U Crnoj Gori pokrenut postupak, u Srbiji još uvek bez informacija: Da li su mobilni operatori u Srbiji prekršili zakon istovremenim poskupljenjem usluga? 1Foto: Foto: Shutterstock /Mr TACT HILL; N1; Robson90; : A1 logo

Kako su mobilni operatori gotovo istovremeno podigli cene usluga, korisnici usluga Jetela i Mts-a od početka marta skuplje plaćaju svoje račune, dok je poskupljenje korisnicima usluga mreže A1 stiglo 1. aprila.

Iako se u javnosti u Srbiji diglo dosta prašine oko potencijalne povrede konkurencije, Komisija za zaštitu konkurencije izbegava da kaže da li je uopšte ikakav postupak pokrenut.

S obzirom na odluku operatora da gotovo istovremeno podignu cene usluga, o čemu Mts nije ni obavestio korisnike, dok je Jetel to učinio sitnim slovima na računu, mnogi su pozivali upravo KZK da se pozabavi ovim slučajem.

Kod suseda u Crnoj Gori dešava se slična situacija. Mobilni operatori obavestili su korisnike da se povećava iznos minimalne pripejd dopune, kod sva tri operatora sa istim iznosom. Takođe, sa identičnim rokom za dopunu računa korisnika, kao i uz obaveštenje da kod sva tri operatora primena navedenih promena započinje istog dana.

Međutim, kod njih to nije prošlo „ispod radara“, pa je, kako su Vijesti juče objavile, Agencija za zaštitu konkurencije (AZK) u Crnoj Gori pokrenula ispitni postupak protiv tri mobilna operatora koji posluju na crngorskom tržištu – Telekoma, One-a i M-tel-a, a po prijavi Agencije za elektronske komunikacije i poštansku djelatnost (EKIP).

Kako je objašnjeno, AZK-u je 12. marta ove godine od strane Agencije za elektronske komunikacije i poštansku djelatnost, dostavljena inicijativa za ispitivanje povrede konkurencije, sa priloženom pratećom dokumentacijom.

U dokumentaciji se navodi da su Telekom, One i M-tel narušili konkurenciju praksom koja ukazuje na postojanje pisanog ili usmenog ili prećutnog dogovora, kojima se direktno određuju uslovi na tržištu elektronskih komunikacionih usluga i koji sprečavaju razvoj efikasne konkurencije na predmetnom tržištu.

Ovaj događaj iz Crne Gore otvara pitanje zašto i u našoj zemlji na sličnu praksu operatea mobilne telefonije nije reagovalo Regularno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL).

Iz ove institucije do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovor na to pitanje.

Takođe, od Komisije za zaštitu konkurencije (KZK) pokušali smo da saznamo da li je otvorena istraga povrede konkurencije ili da li planiraju da pokrenu postupak protiv mobilnih operatera.

U Crnoj Gori pokrenut postupak, u Srbiji još uvek bez informacija: Da li su mobilni operatori u Srbiji prekršili zakon istovremenim poskupljenjem usluga? 2
Foto: Shutterstock/shisu_ka

Međutim, na upit Danasa vezano za ovaj slučaj, iz KZK kažu da trenutno ne mogu da otkrivaju detalje.

„S obzirom na to da, shodno Zakonu o zaštiti konkurencije, Komisija na raspolaganju ima različite instrumente za prikupljanje potrebnih činjenica, iz tog razloga Komisija u ovom trenutku nije u mogućnosti da javno saopštava svoje eventualne namere za postupanje u konkretnim slučajevima kao ni o preduzetim koracima“, naveli su oni.

Tako mi zapravo ni ne znamo da li se nešto uopšte i radi u vezi sa slučajem koordinisanog poskupljenja telekomunikacionih usluga u Srbiji.

Međutim, ono što znamo jeste da je Centar za evropske politike 21. marta ove godine podneo Komisiji inicijativu za ispitivanje povrede konkurencije na tržištu usluga mobilne telefonije.

Kao ključne informacije oni su naveli sličan raspon povećanja cena usluga operatora, kao i izuzetno kratak period u kom je promena cenovnika sprovedena.

Takođe, sva tri operatora povećala su cene u rasponu prosečnog poskupljenja usluga između 10 i 15,8 odsto, obrazložili su iz Centra.

„Ukazujemo da se upravo okolnosti sličnog raspona povećanja cena usluga više učesnika na relevantnom tržištu i vremenskog sinhroniteta tog povećanja uobičajeno smatraju pouzdanim indikatorima nastupanja povrede konkurencije u slučajevima restriktrivnih sporazuma putem usaglašene prakse“, obrazložili su oni u podnetoj inicijativi.

Na osnovu ovih navoda, oni smatraju da KZK treba da pokrene postupak.

„Smatramo da je u navedenom slučaju ispunjen propisan standard osnovane pretpostavke postojanja povrede konkurencije, kao uslov za pokretanje postupka isptitivanja povrede Zakona o zaštiti konkurencije“, ukazali su.

Istog mišljenja je i Miloje Obradović, nekadašnji predsednik Komisije za zaštitu konkurencije.

„Kada je u pitanju ova situacija, smatram da je to isključiva nadležnost Komisije za zaštitu konkurencije, u skladu sa Zakonom o zastiti konkurencije“, navodi on.

Obradović smatra da KZK treba da se izjasni o ovom slučaju i kaže ima li elemenata kršenja zakona.

„KZK treba da se izjasni o navedenom, odnosno treba da se izjasni da li postoji ili ne postoji povreda zakona“, kaže on.

Kako dodaje, zato i imamo nezavisnu instituciju koja ima ulogu „sudije“ na tržištu Srbije.

Advokat Branko Antić za Danas navodi da je, što se tiče situacije istovremenog poskupljenja sva tri mobilna operatora u Srbiji i uloge komisije za zaštitu konkurencije, bitno napomenuti da komisija ima ključnu ulogu u obezbeđivanju lojalne konkurencije na tržištu.

„Zakonom o zaštiti konkurencije zabranjeni su restriktivni sporazumi između učesnika na tržištu koji imaju za cilj ili posledicu značajno ograničavanje, narušavanje ili sprečavanje konkurencije na teritoriji Srbije, a koji se mogu javiti u višestrukim oblicima“, objašnjava on.

Takođe, kako dodaje, Zakon sankcioniše i zloupotrebu dominantnog položaja koji se može ispoljiti na više načina.

„U navedenom scenariju, postoji mogućnost da komisija ispita da li postoji nekonkurentsko ponašanje od strane mobilnih operatera, recimo utvrđivanje kupovne ili prodajne cene. Takvi restriktivni sporazumi mogu biti u vidu ugovora, prećutnih dogovora ili drugim oblicima koji ukazuju da postoje restriktivni sporazumi“, navodi Antić.

On naglašava da, ukoliko Komisija pronađe dokaze da je došlo do postupanja suprotno zakonu, ima ovlašćenje da preduzme mere za zaštitu potrošača i održavanje konkurentnog tržišnog okruženja, a koje uključuju izricanje novčane kazne i sprovođenje zaštitnih mera.

„Važno je da Komisija temeljno analizira situaciju kako bi zaštitila interese potrošača i promovisala zdravu konkurenciju u sektoru telekomunikacija, kao i da ispita da li u slučaju kršenja odredbi zakona od strane mobilnih operatora, postoje izuzeci koji se mogu primeniti na ovaj slučaj, a koji su izuzeci propisani istoimenim zakonom“, zaključuje Antić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari