4.4.1 Formiranje novih finansijskih institucija i mehanizama finansiranja mikro i malih preduzeća
FOND ZA RAZVOJ treba restrukturirati u Fond fondova i to tako da svaki od fondova ima svoju posebnu upravu i program rada sa jasno definisanim portfeljom sredstava i načinom njegovog očuvanja. Trebalo bi formirati sledeće forme:

A. Fond početnog kapitala (FPK) sa dinarskom protivrednošću €150 miliona sa ciljem finansiranja strat-up (otpočinjanja posla) preduzetnika koji su završili srednju školu ili fakultet i imaju jasno artikulisanu i tržišno ostvarivu poslovnu ideju. Limiti bi bili od €10.000 do €30.000 do roka od 4 godine sa 1 godinom počeka. Kamatna stopa bi bila na nivou do 5% p.a., a plasirana sredstva glavnice bi se revalorizovala indeksom rasta cena na malo. Maksimalan iznos koji bi se finansirao ne bi mogao da bude veći od 30% ukupne vrednosti investicije. Fond ne bi mogla da koriste povezana preduzeća.
B. Mešoviti venture kapital fond (MVKF), bio bi namenjen za finansiranje brzo rastućih preduzeća, nabavaku opreme i novih tehnologija, obezbeđivanje potrebnih certifikata za nastup na ino tržišta, plaćanje troškova zaštite intelektualne svojine u inostranstvu, finansiranje troškova istraživanja i razvoja. Fond bi počeo svoju aktivnost sa € 50 miliona i bio bi otvoren za učešće međunarodnih finansijskih institucija i privatnih investicionih fondova sa rastom do € 400 miliona. Ovaj fond ne bi mogla da koriste MSP koja su sa preko 25% vlasništva kapitala u posedu velikih preduzeća.
C. Kreditno garancijski fond (KGF) sa potencijalom od € 250 miliona sa ciljem davanja kreditnih garancija postojećim MSP i davanje dodatnih garancija novoformiranim mikro i malim preduzećima i zanatskim radnjama. KGF bi se plasirao direktno korisnicima i finansirao bi obrtni kapital i nabavku opreme i emitovanje garancija po nalogu postojećih MSP. Limiti bi bili od € 30.000 do € 200.000 do roka od 4 godine sa 1 godinom počeka. Kamatna stopa bi bila na nivou do 5% p.a. a plasirana sredstva glavnice bi se revalorizovala indeksom rasta cena na malo. Maksimalan iznos koji bi se finansirao ne bi mogao da bude veći od 50% ukupne vrednosti investicije.
Ovaj instrument ne bi mogla da koriste povezana preduzeća.
Kreditni odbor od 4 člana bi sačinjavali: predstavnik vlade Srbije, predstavnik asocijacije MSP i predstavnik finansijskih posrednika;
4.4.2 Samostalne finansijske institucije izvan Fonda za razvoj
A. Regionalni fondovi venture (smelog)  kapitala (RFSK) Vlada bi se obavezala da stvori uslove i učestvuje u formiranju sa zainteresovanim lokalnim zajednicama najmanje 9 regionalnih Venture capital fondova koji bi se specijalizovali u obezbeđivanju malih iznosa kapitalnih ulaganja u MSP sa iskazanim potencijalima rasta. Fondovi bi poslovali po konceptu Unit Trust fondova – emitovali bi svoje akcije (koje bi bile garantovane od strane lokalne samouprave i države).
 Pojedinačni plasmani u kapital MSP ne bi bili veći od € 200.000 po jednom MSP, odnosno ne bi bili veći 1/2 potrebne investicije MSP. Portfolio akcija RFSK bi bio stratifikovan sektorski i menjao bi se u zavisnosti od ostvarenih dividendi.
B. Poslovni anđeli (PA) Naše poslovno okruženje po definiciji odgovara PA – visok rizik, turbulentne promene i mogućnost visokog profita ili gubitka osnovnog malog uloga – ne većeg od € 50.000. Ministarstvo finansija bi dalo predlog izmene propisa kojima bi za ove svrhe državljani Srbije koji žive i rade u inostranstvu, mogli da transferišu svoj novac u Srbiju bez plaćanja poreza ili taksi na sve iznose preko 10.000 EUR.
Preduslov za ulazak PA je isti kao i za sve strane investitore:
• Zaštita uloga u deviznom znaku
• Transfer dobiti
• Repatrijacija uloga
• Sigurnost ugovora
C. Mikrokreditne institucije. Donošenjem posebnog zakona omogućiti formiranje velikog broja mikrokreditnih fondova kao nedepozitnih institucija. Mikrokreditnim linijama omogućiti finansiranje velikog broja siromašnih i preduzetnika bez vlasništva nad vrednom pokretnom i nepokretnom imovinom. Uvođenjem mikrokreditnih linija omogućiće se finansiranje samozapošljavanja najsiromašnijih slojeva stanovništva i eventualno kasnije proširivanje i razvoj delatnosti.
Nastavak u sledećem broju

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari