Prodavnica koja je prodavala majice "Nož, žica" sada ima dukseve sa ilustracijom davljenja žene uz poruku "Sa druge strane jastuka": Tržišna inspekcija ćuti 1Foto: Mila Đurđević / RFE-RL

Nakon što je prošle godine internet prodavnica „011 shop“ prodavala majice sa natpisom „Nož, žica“, zbog čega je reagovala i tržišna inspekcija, ovog meseca pojavili su se duksevi na kojima je ilustracija davljenja žene uz poruku: „Sa druge strane jastuka“.

Pre godinu dana “011 shop” je povukao pomenute proizvode i pri tome su se izvinili rekavši da im nije namera da propagiraju mržnju prema bilo kome.

Ovoga puta isto su postupili a u odgovoru za Danas navode da njihova namera nije promocija nasilja nad ženama, da isti takav duks postoji i sa likom muškarca, te da su optužbe na njihov račun da promovišu nasilje nad ženama tendeciozni.

Disklejmer uz poruke o nasilju

Radio slobodna Evropa pre nekoliko dana objavio je vest da internet prodavnica „011 shop“ prodaje dukseve na kojima je ilustracija žene koju neko davi jastukom uz poruku “Sa druge strane jastuka”.

Nakon pisanja RSE majica je povučena, a reagovala je i poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković, koja je za Radio slobodnu Evropu kazala da “ovakve poruke na duksericama zaslužuju najveću osudu, naročito kada se stavi u kontekst broja žena ubijenih u porodičnom nasilju“.

Povrenica je napomenula da se „upotreba nasilja u marketinške svrhe ne može pravdati kreativnošću, niti umetničkom slobodom, pogotovo ako je proizvod namenjen, pre svega, mladima kojima se šalje više nego pogrešna poruka“.

U porodičnom nasilju ove godine do septembra u Srbiji ubijene su 23 žene.

Uprkos činjenici da skoro da ne prođe nedelja a da neka žena ne bude ubijena u porodičnom nasilju, „011 shop“ je napravio ovakav print.

Odgovarajući na pitanja Danasa oni kažu da ista takva majica postoji i u muškoj verziji, odnosno da postoje majice za žene na kojima su muškarci koje neko davi jastukom.

– Print „sa druge strane jastuka“ urađen je u dve varijante, i to za mušku i žensku garderobu. U ženskoj verziji prikazana je žena sa jastukom, a u muškoj je prikazan muškarac u istoj pozi. Ženski print je i dalje izložen u našoj web prodavnici i možete ga pronaći u delu sa ženskim majicama. Mušku verziju smo povukli iz ponude zbog tendencioznog pokušaja nekih novinara da ga prikažu kao poziv na nasilje nad ženama. Žensku verziju istog printa su iz jasnog razloga izignorisali, da bi nas tako lakše prikazali kao promotere nasilja nad ženama i pretpostavljamo tako napravili priču zanimljivu za medije – navodi se u pisanim odgovorima.

Oni dalje kažu „da nikada nije bila njihova namera, niti stav da promovišu nasilje nad ženama ali da su, pa zbog namere pomenutih novinara da ih prikažu u pogresnom kontekstu, odlučili da print odmah povuku iz ponude“.

– Ni u jednom od naših objekata nećete moći da pronađete duksericu ili majicu sa spornim printom, kao što je negde napisano. Print je inače, crnohumorna parodija na Bajaginu pesmu „sa druge strane jastuka“ i nema veze sa pozivom na nasilje prema bilo kome, niti promoviše isto. Na našem sajtu je, kao što ste i sami primetili, jasno naznačeno da su naši printovi izmedju ostalog inspirisani urbanim fenomenima, uličnim slengom, pop i rok kulturom, aktuelnim uličnim životom i crnim humorom – navodi se u odgovorima.

Na samom sajtu uz pomenutu majicu, ali i neke druge proizvode, stoji disklejmer u kome piše da se u njihovoj “internet prodavnici prikazuju i prodaju odevni predmeti, suveniri i ostali gedžeti čiji izgled, nazivi i dizajnerska rešenja ne služe diskriminaciji, omalovažavanju, širenju verske i nacionalne mržnje, propagiranju zločina, pozivu na nasilje i kriminal ili vređanju bilo koga i bilo čijih uverenja”.

– Svaka sličnost sa ovakvim stvarima je nenamerna i stvar je ličnog uverenja posmatrača ili kupca.Poruke i značenja naših dizjanerskih rešenja takođe su inspirisani urbanim fenomenima i uličnim slengom, pop i rok kulturom, filmskom industrijom.aktuelnim uličnim životom i crnim humorom – navodi se u poruci.

Da li je zakon prekršen?

Iz Ministarstva trgovine nisu odgovorili na pitanja Danasa da li će tržišna inspekcija reagovati ovim povodom, te koje zakonske mogućnosti stoje inspektorima na raspolaganju.

Sam Zakon o oglašavanju navodi da je diskriminacija zabranjena odnosno da je zabranjeno „da oglasna poruka, neposredno ili posredno, podstiče diskriminaciju po bilo kom osnovu, a posebno po osnovu uverenja, nacionalne, etničke, verske, rodne ili rasne pripadnosti, političkog, seksualnog ili drugog opredeljenja, društvenog porekla, imovinskog stanja, kulture, jezika, starosti, ili psihičkog ili fizičkog invaliditeta.“.

Za kršenje ovog člana propisana je novčana kazna od 300.000,00 do 2.000.000,00 dinara, a takođe je moguće i izreći „meru zabrane vršenja određene delatnosti u trajanju od šest meseci do godinu dana, kao i zaštitnu meru javnog objavljivanja presude. “

Advokat Miomir Stojković, iz advokatske kancelarije „Stojković Advokati“, kaže da je veoma teško donositi konačan sud o ovom slučaju bez poznavanja svih činjenica.

-Vi imate nekoga ko je možda povredio propise, imate prijavu protiv tog lica i na kraju organ koji odlučuje po toj prijavi, oslanjajući se na postojeće propise, praksu i ono što podnosilac prijave i onaj na koga se prijava odnosi sami navode. Potrebno je uzeti u obzir niz propisa -Zakon o oglašavanju, Zakon o zabrani diskriminacije, možda i Krivični zakon. Zatim treba imati na umu praksu domaćih sudova, ali i praksu Evropskog suda za ljudska prava kao i praksu drugih razvijenih zemalja. Ta razdelna linija na osnovu koje bi moglo da se kaže ovo jeste a ovo nije kršenje zakona nije jasna, i ona na kraju zavisi i od društvenih okolnosti u jednoj zemlji. Problem porodičnog nasilja i nad muškarcima i nad ženama je sveprisutan, i ono što mogu bez sumnje da kažem jeste da  je ovaj primer sa druge strane dobrog ukusa. Bajaga kada je pisao svoju pesmu sigurno nije mislio na nasilje već da probudi neka čežnjiva, setna osećanja, kaže sagovornik Danasa.

On dodaje da nijedan zakon ne može da predvidi sve moguće situacije u svakodnevnom životu.

– Uz to okolnosti se menjaju velikom brzinom, i jako je teško da zakon, čije donošenje i izmene podrazumevaju jedan dugotrajan proces, održi korak“, zaključuje Stojković.

Prošle godine kada je ova prodavnica prodavala proizvode sa porukom „nož, žica“, koji prizivaju šovinsitičku parolu „nož, žica Srebrenice“, koja slavi ubijanje muslimana u Srebrenici, tržišna inspekcija je reagovala tako što je zabranila promet i oglašavanje svih proizvoda sa natpisom „Nož, žica“.

-Reklamiranje i prodaja ovakvih proizvoda ne samo da predstavljaju kršenje zakona o oglašavanju i krivičnog zakonika, već su u direktnoj suprotnosti sa Ustavom Srbije, jer podstiču izazivanje nacionalne, verske i rasne mržnje, što je izričito zabranjeno. Na ovaj način direktno se narušavaju temelji društva“, kazao je tada državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Uroš Кandić.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari