"Šta briga nekog Beograđanina da li je autobus privatni ili nije?": Šapić najavio privatizovanje pojedinih linija GSP-a 1Ilustracija: Radenko Topalović/Danas; Foto: BETAPHOTO/AMIR HAMZAGIĆ/EV

Predsednik Privremenog organa grada Beograda Aleksandar Šapić izjavio je danas da će neke od linija gradskog prevoza na potezima od „100“ do „700“ biti prepuštene privatnim prevoznicima, navodeći da je pooštrena kaznena politika i kontrola tih privatnika kojima je u prethodnom periodu izdat veliki broj kazni.

„Šta briga nekog Beograđanina da li je autobus privatni ili nije. Mi smo procenili da, ukoliko privatnici žele da nastave da rade sa nama, moraju da ulože više srestava i mi ćemo ih usloviti da moraju da kupe nove autobuse, jer zašto bi samo mi (Grad Beograd) kupovali nove“, rekao je Šapić novinarima tokom obilaska radova na rekonstrukciji Trga Nikole Pašića.

Nije mogao da precizira koji će biti tačan broj linija koji će biti predat privatnicima, dodajući da je odluka doneta, između ostalog, za linije za koje GSP nema kapaciteta, ali da je ona prvenstveno doneta zbog poboljšanja javnog prevoza i povećanja investicija.

Šapić je dodao da mnogim privatnicima ističu desetogodišnji ugovori, i da će Grad upravo novim ugovorima tražiti da oni povećaju svoje investicije.

Naveo je i da je pre nekoliko meseci pooštrena kaznena politika i da je privatnicima napisan veći broj kazni tokom leta, nego u prethodnih 10 godina.

„Kažnjavamo ih, kontrolišemo ih svako jutro, autobusi su čistiji, podigli smo taj nivo higijene unutra. U međuvremenu nam je stigao i novi GPS sistem za kontrolu tih linija, jer se svašta tu radilo. Ne samo privatnici, nego i naš GSP“, kazao je on.

Upitan da li ga brine da će privatnici ponoviti različita kršenja ugovora i probleme na koje je upravo on ukazivao i da li Grad sada ima više poverenja u iste te privatnike kada im daje više posla, Šapić je kazao da im „ne veruju ništa“ i da je zbog toga pooštrena kaznena politika.

„Jesam li ja rekao da ćemo mi njima da verujemo, ili sam rekao da ih kažnjavamo. Njih možemo da kažnjavamo, ovim našima ne možemo ništa. O ovim našima možemo samo da plačemo. Kako da kaznim sam sebe? Grad Beograd da kazni sam sebe? A ovoga mogu da kaznim ozbiljno“, rekao je Šapić.

Prema njegovim rečima, GSP ima i problem jer nedostaju vozači, pa neki od njih rade i šest dana nedeljno, a prepuštanje dela linija privatnicima će to rasteretiti.

„GSP bi zadržao dobar deo linija, pre svega u centru, a čitav javni prevoz bi naravno funkcionisao bolje. Privatni prevoz bi funkcionisao bolje, dobili bi nove autobuse koji će biti uslovljeni, a sistem kontrole i sistem kažnjavanja i nadzora pojačavamo svakim danom. Mislim da je to dobar put u oporavak gradskog prevoza“, kazao je Šapić.

Sve je, kako je dodao, u cilju njegove ranije najave da za dve godine u Beogradu ne bude nijedan autobus stariji od tri godine.

„Gde god mi ne možemo, a neko od privatnika je spreman da uloži, da kupi autobuse i poštuje naša nova pravila koja smo uveli, će biti dobrodošao“, rekao je predsednik Privremenog organa Beograda.

Nikola Jovanović: Vlast od danas privatizuje GSP

„Najnovijim izmenama i dopunama Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda, koje će se naći danas na dnevnom redu telefonske sednice Privremenog organa grada Beograda, omogućiće se formalni preduslovi da se veći broj linija javnog gradskog prevoza oduzme GSP-u i poveri privatnim prevoznicima, o čemu je CLS prvi upozorio“, izjavio je Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu i nekadašnji gradski odbornik.

„Naime, po prvi put u gradskoj Odluci imamo uvođenje „posebnih zona gradskog prevoza“ i podelu na zonu 1 koja obuhvata uže gradsko jezgro, zonu 2 koja obuhvata šire gradsko jezgro, zonu 3 koja obuhvata grad i zonu 4 koja će obuhvatiti širu zonu grada. Ono što je indikativno i ukazuje na stvarne namere gradske vlasti jeste odredba po kojoj JKP GSP „Beograd“ obavlja linijski prevoz samo na linijama koje prolaze kroz zonu 1 – uže gradsko jezgro“, objašnjava Jovanović.

„Važećim ugovorom između GSP-a i Sekretarijata za javni prevoz, GSP-u je povereno da samostalno obavlja prevoz na potezima linija „100“ (u koji spadaju naselja Padinska skela, Vrbovski, Crvenka, Ovča, Borča, Jabučki rit, Dunavac, Reva i Kovilovo), „300“ (naselja: Grocka, Begaljica, Zaklopača, Vrčin, Ritopek, Boleč, Leštane, Bubanj potok, Vinča, Mali Mokri Lug i Veliki Mokri Lug), „400“ (obuhvata naselja Pinosava, Beli Potok, Zuce, Bela reka, Glumčevo brdo i Ralja) i „700“ (linije koje saobraćaju do naselja Batajnica, Busije, Ugrinovci, Mala Pruga, Zemun polje i 13. maj). Ovom odlukom, grad će omogućiti Sekretarijatu za javni prevoz da ove linije oduzme GSP-u i ustupe ih privatnim prevoznicima kroz projekat javno-privatnog partnerstva“.

„JKP GSP „Beograd“ je trenutno angažovan na 39 linija navedenih poteza i to sa 36 zglobnih autobusa i 134 solo autobusa, odnosno ukupno 173 vozila. GSP trenutno prevozi građane sa 575 autobusa u saobraćaju, pa bi smanjenje broja vozila za čak 173 značilo pad učešća GSP-ovih autobusa na svega 402 autobusa, odnosno za čak 30 procenata. Takođe je značajan i podatak o sredstvima koje GSP prihoduje na osnovu prevoza putnika na ovim linijama, jer se radi o linijama sa prosečno većim pređenim kilometrima u odnosu na kraće gradske linije, pa bi pad prihoda javnog gradskog prevoznika bio za najmanje 40 procenata u odnosu na trenutno stanje.“

Sve to je uvod u dalje sistemsko rasparčavanje GSP-a, stvaranje tehnoloških viškova zaposlenih, potpuni finansijski krah ovog važnog gradskog preduzeća i favorizovanje privatnih firmi koje bi na ovom poslu imale enorman profit na štetu javnog interesa, stoji u izjavi direktora CLS-a.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari