Radnici JGSP: Novosadski prevoz će stati od ponedeljka ukoliko nam se ne povećaju plate 1foto: R.Balać

Javni gradski prevoz u Novom Sadu biće blokiran u ponedeljak, 7. februara, ukoliko gradska vlast ne prihvati zahtev radnika JGSP „Novi Sad“ da im se povećaju plate znatno više od ponuđenih sedam odsto.

Između 250 i 300 radnika preduzeća okupilo se jutros posle informacije da je u pregovorima predstavnika gradske vlasti i reprezentativnih sindikata radnika javnih i komunalnih preduzeća ponuđena povišica od, kako kažu, mizernih sedam procenata.

Prema tom predlogu, plate vozača bile bi povećane za oko tri hiljade, a dvostruko više dobili bi kroz povećane stimulacije, pa bi u kovertama primali desetak hiljada dinara više.

Zaposleni u GSP-u okupili su se mimo sindikalnih organizacija i poručili da ne prihvataju njihovo zastupanje već da žele direktne pregovore sa nadležnima u gradskoj upravi.

Radnici JGSP: Novosadski prevoz će stati od ponedeljka ukoliko nam se ne povećaju plate 2
Foto: R.Balać

Na sporstskom terenu unutar preduzeća okupili su se nezadovoljni radnici, a sa klupa su im se obraćale njihove kolege.

Nebojša Ilinčić, kontrolor, podsetio se da je protest od pre četiri godine iskorišćen za smenu rukovodstva, ali ne i za povećanje plata.
„Ovog puta smo se okupili samo sa jednim razlogom, a to je plata. Ništa nas drugo ne interesuje, ničija smena, ni ko će voditi firmu. Zanima nas samo da budemo plaćeni za oni što jesmo“, kazao je Ilinčić pozdravljen burnim aplauzom kolega.

On je dodao da neće formirati tim za pregovore već da će svi radnici biti uključeni u pregovore.

„Saradnja sa gradom je moguća, pregovori mogu da se vode, ali samo u prostorijama firme. Nećemo nikome ići na noge. Oni nama ne trebaju, mi njima trebamo. Neka dođu ovde i pregovaraju sa svima nama“, rekao je Ilinčić.

On je podsetio da dva reprezentativna sindikata već mesecima pregovaraju sa gradskim predstavnicima, „kao da pregovaraju sa Prištinom ili potpisuju novi Dejtonski sporazum“.

„Sedam odsto je ponuđeno“, naveo je Ilinčić, propraćen gromkim uzvicima nezadovoljstva.

„To je ponižavajuće“, dodao je on, podsećajući na rast inflacije u proteklih tri, četiri godine, a rekao je i da već deset godina, koliko je u preduzeću, prima istu platu.

On je ponovio da radnke interesuje samo povećanje zarada, ne i to da li će i koliko dugo ostati sadašnji direktor Ivan Radojičić, koji je prisustvovao zboru i slušao šta govore radnici.

„Ne treba niko da se plaši. Ako će gospoda dati otkaze, neka daju svima. Sad ili nikad. Nema nazad, spreman sam da idem do kraja. Ovo mi je životna prekretenica. Ili ću ostati ovde i graditi budućnost u firmi i biti plaćen koliko treba ili da svi napuštamo, pa kud koji mili moji. Ili plate, ili katanac na firmu i doviđenja“, zaključio je Ilinčić.

Potom se vozač Slobodan Mrđa popeo se na klupicu.

„Ovde sam 17 godina već 12 godina sam na liniji. Ovakav javašluk ne pamtim. Trideset odsto autobusa ne ide, ljudi nas pljuju, krive nas što kasne na posao. Od pola pet do pola šest ide sam jedna „sedmica“. Prošle nedelje ispred mene nije išao nijedan autobus. Radim za dvojicu, živaca više nemam. Za ovu platu, za koga“, ispovedio se Mrđa.

„Da ste dobro plaćeni ne bi bilo toliko bolovanja“, dobacuje kolega iz gomile uz odobravanje ostalih.

Trenutno je na bolovanje 125 vozača, a prema rečima direktora Radojičića, polovina njih je odsutno zbog kovida, a ostali iz drugih razloga.

Potom je Mrđa nastavio:

„Izigrani smo 2018. (prethodni štrajk- op. R.B.) nismo dobili ništa. Ovde sam od 2005. imao sam platu 49 hiljada, sada imam 67 hiljada. Evro je bio 70, sad je 120, gorivo 70 dinara, sada je 180. Strašno. Radim dva posla, dokle, dok se ne ubijem. Ljudi, ne spavamo, dokle više“, zavapio je Mrđa pozdravljen aplauzom.

 

Radnici JGSP: Novosadski prevoz će stati od ponedeljka ukoliko nam se ne povećaju plate 3
Foto: R.B.

Vladimir Andrić, predsednik podružnice ASNS sindikata kazao je da nije došao kao sindikalac, već kao radnik, vozač.

„Svi znate šta se dešavalo proteklih godina. Niko ne krivi sadašnjeg direktora. Firma se gazi godinama. Nekada smo u Novom Sadu bili poštovani, znalo se kada dobijemo plate čekali su nas u buticima, restoranima. Šta smo mi sad, „socijala“, dobacuju iz gomile. Najgori smo u gradu“, kazao je Andrić i nastavio:

„Svima nam je dogorelo. Pregovaralo se u naše ime i iza zatvorenih vrata. Uvek smo bili prevareni. Nećemo više da budemo socijalni slučajevi. Izvinjavamo se građanima Novog Sada, ovo nije usmereno protiv njih, saosećamo sa njima. Znamo šta znači stajati napolju na minisu i čekati 40 minuta autobus. Ali, za to nije kriv vozač ili mehaničar, nego samo upravljanje gradom“.

Propraćen uzvicima odobravanja, Andrić je dodao da su se skupili da odrede dan kada će stupiti u potpunu obustavu saobraćaja. „Odmah sutra“, čuli su se predlozi. „Potpisaćemo otkaze, pa da vidimo ko će da vozi“.

„Ne tako davno, pre nekih 14 godina, imali smo pristojne plate, nismo morali da radimo dva, tri, a neki i četiri posla. Samo tražimo da nam se vrati ono što nam je oduzeto u proteklih 14 godina“. „Dvadeset pet posto“, dobacuje neko iz gomile. Kako će to da urade, neka nađu način. Mi smo našli način kako ćemo da isteramo. Jeste radikalno, ali moramo tako“, zaključio je Andrić.

„Da li se slažete da u ponedeljak, 7. februara, napravimo potpunu obustavu rada“, pitao ih je na kraju. Okupljeni radnici su uz povike „tako je“ i aplauze izglasali odluku uz povike; „Štrajk, štrajk, štrajk…“.

On je još kazao da radnici ne žele štrajk po svaku cenu. „Čekamo da dođu ljudi iz grada koji mogu da odlučuju“, rekao je Andrić.
„Vučića treba zvati, oni se boje Vučića“, čuo se predlog iz gomile.

„Imamo samo jedan zahtev. Neka nam reše platu i obustave neće biti. Ako ne reše, čvrsto smo odlučili da stanemo i staćemo. Zahtev oko plata mora biti završen u najkraćem mogućem roku. Ako ne bude, 7. februara, u tri sata ujutru, od prijema vozila okupićemo se ovde“, zaključio je zbor Andrić.

 

Direktor: „Vozači zaslužuju veće plate“

„S obzirom na složenost posla i veliku odgovornost smatram da vozači zaslužuju veću platu“, kaže direktor JGSP „Novi Sad“ Ivan Radojičić. Dodaje da su u preduzeću preduzeli sve što je bilo moguće da se plate povećaju.
„Povećali smo stimulacije vozačima sa 10 na 20 odsto. Svestan sam da povećanje od sedam odsto koje je ponudio grad nije dovoljno, pa su nastavljeni pregovori. Nadam se da će epilog te priče biti brzo završen i očekujem pozitivno rešenje“, rekao je Radojičić. Podseća da je u toku tender za kupovinu još 10 električnih autobusa, da je u poslednjih godinu i po dana kupljeno 100 novih autobusa, kao i da je sve to doprinelo poboljšanju uslova rad.

Plate ispod gradskog proseka

Prosečna neto zarada vozača za decembar sa dodacima za prekovremeni rad i stimulacijom bila je 70.015 dinara, automehaničar i grupe primao je 69.000, dok je prosečna plata u preduzeću bila 66 hiljada dinara, naveo je direktor Radojičić.
Vozači GSP-a decenijama su bili među najbolje plaćenim u gradu, a sada su svrstani ispod proseka. Naime, prosečna novosadska neto zarada u novembru bila je 77.235 dinara, dok je republički prosek bio niži – 69.136 dinara.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.