Razredni kao hobotnica sa osam ekstremiteta: Šta predviđaju novi propisi o radu odeljenjskih starešina? 1Foto FoNet Aleksandar Barda

Povećanje naknade za razredno starešinstvo sa četiri na sedam odsto, uz izradu uputstva o radu odeljenjskih starešina, jedna je od mera koju je predložila Radna grupa za prevenciju i sprečavanje nasilja u obrazovnim ustanovama.

Kada će odeljenjskim starešinama ova naknada biti povećana još se ne zna, a iz Ministarstva prosvete za Danas kažu da su u toku pripreme za izmenu Uredbe o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama.

– U toku su pripreme za izmenu Uredbe, dogovori na operativnom nivou sa Ministarstvom finansija i procena finansijskih efekata, nakon koje će Ministarstvo prosvete uputiti i formalni predlog Ministarstvu državne uprave i loklane samouprave da se ovaj propis promeni – navode iz Ministarstva.

A dok odeljenjske starešine očekuju da za angažovanje po ovom osnovu mesečno dobijaju oko 5.000 dinara, umesto sadašnjih oko 3.000 dinara, Ministarstvo je donelo Uputstvo za rad odeljenjskog starešine kojim se bliže uređuju zadaci odeljenjskog starešine, u oblastima rukovođenja odeljenjskom zajednicom i saradnje sa relevantnim učesnicima obrazovno-vaspitnog procesa, u cilju jačanja vaspitne uloge škole.

U tom dokumentu se, između ostalog navodi, da je uloga odeljenjskog starešine primarno vaspitne prirode i vezana je za aktivnosti u okviru odeljenjske zajednice radi razvijanja i negovanja moralnih vrednosti kod učenika, tolerancije, empatije i razvijanja ekološke svesti.

Iz ugla Ministarstva, primarni zadaci odeljenjskog starešine su: organizacioni, pedagoški, saradnja sa roditeljima, stručno usavršavanje i vođenje evidencije.

„Odeljenjski starešina svojim stavovima, modelom ponašanja kreira pozitivnu atmosferu u odeljenju, razvija inkluzivnu i podržavajuću sredinu za uspostavljanje socijalnih relacija između svih učenika, čime doprinosi razvoju učeničkog kolektiva i pruža podršku ličnom razvoju svakog učenika“, piše u uputstvu.

U okviru pedagoških zadataka najvažnije je: uspostavljanje poverenja sa učenicima, pružanje dodatne podrške učeniku u okviru rada Tima za pružanje dodatne podrške, praćenje napredovanja i ocenjivanja učenika, preventivni rad sa učenicima i roditeljima, postupanje u situacijama zaštite od nasilja i diskriminacije, te pojačan vaspitni rad učenicima.

I dok neki prosvetari ovo uputstvo vide kao spisak lepih želja i smatraju da je i sa korekcijom koeficijenta naknada za rad odeljenjskog starešine nedovoljna, drugi kažu da se u dokumentu samo sumira sve što su starešine i do sada radile.

Nezadovoljni su i u Forumu srednjih stručnih škola koji je nedavno uputio pismo ministru, nakon što se u javnosti pojavila radna verzija izmena Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.

„Vidimo iz predloga da ste, kada su obaveze odeljenjskih starešina u pitanju, bili vrlo maštoviti. Niste zaboravili da odeljenskog starešinu opteretite dodatnim obavezama, ali da taj posao nagradite i povećanjem naknade vam je nekako promaklo i izostalo. Izmene i dopune zakona predviđaju dodatne obaveze za razredne starešine, kao da su oni hobotnice sa osam ekstremiteta, a o povećanju zarade ni reči“, navode iz Foruma, od koga je potekla inicijativa da se koriguje koeficijent za razredno starešinstvo.

Prema tvrdnji tog sindikata, u izmenama zakona biće uneta obaveza da odeljenjski starešina, zajedno sa stručnim saradnicima, odnosno sa timom za zaštitu od diskriminacije, nasilja zlostavljanja i zanemarivanja ili timom za inkluziju, sačinjava plan pojačanog vaspitnog rada koji traje do okončanja vaspitno-disciplinskog postupka.

Razredni starešina će biti dužan i da vodi posebnu evidenciju o pojačanom vaspitnom radu, u koju se unose podaci o događaju, učesnicima, vremenskoj dinamici, preduzetim aktivnostima i merama i delotvornosti pojačanog vaspitnog rada.

Iz Foruma smatraju da dodatne obaveze koje se planiraju izmenama zakona treba da obavlja pedagoško-psihološka služba, dok bi razredni starešina mogao samo da pomaže jer je, kako tvrde, opterećen nizom drugih obaveza.

Ideje daleko od stvarnosti

Uvidom u uputstvo može se zaključiti da su nadležni bili vrlo kreativni u opisu obaveza razrednih starešina koje se u školskoj praksi ne viđaju. Tako je, recimo, u okviru savetodavnog rada sa roditeljima preporučeno da se samostalno ili u saradnji sa drugim stručnjacima obrađuju teme poput vaspitni stilovi roditelja, stres kod roditelja i podrška jačanju roditeljskih veština, kako vaspitavati decu za učešće u demokratskom društvu…

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari