Pola Srbije je na društvenim mrežama, četvrtina kupuje online 1Foto: Pixabay/fancycrave1

Iako nam se po podacima DataReportala broj stanovnika i broj mobilnih pretplata smanjuje na godišnjem nivou, povećanje broja korisnika interneta i korisnika društvenih mreža se povećava u stotinama hiljada.

DataReportal je organizacija koja skuplja raznovrsne podatke i sastavlja izveštaje i analize. Jedan od njihovih skorašnjih poduhvata je i izveštaj o korišćenju interneta, društvenih mreža, mobilnih telefona, kao i e-commerce navikama ljudi na globalnom nivou, ali i za pojedinačne države.

U izveštaju se među gotovo 250 zemalja, više od sedam milijardi ljudi, pet milijardi korisnika mobilnih telefona, četiri milijarde korisnika interneta i tri milijarde aktivnih korisnika društvenih mreža, našla i Srbija u kojoj prema njihovim procenama 75 odsto populacije koristi internet, a 43 odsto je aktivno na društvenim mrežama.

Izvori DataReportala su mešoviti, kao i datumi kada su prikupljane informacije, pa su neki od uvida jednako i interesantni i upitni, ali i korisni za dalje procene jer nude do sada nepoznate podatke.

Srbija na internetu

Iako nam se po podacima DataReportala broj stanovnika i broj mobilnih pretplata smanjuje na godišnjem nivou, povećanje broja korisnika interneta i korisnika društvenih mreža se povećava u stotinama hiljada. Takođe, 84 odsto korisnika interneta se njime služi na svakodnevnom nivou. Deo populacije koji koristi internet na mobilnom telefonu je 65 odsto.

Po izveštaju su prošle godine u januaru gotovo svi stanovnici Srbije imali mobilni telefon i televizor, posedovanje računara i pametnog telefona je došlo do i nešto iznad 60 odsto, dok je nosivu tehnologiju i čitače elektronskih knjiga posedovalo svega tri, odnosno dva odsto.

Od sajtova najviše Srba vide YouTube, Google.com i Google.rs (i po podacima SimilarWeba i Alexa-e), a zatim i Facebook, Blic, Wikipedia, Kurir, b92 i KupujemProdajem. Na sličnom tragu mešavine globalnog i lokalnog su i pojmovi koji se najčešće pretražuju na Google-u — Facebook, Kuris, Blic, vesti, YouTube…
Srbija na društvenim mrežema

Izveštaj upućuje na to da je nešto manje od polovine stanovništva prisutno na društvenim mrežama, s tim da im 38 odsto njih pristupa putem telefona. U kontekstu društvenih mreža najviše publike imaju Facebook (3,5 miliona) i Instagram (2,2 miliona), a zanimljivo je da Snapchat navodno prednjači u odnosu na Twitter i LinkedIn. Sve posmatrane mreže beleže kvartalni rast.

Kako Snapchat ima reputaciju platforme koju najviše koriste mladi, njegovu dominaciju je možda moguće opravdati godinama starosti korisnika društvenih mreža — 54 odsto korisnika ima do 34 godine.
Što se tiče pretraga na Youtube-u, čini se da su najčešći posetioci ovog sajta deca, milenijalci i poklonici estrade i reality programa. Odnosno, u pretragu na YouTube-u se najčešće kuca: Zadruga, Zadruga uzivo, pesme, Baka, Baka Prase, crtani, Rasta, mama, muzika, Ceca, Parovi, Mudja…

Srbija i e-commerce

Istraživanje DataReportala kaže da račun u banci ima 71 odsto stanovništva starijeg od 15 godina, ali kreditnu karticu poseduje tek 18 odsto (više muškaraca je poseduje nego žena).

S tim u vezi, 23 odsto stanovništva se upušta u onlajn kupovinu (pri čemu nije precizirano da li se radi o onlajn plaćanjima ili plaćanju pouzećem). U tom smilu kategorije proizvoda na koje se najčešće troši su putovanja (413 miliona dolara godišnje), elektronika (148 miliona) i modni i kozmetički proizvodi (61 milion). A upada u oči i (intuitivno upitan) podatak da se 27 miliona dolara godišnje troši na onlajn kupovinu hrane i proizvoda za ličnu negu, dok se najmanje troši za digitalne proizvode (muzika i video-igre).

Tekst je preuzet sa sajta startit.rs

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari