“ i objašnjavaju da će i nadalje svako moći slobodno da ih šeruje, kao što odbacuju i tvrdnju da će „prava izdavača“ ugroziti male medijske kompanije, budući da one masovno podržavaju ovu promenu.

Evropski izdavači negiraju i da će „prava izdavača“ ograničiti pristup vestima i objašnjavaju da će ona, narotiv, zaštititi investicije u kvalitetno novinarstvo.

Suprotstavljajući se tvrdnji da žele „poseban tretman“, evropski izdavači to takodje označavaju kao lažnu vest i napominju da žele jedino da im se priznaju prava slična onima koja imaju emiteri, muzički i filmski producenti.

Asocijacije evropskih izdavača nazivaju lažnim i stav da novinari ne bi imali koristi od uvođenja „prava izdavača“ i zaključuju da bi takva prava osigurala novinarima fer aranžmane.