Uoči jeka turističke sezone, centar Novog Sada pretvoren u rupu: Podeljena mišljenja oko izgradnje podzemne garaže u ulici Modene 1foto: Arsenije Mandić / Danas

Centar Novog Sada je raskopan i tako će biti u naredne dve godine, a sve zbog izgradnje podzemne garaže. Jedna će biti smeštena kod Banovine, dok će druga biti u samom centru grada, u ulici Modene.

U okviru parkinga ispod Modene treba da bude ukupno 267 parking mesta, na tri nivoa, a građani bi po prvi put, svoje automobile na tom mestu mogli da parkiraju za oko dve godine.

Međutim, brojne su „nuspojave“ ovih radova. Od izmene režima saobraćaja, koja je između ostalog podrzumevala izmeštanje taksi stajališta, parkinga i saobraćaja, dok su slepom delu ulice Ilije Ognjanovića, preko potrebna parking mesta pretvorena u bašte kafića. Tako je bašta kafića „Petrus“ pomerena u Ilije Ognjanovića, a Modena kafe na Trg slobode.

Prolaz vozila tom ulicom u potpunosti je onemogućen, zbog čega će dostavljačke i druge službe koje imaju pristup pešačkoj zoni, u centar grada ulaziti kroz Njegoševu, Gimnazijsku, i ulicu Kralja Aleksandra.

Građanima je sa tim radovima, uskraćen jedan od najznačajnijih prilaza centru grada, naročito onima koji dolaze iz pravca Banovine, jer nemaju drugog izbora osim da taj deo zaobilaze u širokom luku, ili da se provlače pored gradilišta delom trotoara koji je uži od jednog metra.

Postoje planovi za još dva velika raskopavanja, takođe zbog izgradnje graraža, na Trgu republike, koji se nalazi svega nekoliko stotina metara od lokacije trenutnih radova, i još jedna, u Šafarikovoj ulici, koja se takođe nalazi na sličnoj razdaljini.

Novosađani na društvenim mrežama, ovo veliko raskopavanje nazivaju „sramnim“, pitajući se pritom, zbog čega će svi ti radovi trajati dve godine, takođe istakavši da je u pitanju „suludo trošenje novca građana“.

Neki su oštriji u ocenama, ocenjujući radove kao totalnu glupost.

„Kome je ta garaža namenjena kada se ovako uništava i rasipa. Ovo je strašno šta se radi, Neko će se kao i uvek lepo ugraditi a mi narode odvrćimo sijalice“, glasi jedan od komentara na lokalnim portalima.

Novosađani sa kojima smo razgovarali u blizini radova kao sporno istakli i to što se sam centar grada raskopava u trenutku kada je Novi Sad evropska prestonica kulture, pitajući se da li je to atraktivno za strane turiste i posetioce, napominjući da nam se bliži i festival Exit, i da je leto doba godine kada je Novi Sad najposećeniji.

Uoči jeka turističke sezone, centar Novog Sada pretvoren u rupu: Podeljena mišljenja oko izgradnje podzemne garaže u ulici Modene 2
foto: Arsenije Mandić / Danas

Velika investicija nakon komunalne žalopojke

Ovaj letnji početak radova, gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević objasnio je time da radovi moraju početi pre jeseni zbog instalacija pojedinih Javnih komunalnih preduzeća, poput instalacija Novosadske toplane, kako stanari ulice u kojoj se izvode radovi na jesen ne bi ostali bez grejanja.

„Najveći problem Novog Sada je nedostatak parking mesta, sve više porodica ima nekoliko automobila, nekad nisu imale nijedan“, izjavio je Vučević u emisiji „Grad i mi“ na RTV-u, prenosi 021.rs. Kako je tom prilikom objasnio, nije raskopan ceo centar već samo jedna ulica, te da niko u svetu nije našao rešenje da se podzemna garaža spusti bez tih radova.

Oko nedelju dana pre početka radova, od njega je dolazio sasvim drugačiji ton, koji su lideri opozicije ocenili kao „komunalnu žalopojku“, najavljujući rebalans budžeta grada za oko dve milijarde dinara, za koji je tada ocenio da neće biti dovoljan da zakrpi rupe i zadovolji sve zahteve gradskih preduzeća, iako je aktuelni budžet od 35.8 milijardi dinara „nikad veći u istoriji grada“.

Tada je istakao da je zbog poskupljenja građevinskih materijala, ali i brojnih tužbi građana koje Grad masovno gubi na sudovima, realizacija investicija pod znakom pitanja. Ali se te očigledno ne tiče podzemnih garaža.

Šta sa izduvnim gasovima? 

Iako se sa radovima uveliko krenulo, za sada nije poznato kako će izgledati parterno uređenje ulice Modene. Kako nam je rekla predsednica Društva arhitekata Novog Sada Ana Ferik Ivanovič, ta ulica je jedno od najatraktivnijh šetališta u centru grada koje su Novosađani uvek prepoznavali po lepim zasadima cveća i zelenilu gde je preovladavala mirna atmosfera, uz umerene zvukove koji su dolazili iz kafića.

Zbog toga će ta organizacija tražiti uvid u projektnu dokumentaciju kako bi videli da li će to tako ostati i nakon završetka radova na izgradnji podzemne garaže.

„Postavlja se pitanje, budući da nismo videli projekat po kojem se izvode radovi, kako će između ostalog biti rešeni ventilacioni izvodi iz te podzemne garaže, koji moraju da se nađu na parteru, odnosno samoj ulici. Kako oni izgledaju, kako su predviđeni i koliko će oni biti sakriveni i biti bučni. Ukoliko izduvavate vazduh iz podzemne garaže, to znači da izduvavate izduvne gasove, što mora negde da izađe“, navodi za Danas Ferik Ivanovič.

Prema njenim rečima, u rešenjima se vidi da će ulica Modene izgledati slično Pozorišnom trgu koji otvoren krajem prošle godine, a na koji se, kako kaže, građani žale zbog velike količine betona i nedovoljno zelenila, uz nepraktične niske žardinjere i vodu u koju može lako da se upadne.

Sama izgradnja garaže na tom mestu kaže da nije sporna, ali smatra da se taj prostor mogao proširiti i na deo Trga slobode, s obzirom da se takvim radovima ne mogu oštetiti već postojeći objekti.

Iako se ne protivi izgradnji garaže u Modene, i onoj kod Banovine, ona kaže da ipak postoje rešenja koja su bolja i koje je svojevremeno predlagala, istakavši da bi izgradnjom podzemne garaže duž Bulevara Mihajla Pupina praktično bio rešen problem parkiranja u gotovo čitavom centru gradu.

„Na GUP sam pisala sugestiju u kojom sam predvidela podzemnu garažu ispod Bulevara Mihajla Pupina, jer je to mesto dovoljne širine, a takođe postoje i podzemni magacin Bazara i pothodnik. Sa dva ulaza, jednim kod Banovine i drugim kod Uspenske crkve, na takav način bismo rešili parkiranje u samom centru grada. Tu imamo dovoljno mesta i ne verujem da bi bilo nekih arheoloških nalazišta ili bitnih stvari koje bi nas zaustavljale u tom sprovođenju“, predlaže Ana Ferik Ivanovič.

Uoči jeka turističke sezone, centar Novog Sada pretvoren u rupu: Podeljena mišljenja oko izgradnje podzemne garaže u ulici Modene 3
foto: 021.rs

A koprivić?

Koprivić, koji se nalazi na uglu ulica Modene i Ilije Ognjanovića na tom mestu pravi hlad već 130 godina. Ono je bilo deo nekadašnjeg drvoreda u ulici Ilije Ognjanovića. Međutim, zbog radova koji se odvijaju na tom mestu, sugrađani i udruženja javno apeluju da se drvo sačuva, upozoravajući da zbog radova ono može biti oštećeno.

Kako napominju iz Ekološkog fronta, u pitanju je spomenik prirode prve kategorije zaštite, oko kog su u jednom trenutku bili prisutni i zemljani radovi ručnim alatima, u ravni sa krošnjom.

„Upozoravamo da koren može biti daleko većeg prečnika od krošnje i da je neophodan oprez pri iskopavanju, kako bi se primenile mere zaštite propisane od strane Pokrajinskog zavoda za zaštitu prirode“, poručuju iz te organizacije.

„Koprivić je najugroženiji na tom prostoru. Kolege koje se time bave rekle su mi da to drvo treba da bude ograđeno sa svih strana, odnosno po tri metra sa svih strana krošnje, kako bi bilo zaštićeno od gradilišta, da mu se ne može prići“, kaže Ferik Ivanovič.

A ispod drveta leži spomenik Lazi Kostiću, bez adekvatne zaštite.

„To je nedopustivo. Takav spomenik mora biti adekvatno upakovan i smešten u depo. Možda će to i uraditi, ali za sada to nije urađeno“, dodaje predsednica DaNS-a.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari