Strah od gromova, zabrana točenja goriva...: Zbog kojih sve razloga kasne letovi Er Srbije? 1Foto: Shutterstock/DenisKlimov

Kašnjenje letova na aerodromu „Nikola Tesla“ ulazi u drugi mesec letnje sezone. Kao razlog za to više puta je naveden manjak zaposlenih na beogradskom aerodromu, ali i zabrana utakanja goriva u avione.

Poslednje saopštenje koje je uputila kompanija Er Srbija da postoji mogućnost odstupanja od reda vožnje zbog nemogućnosti točenja goriva poslato je u petak 7. jula, a pre toga u više navrata tokom juna.

Tom prilikom, kompanija je obrazložila da se zabrana javila zbog nepovoljnih vremenskih uslova, te posledičnih gubljenja aerodromskih slotova.

Kako za Danas pojašnjavaju iz aerodroma „Nikola Tesla“, u situacijama kada vremenski uslovi nisu povoljni, i postoji pretnja od nepogoda, na snagu stupa zabrana snabdevanja gorivom.

Prema Zakonu o vazdušnom saobraćaju i propisanoj bezbednosnoj proceduri, pomenuta zabrana važi tokom oluje i grmljavine.

„To potencijalno može da utiče na kašnjenje određenih letova. Čim zabrana prestane, letovi nastavljaju da saobraćaju redovno, a avio-kompanije prave prioritete za snabdevanje gorivom na svojim letovima“, kažu iz Aerodroma.

Iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije ističu da je zabrana točenja goriva propisana u Pravilniku o uslovima i postupku za izdavanje dozvole za korišćenje aerodroma.

U članu 39 koji se odnosi na Postupak u slučaju grmljavine, navodi se da se vazduhoplov ne sme puniti gorivom ako su u zoni aerodroma osmotreni grmljavinski oblaci, i to u krugu poluprečnika do 8 kilometara od referentne tačke aerodroma.

„Ako su osmotreni grmljavinski oblaci u okolini aerodroma, i to u pojasu širine poluprečnika od 8 do 16 kilometara od referentne tačke aerodroma, punjenje goriva se vrši uz pojačane mere opreznosti (smanjenje brzine punjenja goriva i sl). Meteorološke službe na aerodromu dostavljaju informaciju o osmotrenim grmljavinskim oblacima nadležnoj službi aerodroma, koja o tome obaveštava službe za punjenje vazduhoplova gorivom i izriče zabranu punjenja goriva“, piše u pravilniku.

S tim u vezi, Petar Vojinović, osnivač i urednik portala „Tango siks“ pojašnjava da pomenuta zabrana i saopštenje Er Srbije nemaju nikakve veze sa ovom avio-kompanijom, već sa vremenskim uslovima i pravilnikom.

„Zabrana važi za sve avio-kompanije, a odnosi se i na sve letelice koje su u tom trenutku žrtva zabrane. Ono što se desilo, jeste da je jedino Er Srbija izdala saopštenje da će njeni letovi zbog toga kasniti. Govoreći konkretno o zabrani točenja goriva, ona predstavlja bezbednosnu proceduru, koja je propisana od strane nacionalnog vazduhoplovnog regulatora – Direktorata civilnog vazduhoplovstva, i koja nastupa zbog mogućnosti da se prilikom točenja avio-goriva desi električno pražnjenje usled eventualnog udara groma“, kaže Vojinović.

Urednik „Tango siksa“ napominje da gromovi kao meteorološki fenomen nemaju veze sa toplotom, te da se mogu javiti i po noći a nekada i van letnjeg perioda, ali su vezani za specifične oblake poznatije kao iznenadne letnje oluje.

„Te formacije oblaka, često leti, mogu manifestovati gromove. Njihova karakteristika je da ne mogu biti predviđeni, odnosno ne postoje meteorološki alati da se sa sigurnošću najave. Mogu da se očekuju, ali vremena su rastegljiva zbog nemogućnosti preciznog predviđanja. Ipak, ono što je pozitivno je činjenica da kratko traju. Kašnjenja nisu uslovljena samo time, već i gubljenjem vremenskih prozora od strane aerodroma destinacija, koji imaju određene vremenske prozore u kojima najavljeni let treba da sleti. Ako avion kasni u polasku, to se emituje na dolazak, odnosno na zabranu od strane aerodroma destinacije, što nije krivica avio-kompanije“, ističe Vojinović.

Sa druge strane, meteorolog Đorđe Đurić kaže za Danas da meteorolozi nestabilno vreme mogu predvideti dosta unapred, sa sigurnošću tri do pet dana.

„Ovih dana je vreme stabilno i nema oluja. Beograd se trenutno nalazi u toplijem talasu, a eventualno se u petak mogu očekivati lokalne promene. Tačna lokacija nepogoda može se odrediti svega nekoliko sati ranije pomoću radara“, ističe Đurić.

I iz Republičkog hidrometeorološkog zavoda napominju da se grmljavine i gromovi mogu predvideti nekoliko dana pre nego što do njih dođe te da je sada na snazi stabilan i topao period.

„U četvrtak na petak može se očekivati promenljivo vreme, a do tada samo visoke temperature. Vreme letnjih oluja je prošlo, a sada se one mogu javiti samo sa hladnim frontom, što će biti najavljeno par dana unapred. Nestabilnost sa pojavom gromova sada nije očekivana“, pojašnjavaju iz RHMZ.

Kako dodaju, nepovoljnih vremenskih uslova bilo je dosta krajem juna i početkom jula, a sada se grmljavine mogu javiti samo ako do nas stigne hladan fro,nt.

Govoreći o uslovima pod kojima ne bi trebalo sipati naftu, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović napominje da osim grmljavine, opasne okolnosti mogu biti i visoke temperature.

„Na naftnim skladištima, pod šta spadaju i piste aerodroma, kada budu izuzetno visoke temperature, odlaže se utovar za jutro ili veče. To nije stvar Srbije, već praksa na svim aerodromima na kojima auto-cisterne prilaze avionima. U trenucima jakih vrućina, opasnost postoji od velikog isparenja. To znači da potencijalno može doći do eksplozivne i zapaljive smeše“, predočava Mićović.

Nasuprot tome, naš sagovornik dodaje da postoje aerodromi na kojima su cevovodi direktno povezani sa mestom na kom su parkirani avioni, pa iz tog razloga nema potrebe za obazrivošću koliko kod onih koji koriste auto-cisterne.

Prema prognozi RHMZ, poslednje grmljavine u Srbiji zaista su bile najavljene za petak, 7. jul. Sa druge strane, 27. juna, kada je izdato isto saopštenje, vreme u Srbiji bilo je sunčano i stabilno. Osim toga, prema rečima meteorologa, nestabilno vreme moglo se očekivati danima ranije.

Stoga, ostaje pitanje zbog čega letovi i dalje kasne, uprkos tome što u Beogradu od vikenda nema značajnijih temperaturnih oscilacija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari