Novi most može da se sagradi i bez rušenja Starog savskog mosta, smatraju stručnjaci 1savski most foto Aleksandar Roknic

– Postoji plan saobraćajne struke da se napravi most blizanac koji bi bio tik uz Stari savski most. Takav, dupli most, bio bi uži od onog koji su vlasti planirale da izgrade – kaže za Danas poslanik koalicije Moramo, Đorđe Miketić.

On dodaje da je to jedan predlog, a drugi su dve lokacije na koje mogu da se izgrade novi mostovi.

– To su sve ozbiljni predlozi, ali ono što je bitno je da konačno moramo da pitamo struku za mišljenje, a ne da se napravi Beograd na vodi, a da se o tome ne razmišlja. Ideja o mostu blizancu potekla je od stručnjaka – arhitekata, a podržana od saobraćajnih stručnjaka. Postoje ozbiljne studije i planovi o ovom mostu. Uz postojeći, napravio bi se novi most koji bi bio tik uz njega, bio bi identičnog izgleda i mogao bi da uđe u novobeogradsku stranu – ističe naš sagovornik.

On dodaje da bi ta dva mosta – blizanac i Stari savski most, bili uži ali i jeftiniji od novog mosta čija se, prema najavama vlasti, izgradnja tu planira, uz rušenje postojećeg.

– Most blizanac bi manje koštao, a ne bi postojao ni trošak uklanjanja starog mosta za koji je planirano 15 miliona dinara. Takođe, cena novog mosta koji su vlasti planirale da izgrade sa prvobitnih 30, skočila je na 80 miliona evra, što jasno ukazuje na koruptivnost ovog projekta – ukazuje Miketić.

On dodaje da s obzirom da postoje nova, efikasnikja i jeftinija rešenja, koalicija Moramo zahteva javnu raspravu o tome.

– Sva rešenja ćemo ponuditi, a struka će doneti svoj poslednji sud. Moramo spasiti ono što se spasiti može – ističe Miketić.

Bivši gradski arhitekta Đorđe Bobić naglašava za Danas da Stari savski most ne sme da sruši, i da ne razume bahata objašnjenja vlasti o njegovom stanju, a pritom godinama ništa ne radi na njegovom održavanju. Takođe, naš sagovornik postavlja pitanje – ako se postojeći most sruši, šta će se dešavati sa saobraćajem u Beogradu dok se novi most ne izgradi, a za to će biti potrebno najmanje dve godine.

On upozorava da 30.000 vozila dnevno pređe preko Starog savskog mosta, što čini 15 odsto saobraćaja u Beogradu, te da se neće desiti kolaps, koji ionako svakodnevno imamo, već će sve da stane.

– Uklanjanje Starog mosta je loša stvar. Taj most mora da ostane. Postoji nekoliko predloga kako da se reši nedostatak njegovog kapaciteta za prelaženje Beograđana sa Novog u stari Beograd i obratno. Jedna od prvih ideja, od pre nekoliko godina, jeste da se Stari most sanira, ali da se levo i desno od njega izgrade po dve trake koje bi u likovnom smislu bile krajnje jednostavne te ne bi ugrožavale njegov estetski identitet, ali bi obezbedile dovoljan kapacitet za saobraćaj – ističe Bobić.

Po mišljenju našeg sagovornika, to je najbolje rešenje.

– Druga varijanta je da se sa jedne strane, na nizvodnoj strani, izgradi jednostavni most, bez ikakvih lukova ili dodatnih elemenata. To bi, recimo, bio most sa šest traka i pokrio bi saobraćajne potrebe. Stari savski most bi ostao za bicikliste, pešake i eventualno za javni saobraćaj. On bi mogao da se rekonstruiše, pa bi pala u vodu beskrajno glupava priča da on svojom bukom smeta nekoj gospodi – zaključuje Bobić.

Podsetimo, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić izjavio je prošle sedmice da stari Savski most „nema nikakvu kulturno-istorijsku vrednost“, kao i da ga ne zanima šta će biti s tim mostom posle uklanjanja.

On je, povodom odluke o rušenju tog mosta koju je usvojila Skupština Srbije rekao da, što se tiče gradskih vlasti, „ne zna od koga zavisi“ kakva će biti sudbina starog mosta ako bude uklonjen.

Šapić je naglasio da je „način na koji su ministri u parlamentu argumentovano branili taj stav apsolutno ispravan“, i da ga ne zanima stari most, već novi čija se izgradnja planira na istom mestu.

Inače, stranka Zajedno, udruženje Združene inicijative i nekoliko pokreta, predstavili su prekjuče plan za odbranu Starog savskog mosta, koji predviđa niz akcija, a za početak da građani dođu, vežu se trakom ili kanapom za most, fotografišu i objave na društvenim mrežama.

Poslanici i gradski odbornici koalicije Moramo pokrenuće institucionalnu borbu za odbranu mosta, pisati evropskim institucijama i zvaničnicina, a paralelno će sprovoditi i gra|anski aktivizam u odbrani mosta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.