Šta se krije iza novog istupanja SPC o položaju verske nastave u školama? 1Foto. spc.rs

„Posebno nas raduje taj pozitivni ton i pozitivna atmosfera kojom je ponovno uspostavljanje naše Komisije organizovano“, govorio je krajem avgusta prošle godine vladika bački Irinej (Bulović), na konstitutivnoj sednici Komisije za versku nastavu, osnovane odlukom Vlade Srbije.

Pet meseci kasnije, vladika Irinej, koji je i predsednik ove komisije, tvrdi da se njen rad neprestano opstruiše.

U autorskom tekstu objavljenom na sajtu SPC Irinej je napisao da niti zakazuje, niti ima nameru da zakaže sednicu Komisije za versku nastavu dok Vlada Srbije ne prestane da se ponaša kao neposredna naslednica titovske „Verske komisije”.

„Umesto da danas, posle dve decenije, ulažemo zajedničke napore da se prestane sa diskriminacijom veronauke i reši radno-pravni status veroučitelja, pitanja koje je posle vraćanja verske nastave u naše škole ostalo otvoreno, mi smo u situaciji da se ponovo borimo za elementarno pravo roditelja i đaka na izbor verske nastave“, napisao je vladika Irinej.

Šta je povod za novo istupanje najviših crkvenih velikodostojnika o položaju verske nastave, zvaničnog odgovora nema.

U Ministarstvu prosvete nisu hteli da komentarišu Irinejeve stavove, niti je bilo ko od predstavnika institucija koje imaju veze sa verskom nastavom znao pozadinu najnovijih poruka iz vrha SPC.

U nezvaničnim razgovorima kažu da se crkva i dalje drži „stare priče“ koju s vremena na vreme „podgreva“.

Iako broj učenika koji pohađaju veronauku nikad nije bio veći (poslednji podaci govore da se za nju opredelilo više 60 odsto đaka u Srbiji), Irinej tvrdi da je danas status verske nastave mnogo teži nego pre gotovo četvrt veka kada je ona vraćena u naš obrazovni sistem.

Osim nerešenog statusa veroučitelja, koji se i dalje zapošljavaju na određeno vreme, vladika bački je naveo da je „verska nastava, zahvaljujući netransparentnim i nezakonitim akcijama Ministarstva prosvete, izgubila status redovnog izbornog predmeta i svedena na jedva tolerisani, u suštini neželjeni status ’nastavnog programa’ van redovne nastave.

On tvrdi i da je ukinuta obaveznost njenog predstavljana roditeljima i učenicima, mogućnost transparentnog izbora verske nastave, kao i prava da se u toku jednog obrazovnog ciklusa izbor promeni.

„U situaciji smo da je u Srbiji đacima pravoslavne vere uskraćena mogućnost korišćenja udžbenika na časovima veronauke koje je Crkva pripremila u skladu sa svojom zakonskom obavezom. Istovremeno se putem kvazinaučnih izmišljotina, kroz udžbenike biologije i sociologije, čije su sadržaje odobrili (u čije ime?) nadležni državni organi, đacima otvoreno i zvanično plasira ideologija i praksa homoseksualnosti i transrodnosti. To je prava slika stanja vapijuće diskriminacije u koje je danas dovedena verska nastava, a svu odgovornost za to nose i snose Ministarstvo prosvete i ostale nadležne državne institucije, kao i pojedinci koji se oglušuju na apele za saradnju koje su više puta javno uputili patrijarh srpski Porfirije i svi čelnici tradicionalnih crkava i verskih zajednica u Srbiji“, naveo je Irinej, koji je upitao Vladu Srbije koga su pitali da li, pored postojeće veronauke i alternativnog predmeta, treba uvoditi „neevropski” predmet vrednosti i vrline.

A šta je zapravo tačno od svega što govori vladika bački?

Verska nastava nije „izgubila“ status izbornog predmeta, već su Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja iz 2017. uvedene neke terminološke izmene, pa je sintagma izborni predmet zamenjena sa izborni program.

Izmena naziva je bilo više, pa je tako nastavni plan i program zamenjen sa plan i program nastave i učenja i slično.

Takođe, nisu samo verska nastava i građansko vaspitanje postali izborni programi, to važi i za drugi strani jezik i maternji jezik sa elementima nacionalne kulture.

Međutim, promena naziva nije povlačila i promenu statusa, jer su učenici i dalje u obavezi da pohađaju jedan od ova dva programa, koji su sastavni deo redovne nastave u školama.

Teza koju su pored Irineja ranije iznosile još neke vladike – da je izbačeno obavezno predstavljanje izbornih predmeta đacima i roditeljima – nije tačna.

Takva obaveza nikada nije bila definisana u prosvetnim zakonima.

Učenici i dalje imaju pravo da svoj izbor promene jednom u toku ciklusa obrazovanja, što piše i u Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.

U tom zakonu stoji da „učenik obavezno bira sa liste izbornih programa versku nastavu ili građansko vaspitanje, te da „učenik koji se opredelio za versku nastavu ili građansko vaspitanje, izborni program može jedanput da menja u toku ciklusa osnovnog, odnosno do kraja sticanja srednjeg obrazovanja i vaspitanja“.

Skup povodom 20. godina Verske nastave u Srbiji
foto FoNet Milica Vuckovic

Kada su u pitanju udžbenici za versku nastavu, oni se, kao i ostali udžbenici, mogu koristiti ukoliko su odobreni u skladu sa Zakonom o udžbenicima.

Ovaj zakon propisuje da „ministar odobrava rukopis udžbenika za versku nastavu, na predlog Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i na osnovu pozitivnog mišljenja Komisije za versku nastavu“.

Prema saznanjima Danasa, ni za jedan udžbenik za versku nastavu nije podnet zahtev za odobravanje u poslednjih šest godina.

O tome da se kroz udžbenike biologije plasira ideologija i praksa homoseksualnosti i transrodnosti, ne samo da nema govora, već su upravo pod pritiskom SPC oni menjani, uprkos protivljenju struke, kao i nadležnih za pregledanje rukopisa udžbenika.

Kada je reč o „neevropskom predmetu vrednosti i vrline“, kako ga vladika Irinej zove, treba imati na umu da je reč o slobodnoj nastavnoj aktivnost Vrednosti i vrline kao životni kompas, koja nije u istoj grupi kao verska nastava i građansko vaspitanje.

Naime, učenik mora da izabere jedan od dva programa – verska nastava ili građansko vaspitanje, a sa liste slobodnih nastavnih aktivnosti koje nudi škola, mora da izaber jednu aktivnost.

Škola sama određuje koje će slobodne nastavne aktivnosti ponuditi, sa šire liste na kojoj mogu biti, na primer, Životne veštine, Medijska pismenost, Vežbanjem do zdravlja, Preduzetništva…), a može i sama pripremiti programe aktivnosti koje će ponuditi učenicima.

Najnoviji istup Crkve upućeni tumače kao pokušaj da se izbori za što veći uticaj i da se veroučitelji zapošljavaju za stalno, ali pod uslovima koji su za prosvetnu vlast neprihvatljivi.

Problem je u tome što bi za njih morali da važe zakoni kao i za sve druge zaposlene, a to znači da ne mogu da dobiju otkaz ako im patrijarh oduzme blagoslov, što je crkva uspela da izdejstvuju za Bogoslovski fakultet u vreme bivšeg ministra Branka Ružića.

Nekoliko direktora gimnazija sa kojima smo razgovarali odbacuju primedbe crkvenih velikodostojnika da se đacima uskraćuje pravo da biraju versku nastavu.

Kažu da su, ako i ima takvih slučajeva, oni pojedinačni i da nema govora o tome da se đacima nameće građansko vaspitanje na uštrb veronauke.

S druge strane, prenose da su nedavno veroučitelji dobili „zadatak“ da „dojave“ nadležima u SPC ako odeljenja broje više od 30 učenika koji slušaju versku nastavu.

U školama potvrđuju da ima i takvih slučajeva, te da je veliki problem kako organizovati nastavu i uklopiti sve u raspored časova, budući da se grupe za izborne programe ne mogu uvek organizovati od učenika istog odeljenja, već spajanjem đaka iz različitih odeljenja istog razreda.

Tu verska nastava nije izuzetak.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari