Privilegija je biti dama u poslovnom svetu u kojem još vladaju muškarci, kaže na početku razgovora za Danas Dragana Čalija (29), koja već šest godina uspešno vodi firmu CL Servisiz (filijala jedne nemačke kompanije) koja se bavi prodajom potrošnog materijala za štampače (kompatibilne toner kasete).

U svet biznisa, ova nesumnjivo uspešna mlada žena zakoračila je sasvim slučajno, a svakodnevne prepreke nisu je omele da se za veoma kratko vreme nađe među liderima u ovom poslu. Kako kaže, to što je dama ne sputava je u nastojanju da postiže dobre rezultate, niti umanjuje uspeh kompanije na čijem je čelu. Ipak, ne krije da ima i situacija kada je ženama teže „jer se kod poslovnih ljudi na Balkanu još nije probudila svest o tome da žene mogu da budu uspešnije od muškaraca“.

– U Nemačkoj je tzv. ženski biznis na mnogo višem nivou jer su žene-preduzetnici ozbiljnije shvaćene i na poslovnim sastancima, ili prezentacijama, muškarci ih doživljavaju kao ravnopravne sagovornike. Osim toga u nemačkom biznisu disciplina je alfa i omega uspeha. Nemci su veliki perfekcionisti, što izuzetno cenim, i od njih sam naučila šta znače rad, red i disciplina. Nažalost, u poslu kojim se ja bavim malo je žena. Rekla bih čak da je informaciono-tehnološki sektor nabavke „privilegija“ muškaraca – ističe naša sagovornica.

Dragana je osnovnu školu završila u Nemačkoj gde se, kako kaže, obrela nakon rata u Bosni. Poznavanje nemačkog jezika, uz ostale kvalitete koje poseduje, jedan je od ključnih faktora koji joj je omogućio uspeh.

– Sa majkom sam izbegla iz Sarajeva, dok je otac ostao u tom gradu. U Štutgartu sam savladala nemački jezik koji sam kasnije nadogradila u Karlovačkoj gimnaziji, a osnovno znanje iz biznisa stekla sam na jednom od privatnih fakulteta u Srbiji. Na oglas za posao prijavila sam se sasvim slučajno, na nagovor roditelja, i igrom sudbine to su bila prava vrata za mene – kaže Čalija.

Njena harizma, što je inače od presudnog značaja za bavljenje ovim poslom, brzo je došla do izražaja i Dragani je poverena uloga suvlasnika firme CL Servisiz. Ona je veoma ponosna na to što je firma na čijem je čelu, filijala nemačke kompanije čija je osnovna delatnost reprodukcija tonera za laserske štampače, jer to je „garancija kvaliteta“.

– Ovaj posao je neprekidna borba. Ipak, najteže je ubediti kupca da sa originalnih proizvoda pređe na kompatibilne tonere koji su 40 do 60 odsto jeftiniji od OEM proizvoda. Naši toneri ispunjavaju sve evropske standarde (ISO 9001, ISO 14001) i nude visok nivo kvaliteta štampe. Ali osim kvaliteta proizvoda, na odluku klijenata da se opredele za neki proizvod, utiče i cena i mi o tome vodimo računa. Meni i mojim saradnicima zahtevi klijenata su na prvom mestu. Osim toga, trudimo se da uvek ispoštujemo rokove jer smo uvereni da je poverenje ključ svakog uspešnog partnerstva – objašnjava Dragana Čalija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari