er srbijafoto BETAPHOTO/SASA ĐORĐEVIĆ (arhiva)

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će uskoro biti raspisana javna nabavka za izbor najpovoljnijeg ponuđača koji će četiri godine obavljati redovan avio-prevoz na deset linija u javnom interesu sa aerodroma “Konstantin Veliki” u Nišu i “Morava” u Kraljevu.

Svih sedam linija iz Niša, koje je Vlada proglasila linijama od javnog interesa, što znači da su nekomercijalne i subvencionisane iz državnog budžeta, iste su one na kojima pod tim uslovima od početka prošle godine već leti nacionalna kompanija Er Srbija.

Kritičari ovakve Vladine odluke smatraju da je njen cilj da se u izbornoj godini prikrije činjenica da je niški aerodrom od 2018, kada je Republika od Grada Niša besplatno preuzela vlasništvo i upravljanje, izgubio čak polovinu linija na kojima lete jeftiniji loukosteri, nakon što je prethodno tvrdila da će on biti “stecište” tih kompanija u Srbiji.

“Reč je o deset avio-linija koje su proglašene za linije u javnom interesu, na inicijativu lokalnih samouprava Niša, Kraljeva i Čačka. Stupanjem na snagu ove Vladine odluke stekao se jedan od glavnih uslova da se pokrene postupak za izbor najpovoljnijeg ponuđača koji će obavljati redovan avio-prevoz na ovim linijama koje nisu komercijalno isplative”, naveo je Vesić.

“Prikrivanje tragova zločina pred lokalne izbore”: Zašto država subvencioniše sedam linija sa niškog aerodroma? 1
Goran Vesić: foto BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIĆ

“Najpovoljniji ponuđač” će sa niškog aerodroma leteti ka Frankfurtu, Kelnu, Ljubljani, Atini, Tivtu, Istanbulu i Beogradu, gde inače već leti Er Srbija.

Sa kraljevačke “Morave” leteće se ka Istanbulu, Tivtu i Solunu.

Iz Ministarstva saobraćaja, Grada Niša, kao i Aerodroma Srbije, koji upravljaju niškim i kraljevačkim vazdušnim lukama, nisu odgovorili na osnovu kojih kriterijuma i pokazatelja su upravo ove linije izabrane za budžetsko sufinansiranje.

Za sada nema odgovora ni na pitanje koliko će građane Srbije koštati takve državne subvencije.

Mladen Jovanović, budžetski stručnjak i jedan od predstavnika Inicijative “Ne damo niški aerodrom”, kaže da je i ova odluka Vlade doneta na brzinu, bez ozbiljne studije i planova, baš kao i odluka o otimanju niškog aerodroma pre pet godina.

Obe odluke su donete bez ijednog glasa podrške stručne javnosti, naprotiv, kaže on.

“Prikrivanje tragova zločina pred lokalne izbore”: Zašto država subvencioniše sedam linija sa niškog aerodroma? 2
Mladen Jovanović: Foto Medija centar Beograd

„To je ’pokrivanje tragova zločina’ pred lokalne izbore. Kao i kada su preuzimali aerodrom, i sada se ’krpe rupe’ po hitnom postupku, bez vremena za ozbiljne analize i diskusije. Nama je ostalo samo da se nadamo da će na tim linijama da lete pravi piloti, a ne partijski upošljenici SNS-a ili SPS-a. Jer, bukvalno je dotle došla banalnost i besmisao političkih odluka u Srbiji i Gradu Nišu“, kaže Jovanović za Danas.

On kaže da otimanje niškog aerodroma i dalje, pet godina kasnije, boli Nišlije i može imati značajan uticaj na rezultate predstojećih lokalnih izbora.

Prema njegovoj oceni, Nišlije svojom pažnjom i budnošću čuvaju aerodrom od uništenja, pa će sve dok je ovo za Nišlije važno političko pitanje, i dok god utiče na rezultate izbora, bilo koja centralna vlast morati nekako da obezbeđuje linije iz Niša.

“Prikrivanje tragova zločina pred lokalne izbore”: Zašto država subvencioniše sedam linija sa niškog aerodroma? 3
Foto Z. Miladinović/ Danas

„U nedelji kada su nam doneli odluku da nećemo još imati lokalne izbore u Nišu, imamo i odluku o subvencijama za linije iz Niša. Bez tih linija, a usred lokalnih izbora, postalo bi bolno očigledno da je niški aerodrom spao sa 12 lou- kost linija iz 2018. Godine, plus nekoliko povremenih linija poput Svis era, na svega šest nisko- tarifnih linija. Niti jedna nova linija nije otvorena sa bilo kojom drugom kompanijom, a u međuvremenu su obe lou kost kompanije, i Rajaner i Viz er, proširile ponudu iz okruženja, pa čak i iz Beograda“, kaže on.

Jovanović dodaje da je, uz budnost građana Niša koji na taj način čuvaju aerodrom od uništenja, dobra strana ove priče i to da je ustanovljenje linija od javnog interesa, na kojima će svakako voziti Er Srbija, iako nije najsrećnije rešenje- bolje od nepostojanja saobraćaja.

Linije do Atine i Istanbula su, recimo, jako značajne za presedanje do drugih destinacija, kaže.

„Ali, od četiri do šest destinacija nisko- tarifnih kompanija koje smo imali do Nemačke pre pet godina, a bez dinara državnih subvencija, sada smo ostali na dve linije, koje ćemo dva puta plaćat- kroz subvencije i realno skuplje karte Er Srbije od onih koje su nudile nisko- tarifne kompanije. Sudbina sirotinje jeste da sve skupo plaća. Samo što sirotinja ne shvata da to nije njeno prokletstvo, već posledica nameštenog političkog sistema. Aerodrom Niš je živ primer koji nas bolno podseća na takvu realnost“, kaže Jovanović.

Vlada Srbije je krajem 2021. godine odlučila da, umesto dotadašnjih 12 linija od javnog interesa sa aerodroma “Konstantin Veliki”, ustanovljenih odlukom iz marta 2019, subvencioniše sedam linija, koje su nedavno ponovo proglašene za javni interes.

Er Srbija je na tenderu za tih sedam linija, raspisanom u decembru 2021, izabrana kao jedini ponuđač, te dobila je 2,8 miljardi dinara za ugovor do 2023. godine, a uz to i milion dinara za tu godinu, iako njeni avioni od početka kovid epidemije u martu 2020. uglavnom nisu saobraćali.

Prema dostupnim podacima, na osnovu prve odluke Vlade Srbije iz marta 2019, Er Srbija, koja je pobedila na tenderu za izbor avio-prevoznika kao ponuđač sa jedinom ispravnom ponudom, inkasirala je ukupno 1,8 milijardi dinara.

Zvaničnici su tada kazali da će njeni letovi biti subvencionisani u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine, a da će izabranom avio- prevozniku biti uplaćivano po 600 miliona godišnje.

“Prikrivanje tragova zločina pred lokalne izbore”: Zašto država subvencioniše sedam linija sa niškog aerodroma? 4
foto (BETAPHOTO/MILAN TIMOTIĆ)

Prethodno su, međutim, zvaničnici najavljivali da će niški aerodrom prioritetno biti sedište lou- kost kompanija u Srbiji, te da će država u tom cilju izdvajati značajnija sredstva.

Zorana Mihajlović, potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture je još sredinom 2014. godine saopštila da će Vlada pomoći „Konstantinu Velikom“da postane „stecište niskotarifnih avio- kompanija u Srbiji“.

Ona je kazala da u tom cilju Vlada planira ulaganje u opremanje aerodroma u iznosu od tri do pet miliona evra.

I predstavnici niškog aerodroma su godinama unazad naglašavali da on može da ponudi najniže cene nisko- tarifnim kompanijama, a da su njegova prednost i vremenski uslovi, odlična lokacija i blizina Koridora 10.

Zbog nekih od tih prednosti, aerodromi u Beogradu i Skoplju, na koje su te kompanije još uvek orijentisane, u budućnosti bi mogli da budu sve manje interesantni, procenjivali su oni.

Od 13 linija pet plaćaju svi građani Srbije

Na niškom aerodromu trenutno ima 13 redovnih linija, od kojih njih pet- do Istanbula, Kelna, Ljubljane, Frankfurta i Beograda, kroz državne subvencije Er Srbiji plaćaju svi građani Srbije.

Lou kost kompanija Rajaner trenutno leti samo do Malte i Beča i do marta sledeće godine nema dostupnibh letova do Stokholma.

Loukoster Viz Er saobraća do Beča, Bazela, Dortmunda i Memingema, a uskoro neće više leteti do Malmea.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari