"Soko" brzom prugom do plagijata: Da li je na konkursu "Srbija voza" za novi logo došlo do povrede autorskih prava 1Foto: Instagram/srbija_voz

“Soko”, pobedničko idejno rešenje za logo „Srbija voza“ za ime i vizuelni identitet prvog brzog voza u Srbiji, već u prvom danu naišao je na kritike da je u pitanju plagijat.

Na društvenim mrežama reagovali su autori nekoliko sličnih rešenja, koji su i učestvovali sa svojim radovima na konkursu i izneli optužbe na račun “sokola”.

Iz preduzeća “Srbija voz” do zaključenja teksta nisu odgovorili na pitanja koja je list “Danas” uputio na ovu temu.

Soko kao motiv nije retka pojava – od poštanske markice Pošta Srbije „Stepski soko“ do telefonske tarife u mobilnoj kompaniji. Korisnicima društvenih mreža nije promakla ni činjenica da pobednički logo vizuelno ima sličnosti sa radom jednog stranog autora – “Soko kao slovo ‘F’ logo”. Prema podacima koji se nalaze na sajtu gde dizajneri objavljuju autorska rešenja “Logopond”, pomenuti vizual je prvobitno objavljen još 30. avgusta 2014. godine.

Pobedničko idejno rešenje za logo novog brzog voza odneo je Andrija Arsić i dobio nagradu od milion dinara. Kao jedan od uslova konkursa bio je da logo i ime brzog voza ilustruju vrednosti brzog voza, a to su “brzina, jedinstvenost, originalnost, savremenost”.

Pobednik konkursa Arsić rekao je u emisiji „Probudi se“ na televiziji Nova S da je soko izabran jer on simbolizuje brzinu.

„Za mene je inspiracija bila brzina, jer je kod nas najbrža životinja sivi soko, pa mi je to inicijalno bila ideja. Nakon toga sam skratio na soko. Radio sam sam, moja ideja je bila da pokrijem tri stvari – brzinu, nacionalne boje i boje železnice, odnosno nisam želeo da ove boje odstupaju od boja voza“, naveo je Arsić za Nova S.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Srbija Voz (@srbija_voz)

Međutim, u satima nakon proglašenja pobednika, kirterijum “originalnost” doveden je u pitanje. Korisnici društvenih mreža u proteklom danu mogli su da vide objave nekoliko različitih autora koji tvrde da je, pobednik konkursa ili neko iz organizacije, plagirao elemente, pa i gotovo ceo koncept. Među njima je i Bojana Mirković, dizajnerka čije vizuelno rešenje ima gotovo neprimetne razlike sa onim koje je odnelo pobedu.

„Dizajneri su na konkursu sami smišljali ime voza. Ukrali su ideju i koncept i naziv”, napisala je ona na svom Instagram nalogu uz seriju objava kojima ilustruje sličnosti između pobedničkog i njenog rešenja.

– Nisam očekivala da će neko razmišljati na sličan način kao i ja, bilo je previše sličnosti i to je dovelo do sumnje da se radi o kopiranju. Međutim, nakon par sati oglašavali su se ljudi koji su imali istu ideju za sam naziv voza. Očigledno je da je soko ptica bila inspiracija mnogima, s tim da su određeni radovi i konceptualno jako slični pobedničkom radu, rekla je Mirković za “Danas”.

"Soko" brzom prugom do plagijata: Da li je na konkursu "Srbija voza" za novi logo došlo do povrede autorskih prava 2
Foto: Bojana Mirković/Instagram/bocagoodenergy

Još jedan od korisnika društvenih mreža, Vladimir Dubljević, naveo je da je konačno rešenje koje je odnelo pobedu “slično” njegovom koje je poslao 7. februara, 14 dana pre završetka konkursa.

– Imam sumnju da je moj rad koji je učestvovao na konkursu ‘Pusti inspiraciju da te vozi’ zloupotrebljen, iako sam ga poslao 14 dana pre isteka konkursa, istakao je Dubljević za “Danas”.

Proglašenje pobednika prvobitno je bilo zakazano za 3. mart, da bi, zbog velikog broja pristiglih radova, bilo odloženo za 4. mart. Proglašenja u dva već najavljena datuma nije bilo, te je isto odloženo za 9. mart. Pet dana nakon tog datuma, dakle 13 dana nakon prvobitnog termina, proglašen je pobednik.

– Od 3.481 rada koliko je pristiglo izabran je rad koji je sličan mom. Ne bih voleo da se ovo politički boji već samo želim da umetnost ostane nezavisna, jer samo kao takva može da egzistira u ovom društvu, napominje Dubljević.

Stručni žiri igrao je veliku ulogu u odabiru radova, a naš sagovornik ističe da sumnja u poštovanje procedure.

"Soko" brzom prugom do plagijata: Da li je na konkursu "Srbija voza" za novi logo došlo do povrede autorskih prava 3
Foto: Vladimir Duljević

– Ispoštovao sam sve propozicije konkursa i odgovoreno mi je da će moj rad biti predat stručnom žiriju. Sumnjam da nije ni došao pred žiri. Smatram, bez lažne skromnosti, da je stručni žiri video i moje rešenje, ne bi imao dilemu, naveo je Dubljević.

U komentarima na svojoj prvobitnoj objavi na društvenoj mreži Fejsbuk, Dubljević je naveo da je pobednik Andrija Arsić takođe autor nedavno izabranog loga firme “Srbija voz”, za šta je, kako je pojasnio za naš list, saznao iz medija, dok su sličnost između ova dva vizuelna rešenja primetili i korisnici društvene mreže “Tviter”.

U finalni izbor ušlo je samo pet kandidata. Među predlozima našli su se „Hitra“, „Serbian Express“, „Vihor“ i „Serbia Express“. Svaki logo bio je u bojama srpske trobojke, ali je komisija odlučila da pobednik bude „Soko“.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Srbija Voz (@srbija_voz)

Žiri

Članovi žirija pomenutog konkursa bili su stručnjak u oblasti marketinga Ivan Stanković, fotograf Nebojša Babić, stručnjak u oblasti komunikacijskog biznisa Nataša Filipović, ali i reditelj Milorad Milinković i glumac Petar Strugar.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari