"Prašina ceo dan, tutnjaju mašine, ujutro ustanem jako nervozna": Kako žive dve porodice na auto-putu kod Doboja 1Foto: BETAPHOTO/SAŠA ĐORĐEVIĆ

Sa zvukovima kamiona, bagera i drugih teških mašina svaki dan i noć, već mesecima, ustaju i ležu dve porodice čije se kuće nalaze desetak metara od radova na auto-putu Koridora Vc.

U neposrednoj blizini kuća, u blizini Tešnja, građevinski radnici prave trasu auto-puta i tunel dug 220 metara.

U prizemlju jedne od kuća uz gradilište živi Mina Kurtić. Sprat iznad stanuje njen sin Muhamed sa suprugom i dvoje dece.

„Prašina je ceo dan. Tutnjaju mašine, ujutro ustanem jako nervozna. Da se ovo hoće više sve završiti“, kaže Mina Kurtić.

Gradilište se nalazi u naselju Tešanjka, pored magistralnog puta Doboj – Teslić, na sjeveru Bosne i Hercegovine. U istoimenoj mesnoj zajednici živi blizu 2.500 stanovnika.

„Ove dve kuće su skroz blizu autoputa. Onda, radi se i noću u deset, jedanaest sati. Vari se, brusi se. Kontejneri su kraj ograde stavljeni. To je nekih pet – šest metara od ulaznih vrata“, kaže za Radio Slobodna Evropa (RSE) Enver Begović, jedan od meštana.

Vlasnici smatraju da više ne mogu živeti u kućama i traže da budu otkupljene, kao i ostale na ovoj trasi autoputa.

„Ljudi koji su ostali pored autoputa sigurno nisu u dobroj situaciji. Mi na to ne možemo uticati. To je u nadležnosti federalnih Autocesta“, kaže za RSE Dževad Bekrić, predsjednik Mjesne zajednice Tešanjka.

U Javnom preduzeću Autoceste Federacije BiH, koje je nadležno za izgradnju autoputeva u ovom bh. entitetu, ne vide ništa sporno u udaljenosti kuća od autoputa, na kojem će dozvoljena brzina iznositi 120 kilometara na sat.

Radi se o deonici Putnikovo Brdo – Medakovo na Koridoru Vc koji će BiH povezati sa Hrvatskom i Mađarskom.

Prema podacima Autocesta FBiH vrednost radova na ovoj deonici iznosi blizu 168 miliona eura.

Živeti pored deonice autoputa

Teške mašine za raščišćavanje i nasipanje terena u potpunosti su promenile izgled dela naselja gde se gradi auto put.

Na mestima gde su donedavno bile kuće, dvorišta i oranice ugrađene su desetine tona krupnog materijala za nasipanje.

„Tu su bile kuće četvorice amidža koje su ušle u eksproprijaciju. Tri su srušene, a četvrta je ostala. Izvođač radova je nije srušio, jer nije mogao garantovati da neće doći do oštećenja na našoj kući uz nju“, priča Muhamed Kurtić.

Ispred kuće porodice Kurtić desetak metara dalje je udaljena garaža, koja će biti srušena.

„Nije mi logično. Garaža je bila predmet eksproprijacije i to je isplaćeno. Uzeto je 95 kvadrata. U zemljišnim knjigama radi se o drugoj parceli“, kaže Muhamed.

Vlasnicima kuća, kako kažu, nije jasno kako je napravljen projekat kojim je predviđeno da njihove nekretnine ostanu van zone eksproprijacije. Zbog toga su angažovali i advokata.

„Planska dokumentacija autoputa nije izrađena u skladu sa stanjem na terenu. Oni su ostali unutar zaštitnog cestovnog pojasa autoputa od 40 metara“, kaže pravni zastupnik mještana Mustafa Alić.

Kurtići se žale i da su radnici na gradilištu, oko kuće koja čeka na rušenje, napravili deponiju plastičnog i drugog smeća.
Šta kažu u Autocestama Federacije BiH?

U Autoputevima smatraju da „parcele nisu u pojasu eksproprijacije“.

Kako navode u odgovoru za RSE u ovom trenutku „ne mogu raditi u redovnom postupku niti se može izvršiti eksproprijacija navedenih nekretnina“.

„To što se objekti nalaze u zaštitnom pojasu ne znači da isti trebaju automatski biti eksproprisani“, navodi se u odgovoru za RSE.

Niz zamerki na izgled gradilišta imao je i nadležni inspektor.

„Federalni građevinski inspektori su izlazili na teren i utvrdili da gradilište nije uređeno u skladu sa odlukom o uređenju gradilišta, da se krše pravila oko noćnog rada, jer se radi noću sa teškim mašinama“, kaže pravni zastupnik mještana Mustafa Alić.

Žalba EBRD-u

Deonica puta koja se gradi pored dve porodične kuće finansira se najvećim delom iz kredita Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD).

To je razlog zbog kojeg su se meštani obratili ovoj finansijskoj instituciji.

„Autoceste FBiH su odbijale komunikaciju s nama sve dok se nismo obratili EBRD-u. Njihov tim za socijalna pitanja iz Londona bio je na terenu i utvrdio činjenično stanje. Autoputevima FBiH dat je nalog da se pozabave ovim pitanjem. Tako je angažovana konsultantska kuća iz Srbije“, kaže Alić.

U Autocestama FBiH negiraju da su odbijali razgovore sa stanovnicima Tešanjke, te navode da su sa njihovim pravnim zastupnikom i izvođačem radova u aprilu obišli spornu lokaciju, te dali mišljenje o ugroženosti objekata.

Napominju da vlasnici nekretnina nisu prihvatili privremeno preseljenje do okončanja radova.

„Kako bi povećali udaljenost od buduće deonice autoputa na ovom delu predložena je zamjena klasičnog nasipa, odnosno izvođenje nasipa od armirane zemlje sa vertikalnim zaštitnim zidom, tako da će po završetku radova objekt porodice Kurtić biti udaljen od konstrukcije zida buduće autoceste 13, a porodice Skopljak 15 metara, što je više nego je predviđeno projektom“, ističu u Autocestama FBiH.

Ovo preduzeće je angažovalo međunarodnu konsultantsku kuću „Arup“ iz Beograda, koja pruže konsultantske usluge u svim oblastima građevinske industrije.

Ova konsultantska kuća bi trebalo da napravi ekspertizu o kućama koje se nalaze pored auto puta.

„JP Autoceste FBiH d.o.o. Mostar će u predmetima Mina Kurtić i Melva Skopljak postupiti u skladu zaključcima navedenog Izveštaja“, navode za RSE u ovom preduzeću.

Kažu i da je glavnim projektom definisana zaštita od buke i postavljanje sigurnosne ograde, te da je izvođač radova „snimio sporne objekte i da će nadoknaditi eventualne štete“.

Radovi na gradilištu u okolini Tešnja krenuli su početkom godine i predviđeno je da traju 24 mjeseca.

Nezadovoljstvo vlasnika spornih kuća između kojih prolazi autoput nije usporilo građevinske radove.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari