Dejting aplikacije: Šta nas motiviše da ih koristimo i da li proizvode zavisnost? 1Foto: Shutterstock/Teerawit Chankowet

Popularnost aplikacija za upoznavanje već više od 10 godina nije u padu. Iskustva su različita, nekim korisnicima pozitivna, drugima sasvim suprotna, ali neosporna je činjenica da su vodeće kompanije dejting aplikacija i prošle godine zabeležile ogromnu zaradu. Ipak, pored toga što popularnost ovih aplikacija nije opala, nisu se smanjile ni neprijatnosti sa kojima se njihovi korisnici neretko sreću.

Dejting aplikacije su prošle godine zaradile ogromne sume novca. Najpoznatija i ujedno najuspešnija bila je svakako Tinder, kompanija koja je u toku 2023. godine zaradila više od 800 miliona dolara.

Tinder prate Bumble i Hinge, a odmah nakon njih i Grindr – onlajn aplikacija za upoznavanje namenjena gej i biseksualnim muškarcima.

Danasova sagovornica, koja od 2016. godine koristi aplikacije za upoznavanje, imala je uglavnom pozitivno iskustvo sa ovim platformama. Kaže da postoje ljudi koje je upoznala preko ovih aplikacija sa kojima je i dalje u prijateljskom kontaktu.

– U početku je cilj bio naći nekog za vezu, ali se kasnije to sve više smanjilo. Služi za upoznavanje ljudi, neku komunikaciju. Uglavnom ljudi koji tamo traže nekog za vezu odmah to direktno kažu, nakon čega bih ja prekidala konverzaciju, jer mi to više nije cilj – rekla je ona.

Navodi da se nikada nije susrela sa prevarama tokom korišćenja aplikacije, osim situacija gde su se osobe koje imaju manje od 18 godina predstavljale kao starije. Ipak, susretala se sa neprijatnim komentarima, nakon čega je uvek prekindala dalju komunikaciju.

– Uglavnom su to bili parovi koji žele trojku, gde ti ni ne znaš da je u pitanju par dok ne uđeš u komunikaciju koja traje dva ili tri dana, nakon čega dobiješ poziv da se vidiš sa devojkom i dečkom – kazala je sagovornica.

Psihološkinja Ana Mirković kaže da je svrha dejting aplikacija da spoje ljude sličnih interesovanja, te da je njihovo korišćenje sasvim normalno s obzirom da živimo u društvu gde nam nikad nije bilo teže da ostvarimo direktnu komunikaciju.

– Ako nešto boji ovu eru u kojoj živimo to su usamljenost i samoća. Dejting aplikacije su prečica do toga da se spasemo njih i da nađemo nekog ko je srodna duša i zadovoljava neke naše potrebe, bilo one kratkoročne ili dugoročne, kaže Mirković.

Kako je pisao britanski Gardijan, protiv Tindera su nedavno dve manje dejting aplikacije podnele tužbu. Kako tvrde, mehanizam koji se koristi na ovoj aplikaciji može prouzrokovati zavisnost. Osnivač Tindera je još od stvaranja aplikacije „priznao“ da je prilikom stvaranja poznatog mehanizma „prevlačenja“ bio inspirisan eksperimentima Skinera, koje je radio sa golubovima.

Mirković objašnjava da potencijalna zavisnost zavisi od ličnosti pojedinca. Po njenim rečima, razni ljudi koriste razne i supstance i platforme, pa ne izazovu zavisnost, a da sama aplikacija ima za cilj da osobu što duže zadrži.

– U tom smislu, ako plasira sadržaje koji su slični interesovanjima koje osoba pokaže, onda će se ona duže zadržati na toj aplikaciji. Vrlo je lako zaludeti se sa tim sadržajem, ali sa druge strane, biznis svake aplikacije se sastoji u tome da što duže zaintrigira nečiju pažnju, kako bi platforma pokupila što više informacija o njima, navodi Mirković.

Psihološkinja objašnjava da kao i prekomerno korišćenje bilo kojih drugih aplikacija, i prekomerno korišćenje dejting platformi može prouzrokovati nedostatak direktne komunikacije i otuđenosti.

– Kada gledate te profile projektujete neke svoje želje, snove i nadanja, konstruišete priče koje nemaju nikakve veze sa realnošću. Najveći problem sa digitalnim platformama je to što su one pojedinca odvele u neravnotežu. U našoj prirodi je da budemo u direktnoj komunikaciji sa ljudima i da provodimo vreme u prirodi, jer smo i sami deo prirode. Ako se fokusiramo samo na digitalne aplikacije idemo u potpuno drugu krajnost, ne viđamo druge ljude, to pravi neravnotežu u ponašanju, osećanjima i svim drugim sferama života, objašnjava Mirković.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari