Mišljenja čitalaca Danasa podeljena: Da li je "vera intima čoveka" ili veronauka treba da postane obavezan predmet? 1foto (BETAPHOTO/SAŠA ĐORĐEVIĆ/MO)

Da li je verskoj nastavi mesto u školama javnost je podeljena, a suprotstavljena mišljenja izneli su i čitaoci Danasa u anketi na Tviter stranici našeg lista.

Od oko 3.000 građana koji su učestvovali u anketi, 52 odsto njih smatra da veronauku treba ukinuti u državnim školama, dok 48 odsto misli suprotno.

Povod za anketu bio je „Apel za sekularnu državu“ koji je potpisao veliki broj javnih ličnosti, a čiji su autori Građanski demokratski forum, Helsinški odbor za ljudska prava i Saveza antifašista Srbije.

Oni su kao prvi korak u odbrani sekularnih vrednosti, zatražili od Vlade Srbije da donese uredbu o ukidanju veronauke u državnim školama.

U više od 1.000 komentara na Fejsbuk stranici Danasa naši čitaoci takođe iznose različita mišljenja. Oni koji su protiv toga da veronauka bude školski predmet, smatraju da o veri treba da se uči i porodici i crkvi jer je Srbija sekularna država po Ustavu.

„Moda, a ne potreba. Porodica je ta koja neguje tradiciju, a ne veroučitelj. Vera je intima svakog čoveka, a ne javno dobro“, glasi komentar jednog čitaoca, dok se drugi zalaže za interkulturalnost, digitalnu pismenost, kritičko razmišljanje, kreativnost, a ne da se „zaglupljuju sa mitovima“, uz poruku da „država otvori pravoslavne škole gde će religiozni entuzijasti da upisuju svoju decu“.

Više čitalaca je ukazalo da veronauka nije obavezan, već izborni predmet, a usledio je i kontraargument:

„Jeste izborni predmet, ali alternativa je siromašna. Deca u školi treba da uče veštine neophodne za 21. vek kao što su: komunikacija, prezentacija, javno izlaganje. Treba ukinuti veronauku da deca ne bi mešala kreacionizam sa naukom“.

Neki su predložili da ona postane obavezan predmet:

„Treba je uvesti kao obavezan predmet za sve od vrtića do fakulteta. Čak bih uvela više časova veronauke! Uostalom ko ne želi, ne mora ni da šalje dete. Da se više poštuju crkva i pravoslavlje ne bi živeli u ovom blatu“, piše jedna čitateljka.

Ima i onih koji misle da su i veronauka i alternativni predmet građansko vaspitanje totalni promašaj reforme školstva.

„Treba uvesti predmet opšta kultura! Dece sa svom ovom tehnologijom ne znaju ništa. Pre neki dan sam ih u razredu kome predajem ceo čas ispitivao stvari vezane za opštu kulturu i to nešto sasvim prosto, niko nije čuo za skoro 90 odsto stvari. Dakle, da se prestane sa verskim i građanskim zatupljivanjima“, jasan je ovaj čitalac.

Neki predlažu da se umesto verske nastave uvedu domaćinstvo, saobraćajno vaspitanje, prva pomoć ili seksualno vaspitanje.

Građani koji podržavaju stav da verska nastava treba da postoji u školama ukazuju da je „suština veronauke učenje o smislu i istinskoj ljubavi i ne treba je mešati sa politikom crkve kao institucije ili sa nekim neodgovornim pojedincima iz iste“.

„Ne treba ukidati naravno, u vremenu sveopšteg haosa i iskušenja, mlad čovek uz normalnog veroučitelja se razvija u moralno normalnu i pažljivu i marljivu osobu. Čovek mora da bude materijalno moralno i verski izbalansirana osoba“, glasi jedan od komentara.

„Ne treba ukinuti. Baš i treba imati veronauku. Suština je približiti se Bogu kroz pripovedanje i mislim da je korisno da deca uče veronauku jer se tu uči i o ljubavi, praštanju, prihvatanju drugih i mislim da veronauka kao predmet ne može da škodi već samo da koristi“, piše jedan čitalac a drugi se zalaže da „da ostane kao izborni predmet, ali da se uči o raznim religijama – pravoslavno hrišćanstvo, katolicizam, islam, budizam, hinduizam, stare mnogobožacke religije…

„Najlepše i suštinske poruke i učenja svih proroka i mesija kad bi deca naučila, ne bi im palo na pamet „ubij pedera“ i slične gluposti“, poručio je jedan građanin.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.