O moralnoj odgovornosti 1

Autor više dramskih tekstova, umetnički direktor Pozorišta na Terazijama, pozorišni kritičar, filozof po obrazovanju, Željko Jovanović oglasio se prvim romanom Smrt nepoznatog saksofoniste (Prometej, Novi Sad 2018).

Jovanovićev junak imenovan inicijalom Z. kreće se između Beograda, Pariza i zavičaja – neimenovane, nacionalno mešovite srbijanske varoši „u čijem se centru završava skijaška staza“. Vreme događanja ove romaneskne priče je nedavna prošlost, jedan od mnogih perioda balkanske istorije u kojima se mnogo toga lomilo i nestajalo, pa su se lomili i ljudi i njihovi karakteri. Nametnute uloge, nenadane i nepoznate, ali istovremeno i neminovne razarale su odnose među ljudima, često čineći od njih neljude.

Na samom kraju romana, rasplićući fabulu o smrti jednog saksofoniste i moralnoj odgovornosti glavnog junaka Z, koji je možda mogao da mu pomogne, Jovanović – sa dozom rezignacije – kaže da pred činjenicom „nestanka jedne generacije i jedne zemlje“ to pitanje pojedinačne moralne odgovornosti „nikog nije zanimalo“. Čitalac može da nasluti da – iz korena promenjeni – literarni junaci nastavljaju da žive u izmenjenim istorijskim okolnostima. Ostaje i pitanje da li će nove promene u uvek trusnom području gde se dešava radnja ovog romana doneti novi dan, ili novu noć.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari