Svakoj školi treba i pedagog i psiholog: Nadležni se ne oglašavaju o zahtevima za poboljšanje položaja stručnih saradnika 1Foto: FoNet/Aleksandar Barda

Odeljenje za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu i Pedagoško društvo Srbije još krajem juna su uputili nadležnim institucijama Inicijativu za unapređenje statusa, položaja i uloge školskih pedagoga, ali se do danas Ministarstvo prosvete nije oglasilo o zahtevima pedagoga.

Obraćanju nadležnima prethodila je panel diskusija posvećena ovoj temi u kojoj je učestvovalo više od 150 pedagoga, a zaključci te diskusije su pretočeni u apel za izmenu zakonske i programske regulative radi adekvatnijeg i preciznijeg određivanja položaja i profesionalne uloge pedagoga – stručnog saradnika u školi što bi doprinelo unapređivanju profesionalne prakse pedagoga i kvaliteta obrazovno – vaspitnog rada u ustanovi.

Osim Ministarstvu prosvete, inicijativa je poslata Nacionalnom prosvetnom savetu, Društvu direktora škola Srbije i odeljenjima fakulteta koja školuju buduće pedagoge.

„Podrška je stigla od NPS-a, Društva psihologa Srbije, kao i od pomenutih fakulteta, a što se tiče Ministarstva, jedino je iz sektora za predškolsko i osnovno obrazovanje potvrđeno da su inicijativu dobili“, kaže za Danas Maja Vračar, predsednica Pedagoškog društva Srbije.

Pedagozi traže da se u Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja stručni profili pedagog i psiholog izdvoje kao zasebna kategorija stručnih saradnika, odvojena od ostalih stručnih saradnika (kao što su bibliotekar, socijalni radnik itd.).

Napominju da su profesionalne uloge pedagoga i psihologa srodne, međusobno povezane i komplementarne, ali se, istovremeno, polje njihovog profesionalnog delovanja i priroda njihove profesionalne uloge u priličnoj meri razlikuju u odnosu na ostale stručne saradnike.

Drugi zahtev je da se u pravilnicima o kriterijumima i standardima za finansiranje ustanova koje obavljaju delatnost osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja izmene odredbe kojim se definiše da škola ima ili pedagoga ili psihologa i da umesto toga stoji da škola ima i pedagoga i psihologa, bez obzira na veličinu škole, to jest broj odeljenja i učenika.

„Iako su poslovi i zadaci pedagoga i psihologa kompatibilni, oni nisu identični. Inicijalno obrazovanje pedagoga i psihologa odvija se u okviru različitih studijskih programa i kompetencije koje se razvijaju nisu iste za ova dva stručna profila, te je neophodno da svaka škola ima oba stručna saradnika“, piše u Inicijativi.

Predstavnici pedagoga su zatražili da se što pre donese pravilnik o standardima kompetencija pedagoga – stručnog saradnika za rad u školi.

„Iako je proces izrade pravilnika o standardima kompetencija započeo pre dužeg vremena, a Pedagoško društvo Srbije zajedno sa fakultetima koji pripremaju buduće pedagoge pre više od godinu dana dostavilo nadležnima svoje primedbe i sugestije na ponuđenu verziju dokumenta, do sada taj posao nije završen, niti postoje informacije dokle se stiglo“, navode potpisnici Inicijative.

Oni smatraju da bi se donošenjem ovog pravilnika uvažila odredba Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja kojom je definisano da stručni saradnik ostvaruje zadatke na osnovu standarda kompetencija.

Takođe, stručni saradnici u školi ne bi predstavljali jedine prosvetne radnike kod kojih se prilikom planiranja i praćenja stručnog usavršavanja ne primenjuju standardi kompetencija.

Na spisku zahteva je i donošenje novog pravilnika o programu rada pedagoga u kome će biti precizno definisani i omeđeni zadaci i poslovi ovog stručnog saradnika i, shodno tome, jasno određene odgovornosti koje ima.

„Razmatranju pitanja mogućnosti i načina povećanja broja stručnih saradnika u školama treba pristupi tek nakon što se jasno definiše status, poslovi i kompetencije pedagoga – stručnog saradnika, to jest izvrše gore navedene izmene u zakonskoj i podzakonskoj regulativi. Smatramo da je potrebno preispitati opravdanost odluke da se broj stručnih saradnika u školi određuje na osnovu broja odeljenja, s obzirom na postojanje velikih razlika u broju učenika u odeljenju u različitim školama. Ispunjavanje iznetih predloga, praćeno izdvajanjem dodatnih finansijskih sredstava, neophodni su preduslovi za obezbeđivanje kvalitetnog i profesionalnog obavljanja poslova pedagoga – stručnog saradnika u školama, a samim tim i za prevazilaženje slabosti i unapređivanje kvaliteta obrazovno-vaspitne prakse“, piše u Inicijativi Odeljenja za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu i Pedagoškog društva Srbije.

Oni najavljuju da će nastaviti angažovanje kako bi se pobošljao položaj školskih pedagoga i psihologa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari