– Kada analiziramo današnju komunikaciju političkih stranaka i političara, očigledno da je danas sve drugačije u odnosu na pre pet, 10, 15 godina, kada je PR bio u samim povojima i kada je, kao ključna funkcija javnih ličnosti, bio nerazumljiv. Sećam se, tada je bilo mnogih grešaka, pa i anegdota. Nikad neću zaboraviti kako je Vuk Drašković, pokušavajući da dobije poene od raznih javnosti, obećao penzionerima da će imati besplatne sahrane kada umru. Takvih je gafova bilo mnogo i nije se znalo koliko oni mogu biti ubojiti, simbolično, kao bomba koja eksplodira u vlastitim rukama – kaže za Danas Predrag Vujović, predsednik Upravnog odbora škole za PR i prve agencije za odnose sa javnošću u Srbiji i regionu „P.R.A“.

Danas je sve drugačije, dodaje on.

– Lideri političkih stranaka i same stranke prepoznale su značaj organizovane komunikacije sa svim javnostima, posebno sa svojim biračima, simpatizerima, ali i sa medijima. Sada je to opuštena i organizovana komunikacija, i sve ono što mi kao gledaoci posmatramo na televiziji ili čitamo u štampi, jeste rezultat osmišljenih akcija. Čak i stanje u medijima, ako napravimo paralelu, može da odgovori na to pitanje. Političari su shvatili koliki je njihov uticaj. Medijska scena u Srbiji govori koliko su mediji zavisni od političara i onih koji su na vlasti. Naravno da to nije dobro za sve nas i da mediji moraju da se izbore za veću nezavisnost, ali sada je tako kako jeste – smatra Vujović.

Prema njegovim rečima, PR se može posmatrati iz više aspekata, a sagledavanje iz strateškog ugla predstavlja ključni element za njegovu analizu. Najznačajnije su pripremne aktivnosti: strategija, jasno definisani ciljevi, program aktivnosti, pa se tek onda praktično kreće u komunikaciju.

– Vodeće stranke imaju strategiju i na globalnom nivou i pojedinačno, što se nedavno pokazalo kroz potpisivanje Sporazuma. Međutim, ono što je možda najznačajnije, jeste da su političari kao pojedinci veoma mnogo napredovali. Analizirajući njihove javne nastupe, vi tačno vidite da oni vladaju javnim nastupom, i kada se nalaze u studiju jedan na jedan sa voditeljem, i kada je više učesnika u raspravi. Oni vrlo promišljeno komuniciraju i znaju da plasiraju određene poruke onim javnostima do kojih mi je stalo – ističe naš sagovornik

– Možda najznačajnije za PR i politiku kao temu jeste da je PR toliko moćno oruđe da su oni koji su bili portparoli stranaka postali njihovi predsednici. Ta unutarstranačka borba kod svih stranaka, bilo onih na vlasti ili u opoziciji, još je veća i značajnija. Najvažnije političke ličnosti danas su najpre pobedili kao lideri unutar svojih stranaka, a posle i u tržišnoj utakmici sa svim strankama – ističe Vujović.

– Recimo, kada sada vidite Vučića i njegov javni nastup, primećujete kako dobro komunicira, veoma promišljeno bira ton i jasno plasira poruke. To se odnosi i na Ivicu Dačića, koji često ima krizne situacije, ali vrlo dobro prolazi kroz njih. Vuk Jeremić je zanimljiva ličnost, dobar student svetskih škola, koji je takođe imao nekoliko kriznih situacija. On je znao koliki je značaj javne komunikacije i, kada je dolazio iz Vašingtona ili Njujorka, uvek je prethodno dogovarao sa medijima svoje nastupe. Organizovano je komunicirao s javnošću i vladao svojom ličnom komunikacijom i kao ministar i, kasnije, kao politička ličnost, pa i onda kada su ga izbacivali iz stranke. Imao je toliko javnih nastupa i jednostavno se nudio medijima. To može biti i negativno shvaćeno. Ali mediji rado prihvataju takve teme, a on je do njih dolazio i, privlačeći pažnju, uspevao da plasira svoje stavove. Rasim Ljajić je veliki znalac u komunikaciji. Bilo bi zaista zanimljivo čuti lična mišljenja urednika i novinara o tome kojem političaru najviše veruju. Mislim da bi Rasim Ljajić bio na prvom mestu. Takođe, Mlađan Dinkić odlično vlada odnosima sa javnošću. Jedanput, kada smo imali događaj, dolazio je kao guverner i gost, međutim, želeo je da bude aktivan učesnik. Insistirao je na tome da govori i scenario je stoga promenjen. On je u svakom slučaju osoba koja odlično poznaje PR i jednom se našalio sa mnom da, ukoliko ikada bude prestao da se bavi politikom, otvoriće PR agenciju. Ovo što danas radi sa promenom identiteta stranke i imena, pa čak i programa stranke, govori da uspešno vlada komunikacijom. Dinkić ne samo da poznaje PR nego i marketing, jer osmišljava i program stranke. On je na vreme prepoznao nedostatak političkih programa koji se bave decentralizacijom i regionima. Čak je stvoreno nezadovoljstvo kod ljudi koji žive van Beograda, u manjim gradovima. Dinkić je krenuo u suprotnom smeru, jer druge stranke to nisu radile, ali svestan i toga da G17 pada rejting. Dugo je radio na udruživanju jakih regionalnih stranaka, a tek onda napravio Ujedinjene regione Srbije – objašnjava Vujović.

On dodaje da se Dinkić oslonio na potrebe tržišta i ponudio svoj politički proizvod. Zastupao je interes manjih gradova i sredina, čak je to nametnuo kao važnu temu unutar Vlade Srbije.

– Đilas je čovek koji je došao iz advertajzing agencije. Tu je naučio posao, zatim se razvijao kroz studentske proteste, uvek je bio jako dobar u komunikaciji i čovek koji odlično zna šta je marketing i šta je PR. Istina, ima mnogo grešaka, jer njegov liderski karakter nije spreman za dvosmernu komunikaciju sa svima, budući da je autokrata i tako rukovodi, što nije dobro za PR. Ali, on veoma svesno ulazi u krizne situacije, kao i ostali uspešni političari, privlači pažnju medija i dobija poene. Kad god je neka krizna situacija, on istrčava prvi, a to isto čini i Dačić. Palma je zanimljiva ličnost, kao jedan uspešan lider, menadžer, koji je prepoznao značaj specifičnog javnog nastupa u Srbiji, te da ono što možda u drugim sredinama ne bi bilo prihvatljivo, ovde jeste… On dobija poene baš zbog tog agresivnog nastupa, ali je vrlo uspešan pošto je čovek koji rešava situaciju. Sigurno je u Jagodini mnogo toga s uspehom uradio i to zna da koristi i dobija poene i u drugim regionima gde se pominje njegova stranka. Čeda je, naravno, isto tako sličan Đilasu po svom karakteru, pa čak i po iskustvu i ambicijama i mislim da pravi iste greške kao Đilas, što se vidi unutar stranke po tome što su mnogi uspešni ljudi napustili LDP upravo zbog njegovog stila komunikacije, a s druge strane, to je čovek koji je vrlo hrabro, još dok je bio mladi opozicionar, pa jedan od lidera DS u kritičnim trenucima vlasti DOS, bio uvek taj koji je išao u krizne situacije, jer realno, baš u kriznim situacijama se tačno vidi kvalitet komunikacija, organizacija, posebno ličnosti, budući da je tada privučena pažnja javnosti medija i ako tada znaš kako da izvučeš maksimum iz scene na koju si izašao, onda si uspešan, a to je karakteristika svih ovih političara koje smo pominjali – zaključuje Predrag Vujović.

Jeftine kampanje i obećanja

Predrag Vujović smatra zanimljivim, kada se analiziraju usluge političkog marketinga i PR-a, da su se stranke uvek vezivale za agencije koje su radile kampanje besplatno ili za nevelika sredstva, a uz obećanje da će im se, kada dođu na vlast, odužiti kroz otvaranje vrata za nove poslove.

Tadićeva poza, Nikolićeva neposrednost

Kada je reč o neverbalnoj komunikaciju, vidi se da su naši političari uvežbani, iako to ne treba da se vidi. Mene su, recimo, iz Televizije Al Džazira zamolili da prokomentarišem TV duel između Borisa Tadića i Tomislava Nikolića. Kada sam video neverbalnu komunikaciju, zaključio sam da se kod Tadića vidi da je to poza, da on to radi svesno, tj. promišljeno, a to ima negativne konotacije. S druge strane, Nikolić je bio potpuno neposredan, čak i preterano. U našoj kulturi komunikacija, takvi nastupi su prijemčiviji najširoj javnosti. Recimo, Aleksandar Vučić veoma pažljivo komunicira telom i mimikom – primećuje Vujović.

Priprema javnosti

Kada pričamo o trenutnoj situaciji, u vezi sa potpisivanjem Sporazuma, kao i ranijim odbijanjem tog čina, očigledno je da se vršila priprema javnosti, čak i test kako će ona reagovati. Naravno, iz ugla komunikacija, to je veoma krizna situacija s javnošću, jer ako 10 godina pričaš Kosovo je naše, a onda odjednom potpisuješ nešto drugo, moraš imati jasnu poruku, ukazuje Vujović.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari