Proizvodnja automobila zaustavljena do daljeg 1Foto: Fonet/ Dragan Antonić

U fabrici Fijat Krajsler plastik, koja je ćerka firma Fijat Krajsler automobila (FCA), i proizvodi branike za Fijatov model “500L” totalna obustava rada danas je organizovana drugi dan zaredom, usled čaga su, kako doznajemo, u potpunosti zaustavljene i proizvodne I montažne trake u kompaniji FCA . 

Automobili koji su proizvedeni juče, prvog dana obustave rada u Plastiku, sa montažnih traka su, u najvećem broju, sišli bez branika, tako da su ostali u pogonima, gde će morati da čekaju na doradu.

Pobunjeni radnici FC plastika, podsetimo, zahtevaju da im se regres za 2021., kao i ranijih godina, isplati u iznosu prosečne plate na republičkom nivou, oko 60.000 dinara, a ne upola manje, kako je to pravilnikom o radu odlučio menadžment Fijat Krajsler automobila,koji je nadležan i za njihovu fabriku.

Traže i da im se neradni dani plaćaju, kao i njihovim kolegama u FCA, 65 odsto, a ne 60 posto, od uobičajenih zarada, ali je isplata regresa u iznosu prosečne republičke zarade, kako ponavljaju i danas, ipak glavni zahtev, od kojeg nemaju nameru da odustani ni po koju cenu.

Tim pre što im od visine regresa zavisi prosek mesečnih zarada, koje ni do sada, smatraju, nisu bile na zavidnom nivou.

Predsednik Štrajkačkog odbora u FC plastiku Zoran Miljković za naš list kaže da je Inspekcija rada danas bila u fabrici, te da je konstatovala da je štrajk zaposlenih organizovan “u skladu sa važećim zakonskim propisima”.

Ističe da je Štrajkačk odbor pobunjenih radnika FC plastika danas ponovo pozvao menadžment FCA na pregovore.

U štrajku je, prema njegovim rečima, više od 90 odsto zaposlenih u fabrici, a među štrajkačima su, tvrdi, i šefovi radnih celina i smena, timlideri i supervizori.

Na potezu su, poručuje naš sagovornik, menadžeri Fijat Krajsler automobila.

Štrajk zaposlenih u FC plastiku danas je podržao i ogranak Sindikata “Nezavisnost” u Fijat Krajsler automobilima, koji je pozvao menadžment FCA da “ispuini zahteve radnika” Plastika, i “prestane da sputava proizvodnju automobila i delova, zbog svojih loših procena.”

-Svaki neradni dan u fabrici automobila automatski znači i manje plate zaposlenima koje su ionako umanjene usled malog broja radnih dana u ovoj godini, kao i kolektivnog ugovora koji je (u FCA – prim. Z.R.) donet na štetu radnika, a koji više ne žele da iz svojih džepovca plaćaju proizvodne zastoje za koje je odgovoran menadžment navodi se u podršci “Nezavisnosti” pobunjenim “plastičarima”.

Podršku štrajkačima u FC plastiku dao je i predsednik Saveza samostalnih sindikata Kragujevca Jugoslav Ristić, koji je danas ocenio da je “štrajk u toj fabrici, četvrti za poslednje četiri godine, putokaz za mnoge kako se bori i ne pristaje na robovsaki položaj”.

-Preterali su u Fijat Plastiku! Kaznili su oko 90 zaposlenih zato što nisu hteli da potpišu kolektivni ugovor, kakav želi neki, natprosečno plaćeni, menadžer u FCA . Pomislili da ljude u Srbiji mogu da ponižavaju do beskraja, rekao je Ristić za „Radnički diktat“.

Prdedsednik SSS-a Kragujevca smatra da radnici FC plastika zaslužuju podršku cele Srbije, pošto se oni, prema njegovom mišljenju, bore za sve radnike Srbije i šalju poruku da “Srbija nije zemlja poslušnika”.

Da li je Srbija to što tvrdi Ristić za veliku je diskusiju, ali ono oko čega, među upućenima u rečeni problem nema dileme, jeste da pobunjeni radnici FC plastika sigurno neće da prekinu obustavu rada bez ispunjenja zahteva.

Pre svega onog koji se odnosi na regres, koji je bio i ostao najspornija tačka u pregovorima Sindikata te fabrike i menadžmenta FCA. Ali, čak i ako narednih dana, zbog neplaniranog prekida proizvodnje automobila, dođe do dogovora između štrajkača u FC plastiku i poslovodstva Fijat Krajsler automobili, glavni uzrok nezadovoljsta zaposlenih u FCA i svim njenim kooperantskim firmama, lociranim u Kragujevcu, neće biti otklonjen.

Glavni uzrok nezadovoljstva radnika u šumadijskoj auto – industriji, sve je jasnije i nedovoljino upućenima, jeste teška besposlica i njome uzrokovane niske plate, te neizvesnost koju rađa činjenica da se, u poslednjih nekoliko godina, u kragujevačkom Fijat Krajsleru ubedljivo više ne radi, no što su proizvodne i montažne trake u pokretu.

Država Srbija, koja je sa Fijat Krajslerom (sada i Pežo Sitroen grupacijom) suvlasnik u kragujevačkoj fabrici, godinama ništa ne preduzima da kod partnera u zajedničkom poslovnom poduhvatu izdejstvuje upošljavanje kapaciteta i radnika u šumadijskom Fijat Krajsleru.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari