Zašto od 16 novih lokomotiva radi samo pet: Sindikat Srbija kargo pisao Vučiću, saznaje Danas 1Vectron lokomotiva: Foto Serbia Cargo

Nezadovoljni time što od poslovodstva preduzeća nisu dobili adekvatne odgovore na pitanja koja su postavili, a kako tvrde ona su od izuzetne važnosti za poslovanje i opstanak Srbija kargo, predstavnici Sindikata ovog državnog preduzeća za prevoz tereta železnicom, obratili su se dopisom predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću, premijerki Ani Brnabić i resornom Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture tražeći od njih pomoć.

Predsednik Sindikata Srbija karga Zoran Dašić kaže za Danas da je ta sindikalna organizacija od generalnog direktora Dušana Garibovića tražila odgovor na pitanje da li je tačno da je od ukupno 16 „vektron“ lokomotiva, nabavljenih 2019. godine, samo njih pet ispravno za saobraćaj.

– Na to pitanje nismo dobili jasan i precizan odgovor. Takođe, do danas nije urađena zamena točkova ni na jednoj višenamenskoj lokomotivi tipa „vektron“, iako imamo dva potpisana ugovora za taj posao. Aktuelno rukovodstvo preduzeća nasledilo je 80 elektro lokomotiva, država je kupila još 16 lokomotiva tog tipa, a danas je njihov broj sveden sa 96 na svega njih 14 koje su u ispravnom stanju. Kolika je to šteta po poslovanje Srbija kargo najbolje se može videti iz podatka da samo jedna takva lokomotiva na dnevnom nivou prevuče robu u vrednosti od osam do 10.000 evra. Treba naglasiti da „vektron“ lokomotive svuda u svetu prelaze po milion kilometara osim u Srbiji gde to iznosi 340 do 370 hiljada kilometara. Što je to tako i šta je preduzeto po tom pitanju? – pita Dašić.

Problem predstavlja i to što je od 3.000 teretnih kola, koliko ih je bilo u saobraćaju prilikom dolaska akteulnog rukovodstva, trenutno u saobraćaju samo 1.338 sa tendencijom da ih do kraja naredne godine bude 638.

Dašić ističe da zbog nedostatka ispravnih lokomotiva i teretnih vagona Srbija kargo trpi poslovni gubitak koji se meri milijardama dinara, i dodaje da je, prema podacima vidljivim u Agenciji za privredne registre, samo u poslednje četiri godine načinjen gubitak u visini od 5,5 milijardi dinara.

– Zbog nedostatka voznih sredstava, odnosno lokomotiva i vagona, ozbiljno su ugrožena radna mesta zaposlenih u preduzeću. Naime, nama je prihod i obim saobraćaja, odnosno prevoz robe u ovoj godini za 30 odsto niži u odnosu na prošlu sa tendencijom daljeg pada. Zato nam inženjeri, vozovođe, poslovođe odlaze iz preduzeća a niko ne želi da dođe i radi za platu od 50.000 dinara i to za posao koji je veoma kompleksan i ni malo lak. Inače, broj zaposlenih u preduzeću u ovom trenutku nije optimalan. Samo u poslednjih godinu dana napustilo nas je oko pedesetak radnika – ističe Dašić.

On objašnjava da se lokomotive i vagoni kvare jer u njih nije ulagano godinama.

– Ne realizuju se krediti, ne obezbeđuje se dovoljno finansijskih sredstava za njihovo održavanje a vozna sredstva su trenutno u očajnom stanju i zbog neispravnosti su uglavnom parkirana po radionicama za popravku u Srbiji. Pored navedenog, preduzeću šteti i to što dok mi nemamo dovoljno lokomotiva za prevoz robe one se iznajmljuju privatnim operaterima koji se favorizuju iako su nam direktna konkurencija. Umesto da mi prevozimo robu i tako zarađujemo lokomotive dajemo privatnim operaterima što je jedan od razloga zbog kojih Srbija kargo kao državni prevoznik robe u železničkom saobraćaju beleži gubitke. Nije nam jasno kako je moguće da se na očigled Skupštine akcionara, ministarstva i Vlade Srbije toleriše pravljenje ogromnih gubitaka a poznato je da je pre toga Srbija kargo poslovao sa profitom i to od svog osnivanja kao preduzeća. Najavljena mera da će Vlada Srbije da obezbedi 15 miliona evra za održavanje voznih sredstava Srbija karga neće dati rezultat jer se planira da se ta sredstva troše na redovno održavanje voznih sredstava a ne na investiciona – kaže Dašić.

On dodaje da će Sindikat Srbija kargo u slučaju da u dogledno vreme ne dobije odgovore na dopis koji je uputio nadležnima zahtevajući od njih pomoć u rešavanju navedenih problema pozvati zaposlene u preduzeću na proteste a ako bude potrebno organizovaće i štrajk upozorenja.

– Ako ni tada ne dobijemo istinite odgovore na naša pitanja radikalizovaćemo protest ili organizovati štrajk – zaključuje Dašić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari