Priča o preseljenju Beogradske autobuske stanice iz Karađorđeve ulice na neku drugu lokaciju, nije nova. Još osamdesetih godina prošlog veka, Generalnim urbanističkim planom bilo je predviđeno lociranje ovog preduzeća na tri mesta:prostor oko Autokomande, Pančevačkog mosta i Zemun. Preduzeće je u projekte od 1976. do 1982. godine uložilo velike pare, ali se na kraju, iz ko zna koji razloga, od svega odustalo.


Inače ,preduzeće BAS nalazi se na zemljištu „Železnica Srbije“, a privremena lokacija na kojoj je već blizu pola veka, osnovni je problem najvećeg autobuskog terminala u Srbiji. Generalnim urbanističkim planom donetim 2003. godine predviđeno je da se popularni „gumenjak“ iz Karađorđeve preseli na levu obalu Save. Sada je već izvesno da će se nakon izgradnje mosta preko Ade Ciganlije, BAS smestiti na prostoru između ulica Jurija Gagarina, Milutina Milankovića i Antifašističke borbe na Novom Beogradu.Tačnije,na prostoru sadašnjeg gradskog rugla, poznatijeg kao „buvljak“.

Đorđe Bobić, nekadašnji glavni gradski arhitekta, koji se dugo bavio ovim problemom, podseća da je osnovni cilj izmeštanja Glavne autobuske stanice rasterećenje saobraćaja u centru grada, kao i spuštanje Beograda na reke.

– Karađorđeva ulica u kojoj se nalazi BAS,sada je preopterećena. Izgradnjom stanice u Novom Beogradu smanjile bi se saobraćajne gužve, jer autobusi više ne bi morali da prolaze kroz centar – kaže Bobić. Prema njegovim rečima, nova autobuska stanica omogućiće nesmetani prilaz vozilima iz svih pravaca. Tako će se, na primer, autobusi koji dolaze iz pravca Niša preko „Gazele“ spustiti na buduće stajalište, što znači da više neće morati da se kreću kroz Savsku i ostale centralne gradske ulice.

Takođe,prevoz će biti olakšan i putnicima koji dolaze sa juga, preko Ibarske magistrale. Oni će do autobuske stanice stići preko budućeg mosta koji će spajati Čukaricu i Novi Beograd, tako da će se i na ovaj način rasteretiti saobraćaj, pre svega u Bulevaru vojvode Mišića.

Bobić smatra da je Novi Beograd ipak najbolje rešenje zato što će autobuska stanica biti povezana ne samo sa drumskim, već i sa železničkim saobraćajem, jer se na mestu sadašnjeg „buvljaka“ planira proširenje postojećeg železničkog stajališta. Osim toga, predviđeno je da na ovom potezu saobraća i linija metroa. U svakom slučaju,izgradnjom autobuske stanice kod „buvljaka“, Beograd bi dobio jedinstveni autobusko-železnički terminal, što je od velikog značaja ne samo za žitelje Novog Beograda, već i za stanovnike celog grada.

Doduše, prema mišljenja pojedinih saobraćajnih stručnjaka, izmeštanje BAS-a je nepotrebno. Naime, jedna ranija studija eminentnih profesora Saobraćajnog fakulteta, koju je BAS svojevremeno naručio, pokazuje da 88 odsto putnika autobuskog prevoza gravitira ka starom delu grada. Takođe, stručnjaci su rekli da 80 odsto prevoznika koji koriste BAS usluge ne voze preko mostova na Savi.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.