"Na jedan zaista ciničan način prećutkuje jednu od najgorih kampanja ikada": Izveštaj REM-a stigao kasno, a uz to je i nepotpun 1foto FoNet/Instagram predsednika Srbije

Regulatorno telo za elektronske medije (REM) objavilo je prekjuče, više od 10 dana nakon izbora, prvi izveštaj o monitoringu izborne kampanje. Osim što je prilično zakasneo, s obzirom na novu zakonsku obavezu da se periodični izveštaji objavljuju već tokom kampanje, ovaj izveštaj je i nepotpun, jer sadrži samo monitoring javnih servisa i kablovskih televizija, dok su najgledanije nacionalne televizije izostavljene.

Na pitanje da li i kada javnost može da očekuje i izveštaje rada TV Hepi, Pinka, B92 i Prve, dobili smo odgovor od predsednice REM Olivere Zekić, koja kaže da će, „zbog količine materijala“ ti izveštaji biti gotovi posle praznika.

„Završili smo dve trećine celokupnog monitoringa, znači za osam pružalaca medijskih usluga, a izveštaji za četiri komercijalne televizije su u radu“, odgovorila je Zekić.

Ivana Stefanović iz Fondacije Slavko Ćuruvija skreće pažnju da činjenica da je izveštaj monitoringa objavljen tek sada, poražavajuće.

– REM je bio dužan da tokom same kampanje objavljuje više periodičnih izveštaja i to je zapravo bila jedan velika pobeda i dostignuta vrednost u novom Zakonu o javnom informisanju i medijima, ali to se nažalost nije desilo. Mi sada, koliko vremena posle izbora, dobijamo jedan polovični izveštaj koji zapravo ne govori mnogo i na jedan zaista ciničan način prećutkuje jednu od najgorih kampanja ikada kada je reč o ponašanju elektronskih medija. Ovog puta smo imali najflagrantnija predizborna kršenja propisana zakonom, imali smo najdirektnije svrstavanje televizija na stranu jedne stranke, i najdirektniju promociju te stranke van svih predizbornih programa, imali smo predizborne spotove emitovane u okviru vesti ne u onom predizbornom bloku, imali smo nekoliko sati pred predizbornu tišinu na TV Pinku jednu, ne znam ni kako da je nazovem, promotivnu aktivnost vladajuće stranke uživo, u jednom zabavnom formatu, u ćaskanju i to je pre svega ličilo na stranački skup a ne na izveštavanje televizije, kaže za Danas Stefanović.

Na pitanje hoće li zaključci izveštaj poslužiti kao osnov za pokretanje postupaka, kažnjavanje emitera koji su kršili pravila, Stefanović odgovara da nije optimista da će se bilo šta desiti.

– Ako se osvrnemo na prethodne kampanje, nisam optimista da će bilo šta da se desi, mleko je već prosuto, izbori su gotovim, gubi se svaka svrha osim eventualno prevencije za neke buduće izvore. Plašim se da ponovo nećemo imati ništa. I ovaj izveštaj vidim kao pokušaj da se kaže da su neke druge televizije, a ne nacionalne, one koje su bile navijačke i kršile zakone, i pretpostavljam da je to jedina funkcija ovog izveštaja, da se u sveopštoj hajci dela društva koji je nezadovoljan izbornom krađom i kršenjem izbornih pravila, prosto uperi prstom u neke druge. Sam izbor televizija o kojima je objavljen monitoring govori to, jasna je Stefanović.

Igor Božić, direktor programa televizije N1, smatra da izveštaj REM-a nema nikakvu funkciju, te da je cela metodologija kontradiktorna i nejasna.

– Jer nije jasno na osnovu kojih parametara su procenjivali šta je pozitivno a šta negativno predstavljanje. To što u izveštaju nema televizija sa nacionalnim frekvencijama, već samo javni servisi, dovoljno govori o tome šta su hteli da sakriju ovim izveštajem. Tako ponovo pokazuju svoju vezu sa režimom i to da REM nema suštinsku funkciju. Zbog toga ceo izveštaj nema nikakvu svrhu, zaključuje Božić.

Nekadašnja članica Saveta REM-a Judita Popović saglasna je da je u metodologiji izveštaja pristup selektivan jer se nije analizirao tonalitet izveštavanja u vezi političkih nastupa.

– Recimo tonalitet izveštavanja u obraćanja Aleksandra Vučića, već je samo analizirana tema. Tako se stvarnost zamagljuje i ne vidi se u kom kontekstu se Aleksandar Vučić pojavljivao i ne vidi se u kojoj meri je on bio privilegovan tokom kampanje. U tom kontekstu RTS je tako stvorio lažnu sliku, gde izgleda kao primer demokratskog pristupa prenošenju izborne kampanje.

REM je izabrao javne servise koji su po izveštaju bezlični, a izbegli su kanale sa nacionalnom frekvencijom koji neguju narativ koji ide u korist vlasti, a na štetu opozijije, kaže Popović.

Slobodan Georgiev, direktor vesti na Novoj, ocenjuje da je monitoring potpuno nebitan jer ne pokazuje ništa, s obzirom da je izostavljen narativni deo uz koji bi izveštaj imao smisla.

– Svi smo svedoci kako je izgledala kampanja i ko se najviše pojavljivao, svako je to mogao da vidi, za to nam ne treba REM da nam to kaže. REM se ponovo kompromitovao, sve merodavne evropske institucije koje su se bavile monitoringom kampanje saglasne su da REM nije vršio svoju funkciju i izgubio kredibilitet da radi ovakve izveštaje. Podsetiću da smo na televiziji sa nacionalnom frekvencijom imali emitovanje porno videa koje na kraju nije doživelo svoj epilog, navodi Georgiev.

On je siguran da je odabir televizija koje su obuhvaćene u prvom delu istraživanju deo kampanje koje je i sam REM deo.

– Cilj je da se predstavi kako RTS sve sprovodi regularno, a N1 i Nova vode kampanju protiv Vučića, što je glupost jer Aleksandar Vučić nije ni bio kandidat na izborima, kazao je Georgiev.

Inače, kako pokazuju nalazi izveštaja, na RTS 1 je najzastupljenija lista bila je Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane sa pet sati i 49 minuta, što je 12 odsto ukupnog trajanja priloga. Srbija protiv nasilja bila je druga najzastupljenija lista sa četiri sata i 42 minuta, što je gotovo 10 procenata trajanja priloga. Od svih državnih funkcionera na RTS 1 je predsednik Aleksandar Vučić bio najprisutniji. U negativnom tonalitetu na RTS 1 se govorilo više o vlasti (10,5 odsto trajanja priloga) nego o opoziciji (6,7 odsto). Pozitivno se govorilo pre svega o izbornim obećanjima sa 11 odsto, pa o vlasti sa tri posto.

Kada je u pitanju kablovska N1, prema izveštaju, najzastupljenija je bila lista Srbija protiv nasilja sa čak skoro sati prisustva u programu, što je 13,70 odsto ukupnog vremena. Lista Aleksandar Vučić, Srbija ne sne da stane, tek je na petom mestu, sa svega 2 sata i 13 minuta ili 1,09 odsto vremena. Od državnih funkcionera, najprisutniji je bio predsednik Srbije, sa nešto manje od dva sata pominjanja. U negativnom tonalitetu pričalo se najviše o vlasti i Aleksandru Vučiću, ali i izborima uopšte, kampanji i procedurama (oko12 sati ukupno). Pozitivan tonalitet imali su prilozi o opoziciji i predizbornim obećanjima.

Još se čeka odluka o Pinku zbog snimka Miketića

Ivana Stefanović podseća da su u slučaju Đorđa Miketića prekršeni i zakoni o zaštiti maloletnika (eksplicitni materijal puštan na televiziji Pink u jutarnjem programu) i o zaštiti integriteta i pijeteta ličnosti.

– Ovog puta smo imali strahovito, bezočno, bez ikakvih sankcija kršenje bazičnih pravila predizborne kampanje u medijima i novog Zakona o elektronskim medijima. REM se ni jednom nije oglasio tim povodom. Podsetiću da oni jesu imali jednu hitnu sednicu gde su u slučaju Miketić najavili postupak i gde su najavili da će odluku doneti polovinom decembra, ali se to nije desilo ili makar mi nismo o tome obavešteni. Zapravo je ovaj izveštaj nastavak jednog ciničnog ponašanja REM koji nama po stoti put govori da može da radi šta hoće i da neće snositi odgovornost – zaključuje Stefanović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari