Nosac Gerald R. Ford u SplituFoto: BETAPHOTO/HINA/Milan SABIC

 

Dok je bio na američkom nosaču aviona „Theodore Roosevelt (CVN-71)“ 1993, tadašnji predsednik Sjedinjenih Američkih Država Bil Klinton smatrao je da kada se u Vašingtonu pročuje o krizi u bilo kojem delu sveta, nije slučajno da prvo pitanje koje mnogi postave glasi: „Gde je najbliži nosač?“, napisao je penzionisani admiral mornarice SAD Džejms G. Fogo za Centar za pomorsku strategiju.

Ako bi danas ovo pitanje postavio predsednik SAD-a Džo Bajden, u kontekstu pretpostavljene krize u Evropi ili okruženju, odgovor bi bio da je najnoviji nosač aviona na nuklearni pogon „Gerald R. Ford (CVN 78)“ u Splitu, u Hrvatskoj.

Tamo je došao 26. juna, nakon što je boravio u luci u Oslu, u Norveškoj, spreman za sve nepredviđene situacije u evropskom području.

To je nosaču, s oko 4.600 članova posade, bio prvi duži angažman.

Najveći svetski nosač aviona je najnoviji i najnapredniji nosač američke mornarice i predstavlja generacijski skok u sposobnosti mornarice da projicira moć na globalnom nivou, navodi američko ministarstvo odbrane.

Stanica Split

Poseta Splitu, drugo putovanje za Forda, označena je kao planirana u području operacija američkih mornaričkih snaga u Evropi i angažovala ga je Šesta flota SAD-a za odbranu interesa SAD-a, saveznika i partnera.

Iz Ministarstva odbrane SAD-a kažu da je raspoređivanje nosača prilika za jačanje snažnog partnerstva između SAD-a i Hrvatske.

„Mornaričke jedinice često posećuju Hrvatsku radi održavanja, prilika za uzajamnu sigurnosnu obuku, a mornari udarne grupe nosača Gerald R. Ford uzbuđeni su što nastavljaju tradiciju“, rekao je kontraadmiral Erik J. Eslič, zapovednik udarne grupe nosača.

„Jadran je ovde jedna sporedna tranzitna tačka, ali NATO-ve pomorske snage provode na moru više vremena nego ranije“, kaže za Radio slobodna Evropa (RSE) vojni analitičar Igor Tabak s portala obris.org.

On kaže kako je jedan od uzroka za to ruska Mediteranska eskadrila, koja jednim delom ne može u Crno more, zato što su Bosfor i Dardaneli, zbog ratnog stanja u Ukrajini, zatvoreni za sve ratne brodove koji od ranije nisu bili stacionirani u Crnom moru.

„Tu je čitav niz ruskih plovnih jedinica koje bi Rusima zapravo jako dobro došle na Crnom moru, posebno nakon potapanja raketne krstarice ‘Moskva’ i oštećivanja niza drugih brodova. Ali to je nešto što NATO jako pažljivo drži na oku“, pojašnjava on.

„To je jedna trasportno-nadgledna igra koja traje već neko vreme“, dodaje Tabak.

Gerald R. Ford usidren je uz obalu Splita i ugostiće lokalne zvaničnike i ključne čelnike na prijemu kojim će proslaviti snažno, opsežno savezništvo između SAD-a i Hrvatske.

Gerald R. Ford raspoređen je iz Norfolka u Virdžiniji 2. maja i provodi zajedničku i kombinovanu obuku, vežbe i operacije za potporu pomorskoj stabilnosti i sigurnosti te odbranu interesa SAD-a, ali i saveznika i partnera, navodi američka odbrana.

Gerald R. Ford nekoliko je dana ranije plovio uz bok NATO-ove stalne pomorske grupe 1 budući da NATO saveznici i partneri koriste svaku priliku da zajedno treniraju kako bi poboljšali taktike, tehnike i procedure za povećanje interoperabilnosti, saopštili su iz američkog ministarstva.

Put napred za američko vazduhoplovstvo

Nosači aviona klase Ford uvode 23 nove tehnologije, uključujući elektromagnetski sistem za lansiranje aviona, naprednu opremu za zaustavljanje i napredne dizalice za oružje.

Novi sistemi ugrađeni u brodove klase Ford dizajnirani su za pružanje veće ubojitosti, sposobnosti preživljavanja i zajedničke interoperabilnosti sa 20 pdsto manjom posadom od nosača ranije klase Nimitz, utirući put napred mornaričkom vazduhoplovstvu.

„Budući da je prvi u svojoj klasi i naslednik nosača klase Nimitz, bilo je to dugo i skupo putovanje do ove tačke, ali iskreno, vredno troška“, napisao je admiral Fogo, bivši zapovednik američkih pomorskih snaga za Evropu i Afriku i Zapovedništva združenih savezničkih snaga u Napulju.

U januaru 2007. mornarica SAD-a je objavila da će se brodovi nove klase zvati Gerald R. Ford klasa.

Prvi brod u klasi, USS Gerald R. Ford (CVN 78), isporučen je američkoj mornarici u maju 2017. i pušten u službu u julu 2017. godine, piše Naval Technology.

Nosač je završio vežbu za konačno razmeštanje i sertifikaciju borbenog ratnog broda u aprilu 2023.

Drugi nosač iz klase, USS John F Kennedy (CVN 79), porinut je u decembru 2019.

Plovilo je planirano za isporuku mornarici u julu 2025, dok se očekuje da će dalji brodovi klase Enterprise i Doris Miller biti isporučeni u martu 2028. odnosno februaru 2032.

CVN 78 zamenio je USS Enterprise (CVN 65), koji je stavljen izvan upotrebe 2017. godine, nakon više od pet decenija aktivne službe.

Ford i njegovi sestrinski brodovi iz klase koji su trenutno u izgradnji, predstavljaju sposobnost koja će ploviti sledećih pet decenija u odbrani globalnih nacionalnih sigurnosnih interesa SAD-a, ocenjuje admiral.

Koliko je koštao?

Ukupna cena iznosi 13,3 milijarde dolara, ali novi nosač donosi razorne sposobnosti za ratovanje u 21. veku.

U eri integrisanog odvraćanja, Ford predstavlja najprilagodljiviju i najsmrtonosniju borbenu platformu na svetu.

Ford je prvi novi američki nosač dizajniran u više od 40 godina, uvodeći nove tehnologije koje nude impresivan napredak u njegovom sistemu lansiranja aviona, pogonu, proizvodnji energije, rukovanju ubojitim oružjem i više.

Ima pogon od dva nuklearna reaktora sa četiri osovine.

Dug je 332,84 metra, širok 40,84 metra, dok mu je širina pilotne palube 78,03 metra. Dostiže brzinu veću od 30 čvorova. Može ploviti dvadesetak godina bez obnove goriva.

Ime je dobio po 38. američkom predsedniku Džeraldu R. Fordu, koji je tu dužnost obavljao od 1974. do 1977. godine.

„To predstavlja veliku promenu, a mnogi su kritikovali mornaricu zbog stavljanja toliko nove tehnologije na prvi brod klase. Kad su neki od tih novih sistema naišli na probleme tokom testiranja, njihov je kvar istaknut na način koji je bio neprihvatljiv Kongresu ili američkim poreznim obveznicima. Iskreno govoreći, s obzirom na to da se nacija suočava s toliko pretnji, vreme je da odbacimo ‘mentalitet nula nedostataka’ i prigrlimo one koji su spremni preuzeti rizik. Naši protivnici napreduju velikim koracima u pogledu kapaciteta i mogućnosti. Moramo ih nadmašiti i prestići“, napisao je bivši zapovednik, admiral Fogo za Centar za pomorsku strategiju.

Tehnološke inovacije

Dizajn Fordove klase uključuje nove tehnologije i poboljšanja koja nikada nisu bila integrisana na ratnom brodu na moru.

Na primer, Fordovo sotrvo, koje sadrži zapovedne i upravljačke elemente za upravljanje brodom i lansiranje i izvlačenje aviona, pomaknuto je dalje prema krmi.

Ova modifikacija daje Fordu još pola hektara prostora na palubi za manevrisanje aviona pre ili nakon lansiranja i izvlačenja, čime se povećava stopa generisanja letova ili brzina kojom se avioni lansiraju i izvlače iz pilotske palube. To znači manje zastoja i brže uključivanje više aviona u borbu.

Dizajn pogonskog postrojenja USS Geralda R. Forda je nov i namenjen je pružanju više snage brodu i većem veku trajanja između remonta.

Za razliku od prijašnjih dizajna nosača, Ford ima benzinske stanice integrisane u pilotsku palubu radi mogućnosti bržeg punjenja gorivom, umesto tradicionalne metode povlačenja creva sa pista na bočnim stranama broda preko palube radi punjenja goriva u avionu.

Elektromagnetski sistem za lansiranje aviona – ili EMALs – kvantni je skok napred u odnosu na parne katapulte klase Nimitz.

Umesto izdvajanja pare za lansiranje aviona, EMALs koristi pohranjenu banku energije kako bi osigurao elektromagnetsko polje koje generiše veoma glatko lansiranje katapultiranja bilo kojeg tipa, modela, serije aviona, piše Centar za pomorsku strategiju.

To znači lak prelaz s lansiranja male bespilotne letelice na mnogo teže, borbeno opterećene letelice.

To takođe znači smanjeni stres na avion i manje osoblja potrebnog za obavljanje letačkih operacija na palubi nosača.

Gledajući u budućnost, EMALS ima kapacitet da proširi svoju lansirnu omotnicu kako bi prihvatio i lakše i teže avione koji još nisu dizajnirani.

Jedna od najinovativnijih novih tehnologija, koja se takođe pokazala kao jedna od najpovoljnijih u Fordovom dizajnu, su napredne dizalice za oružje (AWE), sposobne da isporuče ogromne količine oružja iz spremnika u odeljak hangara ili pilotsku palubu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari