Računi uvećani, građani matirani: Da li je poskupljenje usluga Mts-a, Jetela i A1 slučaj za KZK i koja prava korisnici imaju u ovakvoj situaciji? 1Foto: Foto: Shutterstock /Mr TACT HILL; N1; Robson90; : A1 logo

Sva tri mobilna operatera u Srbiji, Jetel, Mts i A1, podigli su cene svojih usluga ili najavili da će uskoro do toga doći, što znači da će građani u narednom periodu neminovno plaćati skuplje račune za telefon.

Kompanija A1 o poskupljenju usluga upozorila je svoje korisnike putem SMS-a, ali građani koji imaju ugovor sa Jetelom obavešteni su putem prethodnih računa, aplikacije ili mejla, dok su korisnici Mts-a, prema tvrdnjama građana, za to mogli saznati samo preko saopštenja na zvaničnom sajtu kompanije.

Ono što građane sada buni jeste da li uopšte postoji način da se žale na jednostranu odluku operatora, i na koji način data poskupljenja mogu izbeći. Odgovor leži u Zakonu o zaštiti potrošača i Zakonu o elektronskim komunikacijama, koji nalažu da od dana primanja ličnog obaveštenja, u narednih 30 dana korisnik može u raskunuti ugovor bez plaćanja „penala“.

Iz Udruženja potrošača „Efektiva“ pojašnjavaju da period za raskid teče od dana prijema ličnog obaveštenja (poruke ili računa), a ne od dana objavljivanje vesti na sajtu.

I dok građani traže načine kako da izađu na kraj sa poskupljenjem, stručna javnost upozorava da je podizanje cena sva tri operatera u kratkom vremenskom periodu alarm za istragu Komisije za zaštitu konkurencije.

Da o pomenutim izmenama građani nisu adekvatno obavešteni, za Danas kaže Beograđanka Vesna A, koja ističe da je za povećanje cena usluga kao korisnica Jetel mobilne telefonije saznala preko objave Udruženja potrošača „Efektiva“, u kojoj su objasnili kakva prava građani imaju kada se to dogodi.

„Pozvala sam najpre kol centar Jetela i objasnila da sam elektronski račun za januar dobila 4. februara i da na njemu piše da će cena biti povećana od 1. marta, te da prihvatam obrazloženje da su me na taj način informisali. Napomenula sam i da rok od mesec dana u kome imam pravo na raskid ugovora nije prošao, ali je operater Jetela kazao da je rok bio do 29. februara, i da su to obaveštenje stavili na svoj sajt 30. januara. Na tom sam odgovorila da kao korisnik nisam dužna da gledam njihov sajt, da ta obaveza nigde nije definisana, da nije čak ni u redu što nismo obavešteni SMS porukom“, priča naša sagovornica.

Računi uvećani, građani matirani: Da li je poskupljenje usluga Mts-a, Jetela i A1 slučaj za KZK i koja prava korisnici imaju u ovakvoj situaciji? 2
Foto: E. D.

Kako dodaje, s obzirom na to da svake nedelje od operatera dobija najmanje jednu poruku u kojoj se nude različite stvari ili poziva na evaluaciju, ne vidi razlog zašto nije i o poskupljenju na isti način obaveštena.

„Da su hteli, mogli su jednom SMS porukom da obaveste korisnike o poskupljenju. Razgovor sa operaterom završen je tako što me uputio da uložim reklamaciju ili još bolje da odem u poslovnicu. U poslovnici sam odabrala opciju da se postojeći ugovor raskine i sklopi novi, te sam potpisala za jeftiniji paket. Čim sam to uradila od Jetela mi je stigla SMS poruka da popunim anketu o zadovoljstvu uslugama. Dakle, to može, a da se pošalje poruka s obaveštenjem o poskupljenju ne može“, zapaža naša sagovornica.

Ipak, iz Jetela kažu za Danas da su sve korisnike obavestili putem zvanične internet stranice 30. januara, a dodatno i kroz Jetel aplikaciju i obaveštenja uz mesečne račune za januar.

„Poslovni korisnici su, pored sajta, obavešteni i putem mejl adrese ili poštom. Sve što se tiče obaveštenja korisnika urađeno je u skladu sa zakonom“, poručuju iz ove kompanije, dodajući da su korisnici koji nisu bili saglasni sa novim uslovima i promenama, imali pravo na raskid pretplatničkog odnosa, bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom u roku od 30 dana.

Sa druge strane, s obzirom na to da i sa Mts-om ima sklopljene ugovore, naša sagovornica kaže da ovaj operater, za razliku od Jetela, uopšte nije adekvatno obavestio o poskupljenju usluga.

„Januarski računi su na mejl stigli 5. februara, bez obaveštenja o poskupljenju. Iz kol centra su mi rekl da su obaveštenje stavili na sajt. Odmah su uneli reklamaciju i rekli da će mi se neko od njihovih kolega javiti za pet, šest dana“, zaključuje ona.

Osvrćući se na pomenutu situaciju, Jovan Ristić iz “Efektive” podvlači da obaveštenje na sajtu ne može biti dovoljno da se ispoštuje zakon, te da se promene moraju saopštiti lično, osim u ekstremnim situacijama ako to nije moguće, pa može biti istaknuto na sajtu.

„Lično obaveštenje je SMS poruka, račun koji je na ime korisnika, mejl, ekran, ali ako se to uradi putem sajta, onda je to protivzakonito. Takav način obaveštavanja može biti zakonit samo i isključivo ako nisu mogli tehnički lično da obaveste. Pored Zakona o potrošačima, to ukazuje i Zakon o elektronskim komunikacijama. Niko korisnika ne može naterati da dežura na sajtu, ko to radi krši zakon“, poručuje on.

Ristić takođe dodaje da je sumnjivo to što su sva tri operatera maltene istovremeno poskupela svoje usluge, i da je to par ekselans slučaj za Komisiju za zaštitu konkurencije.

„Ovo je izigravanje pojma konkurencije. Ako zakon kaže da se u roku od 30 dana može raskinuti ugovor bez penala, a jedina odbrana potrošača od povećanja cene je upravo to, postavlja se pitanje kod koga preći, ako su i drugi povećali cene. Ovo nam govori da imamo ozbiljan problem sa tržištom i da su operatori nadmoćni. To znači da oni diktiraju tržišne uslove, a potrošače država ne štiti“, poručuje Ristić.

Sa njim je saglasan i ekonomista Saša Đogović, koji podvlači da pomenuti uslovi stvaraju prostor za sumnju na kartelski dogovor oko formiranja cena.

„Zato regulatorne agencije treba da utvrde da li su te sumnje osnovane, i da o tome obaveste javnost. Ako imamo pasivna i letargična regulatorna tela, onda svako može da radi šta hoće, i niko nikome ne može odgovarati. Sa druge strane, potrošači ostaju usamljeni i bespomoćni, što govori o sređenosti same države i institucija. A to je jedan od načina brige o stanovništvu i njegovoj kupovnoj moći, jer kad se posmatra šire, onda se vidi da li institucije brinu o građanima ove zemlje, ili su samo fikusi koji postoje na papiru, i omogućavaju i takav vid potencijalnog kartelskog dogovaranja. Sve u svemu, ovo će imati negativan efekat na kupovnu moć stanovništva, jer svi koristimo usluge nekog od tih operatera“, kaže Đogović.

Da se operatori dogovaraju oko cena mišljenja je i predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević, koji takođe podvlači da sve ukazuje na kršenje Zakona o zaštiti konkurencije.

„Ranije je to bilo prikrivano jer nisu u isto vreme menjali svoje tarife, ali sada su se ohrabrili da se otvoreno dogovaraju kako će i koliko da oglobe potrošače“, priča Bogosavljević.

Sa druge strane, iz Komisije za zaštitu konkurencije kažu za Danas da oni raspolažu informacijom iz medija da operatori dižu cene usluga, te da samo ta infomacija ne može biti dovoljna za davanje ocene o eventualnom ponašanju suprotnom Zakonu o zaštitu konkurencije.

„Da bi Komisija utvrdila da je reč o nedozvoljenom ponašanju, morala bi prethodno da sprovede zakonom propisani postupak za utvrđivanje postojanja povrede konkurencije. Svrha sprovođenja postupka je da se prikupe činjenice kojima bi se dokazalo kršenje Zakona o zaštiti konkurencije“, kažu iz ove institucije.

Međutim, kako dodaju, imajući u vidu da postoji formalni, zakonom propisani standard za pokretanje postupka pred Komisijom, a to je osnovana pretpostavka da je došlo do povrede konkurencije, neophodno je prethodno utvrdi osnovanost iznetih navoda i ispitati činjenice.

„Ukoliko se nakon toga zaključi da postoji sumnja da je uočeno ponašanje rezultat nedozvoljenih radnji, Komisija pokreće postupak radi ispitivanja povrede konkurencije. U cilju zaštite potencijalne reakcije Komisije u ovoj konkretnoj stvari, Komisija bi se uzdržala od javnog saopštavanja svojih eventualnih namera“, zaključuju oni.

Iz Telekom Srbije za Danas kažu da su korisnici o planiranim aktivnostima prebacivanja na aktuelne pakete obavešteni putem sajta ali i putem sms poruke, gde se nalazi informacija o iznosu računa za prethodni mesec, i to u zakonski predviđenom roku.

“Među korisnicima će biti onih korisnika koji neće imati povećanje cena, korisnika koji će imati i smanjenje cena, kao i korisnika sa povećanjem cena. Prosečan iznos povećanja cena iznosi 280 dinara”, poručuju iz ove kompanije.

Dalje, kompanija A1 Srbija ističe za naš list da je odluku o promeni cena dela usluga donela kao krajnju meru usled, kako kažu, intenzivnog inflatornog pritiska i povećanja svih troškova poslovanja.

„I sa ovim promenama, A1 ponude će ostati među najpovoljnijim na tržištu. Svi naši korisnici obavešteni su o izmenama putem SMS-a i zvaničnog obaveštenja sa novim cenovnicima i pravima korisnika koje se nalazi na našoj web stranici. Korisnici koji nisu saglasni sa izmenama, imaju pravo na raskid pretplatničkog Ugovora, bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom zaključno sa 30. martom 2024. godine“, kažu iz A1.

Do zaključenja ovog teksta na pitanja Danasa nisu odgovorili iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari