Deset činjenica o onlajn kupovini - od nepostojeće do industrije vredne više milijardi dolara 1Foto: Pixabay/StockSnap

U poslednjih nekoliko decenija, onlajn kupovina se od nepostojeće pretvorila u industriju vrednu više milijardi dolara.

Kupovina preko interneta postala je uobičajena praksa među milionima ljudi širom sveta. Rast onlajn kupovine je impresivan i neće se zaustaviti. Šta građani treba da znaju o šopingu preko neta?

Internet je odavno postao svakodnevica u našim životima, od načina na koji komuniciramo, preko načina na koji konzumiramo vesti do onlajn kupovine.

U poslednjih nekoliko decenija, onlajn kupovina je od nepostojeće postala industrija vredna više milijardi dolara.

Procenjuje se da je 2021. godine oko 2,14 milijardi ljudi širom sveta kupovalo preko interneta. Do 2024. godine obrt od internet prodaje širom sveta će porasti na 6,4 biliona dolara, piše Demostat.

Ove godine će 2,64 milijardi ljudi kupovati onlajn. To je 33,3 odsto stanovništva širom sveta. Drugim rečima, svaka treća osoba koju vidite je kupac preko interneta.

Deset činjenica o onlajn kupovini - od nepostojeće do industrije vredne više milijardi dolara 2
Izvor: Demostat

Broj onlajn kupaca je u porastu u poslednjih nekoliko godina. U 2023. godini biće 80 miliona više digitalnih kupaca nego 2022. godine, što je povećanje od 3,1 odsto.

To ne bi trebalo da bude iznenađenje, jer kupovina preko interneta postaje sve praktičnija.

Ekskluzivni događaji koji nude ogromne popuste, kao što su Crni petak (Black Friday), Sajber ponedeljak (Syber Monday), Amazon Prime Day, Dan samaca u Kini (kineska verzija Crnog petka),  takođe su odigrali svoju ulogu u podsticanju kupaca da pristupe onlajn kupovini.

Očekuje se da će broj onlajn kupaca nastaviti da raste, na 2,71 milijardi u 2024. i 2,77 milijardi u 2025. godini.

Jedan od razloga zašto je onlajn kupovina toliko porasla tokom godina je iskustvo koje kompanije mogu da pruže svojim kupcima.

Kompanije, naime, stalno dodaju nove funkcije i usluge za onlajn kupce, sa namerom da im pruže istu podršku i udobnost koju bi imali tokom lične kupovine.

Kina je najveće svetsko tržište za onlajn trgovinu 

Kina je bila najveće svetsko tržište onlajn trgovine u 2022. godini.

Prema proračunima analitičara, očekuje se da će Kina ove godine generisati 1,54 biliona dolara u prodaji preko interneta.

Predviđa se da će onlajn prodaja u Kini biti dva puta veća od obima onlajn trgovine u SAD, koja je druga u svetu, a gde se očekuje obrt od 875 milijardi dolara.

Prihodi od onlajn trgovine u Kini su prilično značajni, posebno ako se ima u vidu da su nadmašili SAD, koja je bila najveće tržište za onlajn kupovinu na svetu pre manje od jedne decenije.

Deset činjenica o onlajn kupovini - od nepostojeće do industrije vredne više milijardi dolara 3
Izvor: Demostat

Posle Kine i SAD, najveće onlajn tržište je Japan. Predviđa se da će ukupan prihod od onlajn trgovine  u zemlji izlazećeg sunca biti 241 milijarda dolara.

Slede dve evropske zemlje, Nemačka i Velika Britanija, sa 148 milijardi dolara, odnosno 143 milijarde dolara.

Južna Koreja je na šestom mestu sa 118 milijardi dolara očekivanog prihoda od onlajn trgovine.

Indija je sledeća, na sedmom mestu, sa 97 milijardi dolara, a slede Francuska, Indonezija i Kanada.

Zašto ljudi kupuju onlajn? 

Kupovina preko interneta značajno je porasla 2020. i 2021. godine zbog pandemije korona virusa. S obzirom da su prodavnice mahom bile zatvorene kako bi se sprečilo širenje virusa, potrošači su se koncentrisali na internet.

Stručnjaci kažu da je pandemija korona virusa zapravo ubrzala prelazak na onlajn kupovinu za čak pet godina.

Ali to nije jedini razlog zašto je kupovina iz fotelje u porastu.

Upliv tehnologije u živote potrošača je promenio stvari.

Čak 60,1 odsto potrošača kupuje preko mobilnih uređaja.

Razlozi zbog kojih ljudi kupuju onlajn kreću se od raznih pogodnosti koje im takva kupovina pruža do konkurentnih cena.

Pored toga, kompanije daju sve od sebe da osiguraju da se iskustvo kupovine preko interneta u što većoj meri poklapa sa iskustvima kupovine lično, u radnji.

Deset činjenica o onlajn kupovini - od nepostojeće do industrije vredne više milijardi dolara 4
Izvor: Demostat

Naime, sada kupci imaju mogućnost da dobiju detaljne opise proizvoda i fotografije iz udobnosti svojih domova.

Prema nedavnom istraživanju, lakoća i pogodnost kupovine dominiraju na listi razloga zbog kojih ljudi kupuju preko interneta.

Naime, prema istraživanju Data reportal, glavni razlog zašto potrošači više vole da kupuju artikle preko interneta je opcija besplatne dostave koju nude onlajn prodavnice.

Skoro polovina potrošača, 49,4 odsto, to navodi kao jedan od glavnih razloga zbog kojih kupuju na mreži.

Drugim rečima, radije bi uživali u lakoći besplatne dostave nego u odlasku u prodavnicu da fizički pogledaju i pregledaju proizvod, kupe ga i dobiju odmah nakon kupovine.

Ali vreme koju moraju da provedu čekajući da se proizvod isporuči takođe ima ulogu u spremnosti potrošača da kupuju onlajn.

Naime, 27,6 odsto potrošača kaže da je među glavnim razlozima za kupovinu preko interneta brza isporuka sledećeg dana.

Dakle, osim što uživaju u besplatnim uslugama dostave, kupci žele da dobiju svoje proizvode što je brže moguće.

Mogućnost vraćanja proizvoda je takođe jedna od pogodnosti kupovine onlajn. Nešto manje od jedne trećine onlajn kupaca, 30,4 odsto, kaže da je to motivacioni faktor koji stoji iza njihovih onlajn kupovina.

Još jedan faktor koji se odnosi na praktičnost je proces brzog plaćanja, koji navodi 28,2 odsto potrošača.

Za neke od njih, mogućnost da uštede novac je jedan od razloga zbog kojih ne kupuju u radnjama.

Statistike pokazuju da 37,9 odsto potrošača kaže da ih kuponi i popusti podstiču da kupuju onlajn,  dok 24,6 odsto to čini kako bi prikupili bodove lojalnosti.

Čak 63 odsto svih kupovina počinje na internetu 

Bez obzira na to da li će klijent robu pazariti u prodavnici ili preko interneta, proces kupovine počinje na internetu, gde kupac u startu obavi svoje istraživanje.

To je jedan od razloga zašto je ključno da brendovi imaju snažno prisustvo na internetu.

Poboljšanjem korisničkog iskustva od prvog koraka, kompanije imaju veće šanse da navedu kupce da kupuju u njihovim prodavnicama.

Verovatnoća prodaje nekog proizvoda postojećem, zadovoljnom kupcu, je 60 do 70 procenata, dok je verovatnoća da će kompanija pridobiti novog kupca od 5 do 20 procenata.

Takođe, pokazalo se da bi više od 33 odsto kupaca razmotrilo odustajanje od kupovine zbog nezadovoljavajuće korisničke usluge.

S druge strane, nakon zadovoljavajućeg korisničkog iskustva, 69 odsto ljudi bi preporučilo robu drugima, a 50 odsto bi češće koristilo usluge te kompanije.

U narednom članku pročitajte koji uređaji se najviše koriste za kupovinu preko interneta i koji je najpopularniji način plaćanja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari