GSPFoto: BETAPHOTO/MILOŠ MIŠKOV

Više puta u javnosti je upozoravano da je tender za nabavku 25 novih tramvaja turskog proizvođača „Bozankaja“ bio sumnjiv, skup, pa i namešten.

Sada, kada je prvi tramvaj turskog proizvođača konačno stigao i kada su počela testiranja, ispostavilo se da je najširi koje je Beograd ikada nabavio, i preširok za pojedine gradske raskrsnice.

Sagovornici „Danasa“ ističu da bi uvođenje turskih tramvaja u redovan saobraćaj moglo dodatno da uspori vreme vožnje u ionako sporom gradskom prevozu.

Poseban teret bi, kažu, pao na vozače tramvaja, koji bi morali dodatno da paze na prolazak kroz uska mesta, naglašavajući da bi bilo nepravedno da vozači snose odgovornost u slučaju nekog incidenta, za nešto što je greška sistema.

Drugi tramvaj se očekuje u narednih desetak dana, a preostala 23 tramvaja, ukazuju naši sagovornici, trebalo bi da budu proizvedena u roku od 18 meseci od kada stručna komisija GSP Beograd da potvrdu da su tramvaji prošli testiranja.

Što znači da postoji mogućnost i da GSP Beograd otkaže porudžbinu preostalih 23 tramvaja, ali sagovornici Danasa su ubeđeni da se to neće dogoditi.

Širina u tenderu prilagođena proizvođaču, ne beogradskim ulicama

Predsednik Centra za lokalnu saopupravu (CLS) Nikola Jovanović potvrdio je za Danas da je tačno da su tramvaji turskog proizvođača najširi od svih postojećih tramvaja u Beogradu i da kao takvi nisu idealni za naš grad.

Na pitanje da li je širina tramvaja bila navedena u tenderu kao uslov i kako je došlo do toga da se odabere marka koja nije odgovarajuća, Jovanović je rekao da je širina tramvaja jeste bila navedna, ali prilagođena proizvođaču, ne beogradskim ulicama.

„Širina tramvaja jeste bila navedena u tenderu (2,4 metra), zato što je tender bio crtan za Bozonkaju, pa su tehničke specifikacije bukvalno prepisane iz njihovog kataloga“, ukazao je Jovanović.

Istakao je da je CLS mesecima unapred upozoravao da je tender fingiran i da se unapred zna da će Turci pobediti.

„Očigledno kod nadležnih organa nije bilo dovoljno svesti da se ovo istraži“, naglasio je Jovanović.

Kakve probleme mogu da izazovu novi turski tramvaji

Saobraćajni inženjer i predsednik sindikata „Centar“ Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) Ivan Banković objasnio je za Danas da novi turski tramvaji nisu preširoki u smislu da neće moći da se kreću beogradskim ulicama, odnosno šinama, već da su preširoki za prolaz na pojednim raskrsnicama.

Ono što se, kako dodaje, za sada sigurno zna, to su raskrsnice Beogradske ulice i Bulevara kralja Aleksandra, kao i Nemanjine i Savskog trga.

„Na ovim lokacijama bi vozač morao maksimalno oprezno da pristupi, odnosno da na tim raskrsnicama prođe minimalnom brzinom. Takođe, morao bi posebno da vodi računa ako se u momentu prolaska kroz raskrsnicu sa druge strane nalazi tramvaj istog tipa“, naveo je Banković.

Prema njegovim rečima, verovatno ne bi bio problem kada bi se u raskrsnici našli španski i turski tramvaj, ali da bi bilo izazovno da se nađu dva vozila turske marke.

Banković je dodao da još nisu počele probne vožnje po gradu, koje se očekuju u narednih nekoliko dana. Nakon toga biće sačinjen detaljan spisak kakva je situacija i videće se koje su to lokacije gde bi još mogle da postoje smetnje.

Ukoliko se dokaže da postoje kritične deonice što se tiče prolaska to bi značilo da bi zbog smanjene prosečne brzine tramvaja trpelo vreme vožnje koje bi bilo skraćeno, ukazao je Banković.

Banković je istakao i da bi bilo nepravedno ukoliko bi vozači bili odgovorni za incidente, u smislu da se zakači stub ili vozilo iz suprotnog smera, za loš postavljen sistem.

Namešten tender

Banković je naglasio da su i GSP-u i građanima potrebni novi tramvaji, kao i da je svaka nabavka novih tramvaja značajna, ali je istakao da oni moraju da odgovaraju beogradskim ulicama.

I Banković smatra da je tender za nabavku 25 novih turskih tramvaja bio namešten, te da je ovaj tender posebno bio zainteresovan gradonačelnik Aleksandar Šapić.

„Mi smo prošle godine znali čak tri meseca pre nego što je došlo do zvaničnog roka za predaju ponuda da će pobednik tendera biti turski proizvođač. To znači da se direktno dogovarao posao, a slobodno mogu da kažem i nameštao za ovu kompaniju“, rekao je Banković.

Ovaj namešten tender, kako je naveo, otvara dva pitanja. Prvo da li je GSP Beograd za taj novac mogao da kupi nešto bolje ili veći broj vozila, ili da prođe jeftnije za ovoliki broj vozila.

Drugo pitanje, dodaje, jeste da li će ovi tramvaji stići u roku, jer su rokovi koje je Beograd tražio nerealno kratki.

Banković je podsetio da su i prva dva tramvaja kasnila oko dva meseca i da se to rešilo aneksom ugovora kako se ne bi naplaćivali penali turskom proizvođaču.

Naš sagovornik je ukazao da je 18 meseci rok za isporuku preostalih 23 tramvaja i da se rok računa od momenta kada stručna komisija GSP Beograd potvrdi da tramvaj ispunjava uslove i da može da se krene u serijsku proizvodnju.

GSP Beograd ima mogućnost da otkaže porudžbinu, ali sigurno neće

Na pitanje da li to znači da postoji mogućnost da GSP Beograd otkaže porudžbinu ukoliko tramvaj ne ispunjava uslove, Banković je odgovorio da bi ta mogućnost postojala „da mi živimo u uređenom sistemu“.

„Poznavajući način funkcionisanja uprave grada, naročito dok je Šapić gradonačelnik, mogu sa potpunom sigurnošću da kažem da takva opcija ne postoji ni u teoriji“, izjavio je Banković.

Ukazao je da će stručna komisija GSP-a narednih nedelja i meseci raditi na ispitivanju i testiranju novog tramvaja i smatra da bi njeni članovi mogli da budu pod pritiskom da se turski tramvaji, uprkos nedostacima, nađu na ulicama.

„Prvi pritisak može da bude: ‘Hajde vi završite ovo što pre’. Bilo bi loše da se ne uradi sve što je potrebno, da se ne obave sva testiranja i simulacije. Drugi pritisak bi bio ukoliko se određene zamerke i nedostaci nađu da se utiče na stručnu komisiju da se takvo pitanje ne pokreće, odnosno da to ne ulazi u izveštaj koji će ta komisija dati“, ukazao je Banković.

Jedno od mogućih rešenja da GSP traži izmene od proizvođača

Na pitanje šta je rešenje u ovoj situaciji, Banković je odgovorio da ukoliko se u fazi testiranja, probnih vožnji i raznih simulacija nađu nedostaci ili zaključci da nešto može da se izmeni u narednim serijama tramvaja, odnosno preostalih 23, da se na tome insistira.

„U ovom slučaju je bitno da ne bude upliva politike i kabineta gradonačelnika, to je jedini način da Beograd dobije tramavj koji zadovoljava njegove potrebe odnosno potrebe naših sugrađana i naše infrastrukture“, istakao je Banković.

Naglasio je da ako je već tender sproveden pod pritiskom i nacrtanim za jednog ponuđača, da se bar za ovaj deo direktno pitaju ljudi do struke i diplome.

„Stručna komisija mora da obavi posao na valjan način“, rekao je naš sagovornik.

Banković je ukazao da GSP Beograd mora imati u vidu da bira tramvaj koji će najmanje 30 godina služiti građanima i kružiti beogradskim ulicama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari