Kombi prevoznici najavljuju protest sredinom januara 1Foto: FoNet/ Beoinfo

Kombi prevoz putnika mogao bi da nestane ukoliko se ne promene ili prilagode odredbe novog Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, tvrde predstavnici Udruženja kombi prevoznika i za sredinu januara najavljuju protest „kojim neće blokirati saobraćaj i ometati građane“ ali se nadaju da će obezbediti sagovornike u ministarstvu.

– Nama je prošle godine kada smo organizovali protest savetovano da se privremeno registrujemo kao limo servis, odnosno da po Zakonu o turizmu radimo sistem iznajmljivanja vozila sa vozačem. To je trebalo da bude privremeno rešenje, jer kombi prevoz nije limo servis, a obećano nam je da ćemo kao udruženje učestvovati u izradi zakona. Nisu nas pozvali niti smo dobili odgovor na mejl kojim smo tražili drugačiji tretman – kaže za Danas Branko Petrešević, potpredsednik Udruženja, i tvrdi da su se mnogi vlasnici kombija koji su kao fizička lica, nevidljivi za sistem radili prevoz putnika, tada registrovali prema uputstvima iz ministarstva, ali da će se sada verovatno vratiti u sivu zonu.

On dodaje da su se stvari iskomplikovale i zbog kategorizacije limo servisa, pa se sada u tom sektoru mogu iznajmljivati old tajmeri, limuzine duge preko sedam metara, vozila skuplja od 25.000 evra i kombiji sa sedam ili osam mesta ali pod uslovom da imaju tahograf i da nisu starija od pet godina. Petrešević tvrdi da takva ograničenja nemaju kombi prevoznici u drugim zemljama. Posebno ih pogađa uslov da vozači moraju imati dozvolu za D1 kategoriju, iako u zemlji više ne postoji nijedna škola koja obezbeđuje obuku za to.

– Suština je da se novim pravilima uvode uslovi koje vlasnici kombija ne mogu da ispune, a to se ne čini zbog bezbednosti putnika nego se pravi prostor na tržištu za autobuski prevoz. Slažemo se da red mora da se uvede i u kombi prevoz, jer i nama smetaju oni koji rade neprijavljeno. Ali, posao je inspekcije da utvrdi ko radi po zakonu a ne da se zbog onih koji nelojalnom konkurencijom „otimaju“ putnike, kažnjava čitav jedan sektor prevoznika – ističe Petrešević.

Milan Božović, član Komiteta za bezbednost saobraćaja, kaže za Danas da novi zakon ne ograničava pristup tržištu za kombi prevoznike, ali da su oni dosadašnjim radom u velikoj meri ugrozili autobuski saobraćaj.

– Autobusi i minibusevi sa više od 18 mesta moraju godinu dana unapred da se prijave za neku liniju i kada je dobiju obavezni su da je održavaju i poštuju red vožnje. Zakon predviđa i „zaštitno vreme“, tajming u kome ne može neki drugi prevoznik da se pojavi i pred polazak redovne linije pokupi putnike. Tog zaštitnog vremena autobuski prevoznici se pridržavaju, ali kombiji ne. Oni su za sistem bili nevidljivi i bilo im je omogućeno da „kradu“ putnike. Ukoliko bi se tako nastavilo, ugrozili bismo velike firme i održavanje javnog linijskog prevoza, vozio bi ko kada hoće što je neodrživo – kaže Božović i negira tvrdnje iz Udruženja da štiti interese autobuskog saobraćaja jer je povezan sa jednom od firmi iz tog sektora. Kaže da kao saobraćajni inženjer radi konsalting i da sarađuje sa mnogim firmama koje se bave prevozom putnika a da su među njima i kombi prevoznici.

Pomoć inspekcijama

– Mi želimo da se donese poseban zakon o kombi prevozu, da se onemogući fizičkim licima da se bave tim poslom jer je to siva ekonomija. Želimo i sada da pomognemo inspekcijama u suzbijanju neregistrovanih prevoznika, čak smo im u jednom trenutku dali spisak sedam-osam tablica koje su naši vozači sretali na putu, ali smo posle izvesnog vremena dobili informaciju da vozila sa tim registracijama nisu primećena – kaže Branko Petrešević.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari