Turisti u Lisabon dolaze uvek uz mnogo buke 1Foto: Pixabay/Granito

Glavni grad Portugalije ne silazi sa liste najomiljenijih turističkih destinacija Evrope. Većina turista dolazi avionom – a Lisabon aerodrom još uvek ima praktično u centru grada.

Lisabon može da bude zadovoljan – bar kad je reč o prihodima i broju turista. Izgrađena je nova, ogromna luka za kruzere i već tokom ove godine bi na taj način trebalo da stigne najmanje 600.000 turista. Više od 300 brodova je tamo ili već pristalo ili je najavilo da će pristati do kraja godine.

Ali avion je glavno sredstvo transporta do Lisabona, a glavni grad Portugalije je jedan od retkih koji još uvek ima aerodrom od kojeg se do centra grada može stići – i pešice. Mnogi gradovi su imali takve aerodrome, ali većina je zatvorena, kao Tempelhof u Berlinu, ili kao London Siti, služi samo za avione onih koji ne pitaju za cenu. U Lisabonu je međutim aerodrom „Humberto Delgado“ još uvek glavno čvorište međunarodnih letova iz čitave Portugalije. Na njega je prošle godine sletelo oko 30 miliona putnika. To je porast od 81 odsto u poslednjih pet godina.

Buka čitav dan i noć

Turisti u Lisabon dolaze uvek uz mnogo buke 2
Foto: Pixabay/PeterKraayvanger

Ali Lisabon sa svojih pola miliona stanovnika nije naročito veliki grad i zato za tu poplavu turista cenu plaćaju stanovnici. I danju i noću: „Za razliku od na primer Nemačke i Frankfurta, u Lisabonu praktično nema ograničenja za noćne letove. A i ta pravila koja postoje o broju poletanja i sletanja se ne poštuju“, objašnjava Francisko Fereira iz organizacije za zaštitu životne sredine „Zero“. Načelno je, naime, dozvoljeno 26 sletanja ili poletanja, ali u stvarnosti ih je često i više od 30.

Aktivisti su se dohvatili mernih instrumenata i već kod buke došli do katastrofalnih rezultata: po noći je izmereno 66,2 decibela – teoretski je dozvoljeno 50, što je otprilike buka usisavača za prašinu starijeg datuma u sobi gde se nalazite. Po danu buka dostiže i 74,5 dB (to je otprilike buka kamiona koji prolazi), iako je dozvoljeno 65.

I sve to je, zbog položaja aerodroma, izmereno praktično usred grada, u stambenoj četvrti na čijim obodima je i lisabonski Univerzitet. „Avioni koji sleću tutnje na samo stotinak metara iznad krovova kuća. Stanovnici, pogotovo tokom letnje sezone, nemaju mira ni minut“, kaže Fereira. A tu su još i izduvni gasovi avionskih motora i sitna prašina.

Prašina u luci

Loše je na nebu iznad Lisabona, ali možda je još gore u njegovoj luci. Ona je veoma visoko, na 8. mestu liste najzagađenijih luka Evrope. Novo pristanište za kruzere otvoreno pre dve godine koje je koštalo preko 50 miliona evra situaciju je dodatno pogoršalo.

„Lisabon je kao odredište kruzera prestigao čak i Barselonu, a kad je neki brod u luci, onda su buka i zagađenje previše visoki“, tvrdi Fereira. Samo kada je reč o sumpor-oksidu, brodovi u luci Lisabona emituju 86 odsto više tog gasa nego čitav drumski saobraćaj države Portugalije. Kruzerima je u luci zabranjeno da koriste mazut, ali i dizel-motori se ne gase, jer brodu je potrebna električna energija. Alternativnog napajanja sa kopna – nema.

Turisti u Lisabon dolaze uvek uz mnogo buke 3
Foto: Pixabay/Rmac8oppo

S druge strane, gradonačelnik Lisabona se hvali novom lukom za kruzere i poziva ih da pristanu u njegovom gradu. A kada je reč o aerodromu – ni grad, ni država se ne trude da zaštite svoje građane. Reč je, naravno, o ogromnom novcu: turizam Portugaliji godišnje donosi više od 15 milijardi evra i čini se da nadležnima nije naročito stalo da se pridržavaju propisa – iako su političarima puna usta ekologije i održivog razvoja. Ne postoje čak ni merne stanice. Zvaničan odgovor glasi da je to zato što se čekaju smernice Evropske unije kakvi bi ti uređaji trebalo da budu. A onda će prvo da se traži i novčana podrška kako bi se uređaji nabavili.

Samo „dodatni“ aerodrom

Kada je reč o aerodromu, nakon mnogo rasprava i razmišljanja, glavni grad Portugalije konačno se odlučio za projekat aerodroma istočno od Lisabona na donedavnom vojnom aerodromu. On jeste udaljen četrdesetak kilometara od grada, ali i tu aktivisti za zaštitu životne sredine dižu glas: aerodrom je u neposrednoj blizini zaštićenog parka prirode i važnog staništa ptica na ušću reke Taho.

Pored toga, reč je samo o „dodatnom“ aerodromu, jer bi izgradnja potpuno novog, velikog aerodroma koštala bar 50 miliona evra više. A to znači da će još najmanje 40 godina avioni i dalje leteti nad krovovima Lisabona. Organizacija „Zero“ odlučila je da pravno ospori rešenje novog aerodroma. Ipak, Fereira priznaje: „Trenutno izgleda da sa tužbom imamo veoma malo šansi.“


Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari