Biznis i finansije: U Srbiji se prave delovi za automobile, drugi ih sklapaju 1Foto: FoNet/Dragan Antonić

Izvoz vozila iz Srbije u prvih devet meseci ove godine pao je za trećinu zbog zatvaranja Fijatove fabrike u Kragujevcu, a izvoz delova za automobile je porastao 77 odsto, piše „Biznis i finansije“.

„Prekid proizvodnje u Fijatovoj fabrici u Srbiji je obeležilo ovu godinu kada je reč o sektoru motornih vozila i komponenti, ali i najava da će se njeni pogoni u Kragujevcu adaptirati za proizvodnju električnog automobila koja treba da počne 2024. godine“, navodi taj mesečnik.

Ovakva situacija je uticala na ceo sektor, te je u prvih devet meseci ove godine proizvodnja motornih vozila, prikolica i poluprikolica opala 0,6 odsto u odnosu na isti period lane, saopštio je Republički zavod za statistiku.

Uprkos ovakvim rezultatima, pojedini stručnjaci predviđaju da bi vrednost izvoza ove privredne grane mogla da bude ista kao i prošle godine.

Ukoliko se posmatra samo septembar u odnosu na isti mesec prošle godine, proizvodnja ovog sektora je porasla 7,7 odsto. U avgustu je bila još veća – 35,6 odsto u odnosu na isti mesec prethodne godine.

Utisak je, međutim, drugačiji kada se posmatra proizvodnja po granama. Proizvodnje motornih vozila praktično nema, budući da je avgustu ona iznosila samo 0,9 odsto proseka prethodne godine, navodi „Biznis i finansije“.

Rast je evidentiran u proizvodnji delova i pribora za motorna vozila i motore koja je povećana za 39 odsto. Takođe, u srodnoj oblasti – proizvodnji ostalih saobraćajnih sredstava – proizvodnja je u avgustu međugodišnje povećana za 25 odsto zahvaljujući, pre svega, povećanju proizvodnje šinskih vozila za trećinu.

Proizvodnja motornih vozila i prikolica bila je jedna od pet oblasti sa najvećim izvozom i u ukupnom izvozu 2021. učestvovala je sa 17,2 odsto.

Fijat Srbija, uprkos lošem poslovanju, i dalje se nalazi među deset najvećih izvoznika, tačnije prema podacima Ministarstva finansija na devetom mestu sa izvozom vrednim 285,5 miliona evra u 2021. Međutim, sasvim je jasno da će ta pozicija tokom ove godine biti znatno lošija.

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, ukupni izvoz vozila u prvih devet meseci ove godine vredeo je 243,62 miliona evra, što je 31 odsto manje, a uvoz je porastao 21 odsto, na 845,03 miliona evra.

Najviše je izvezeno putničkih vozila na benzin, oko 58 miliona evra, i vozila na dizel oko 65 miliona evra. Izvoz delova za automobile u prvih devet meseci ove godine vredeo je 322,12 miliona evra ili 77 odsto više u odnosu na isti period lane, a uvoz 284,61 miliona evra, što je 10,5 odsto manje.

Izveštaj Agencije za privredne registre o poslovanju privrede u prethodnoj godini pokazuje da je jedini proizvođač automobila, FCA Srbija, zbog smanjenog obima prodaje na inostranom tržištu ostvario za 9,6 odsto niže poslovne prihode, u iznosu od 41.513 miliona dinara. Zbog toga je sa 18. mesta u 2020. godini, lane pao na 28. mesto najaktivnijih privrednih društava.

Usled manjeg rezanja rashoda (3,9 odsto), Fijat je više nego udvostručio poslovni gubitak. Zbog bržeg opadanja poslovnih prihoda u odnosu na poslovne rashode poslovni gubitak je porastao 2,2 puta, na 4.600 miliona dinara. Usled toga je i Fijatov neto gubitak uvećan za 63,3 odsto, na 3.866 miliona dinara, pa je FCA Srbija sedmi na listi najvećih gubitaša.
Kompanija je lane smanjila i broj zaposlenih za preko 60 radnika i prošle godine je zapošljavala nešto više od 2.000 ljudi.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.