Zaposleni u javnom sektoru Niša od danas bez novčane naknade za prevoz, sindikati najavljuju tužbe 1Gradska uprava Niša: Foto V. Torović/Danas

Samostalni sindikati u niškom javnom sektoru protestvovali su protiv odluke Gradskog veća da zaposlenima od danas bude ukinuto pravo na isplatu novčane naknade za prevoz, umesto koje će dobijati mesečne pretplatne kartice, što je “u suprotnosti sa Zakonom o radu”.

U slučaju da se ovaj problem ne reši, a u rešavanje ne budu uključeni sindikati, zapretili su obraćanjem sudu.

Samostalni sindikat u gradskim javnim i javnim komunalnim preduzećima, kao deo samostalnog sindikata u javnom sektoru, zatražio je hitan sastanak sa gradonačelnicom Niša Draganom Sotirovski, te stavljanje van snage odluke Gradskog veća u roku od sedam dana.

Ovakve stavove sindikata podržao je gradski odbornik iz Srpske napredne stranke Miloš Banđur, koji je i poslanik u još uvek aktuelnom sazivu Skupštine Srbije, te nekadašnji zamenik gradonačenika i većnik.

Lokalni zvaničnici, pak, tvrde da će ovakva odluka „sprečiti zloupotrebe“ sa naknadom za prevoz i obezbediti „uštedu za budžet“.

Zaposleni u javnom sektoru Niša od danas bez novčane naknade za prevoz, sindikati najavljuju tužbe 2
Gradska kuća Niš: Foto V.Torović/Danas

U zaključku Gradskog veća se, inače, “nalaže” svim direktnim i indirektnim korisnicima gradskog budžeta, gradskim opštinama, gradskim javnim i javim komunalnim preduzećima, kao i Centru za socijalni rad “Sveti Sava”, da od 1. jula obezbede mesečne pretplatne karte u gradskom i prigradskom prevozu na teritoriji grada za svoje zaposlene.

Sindikalci Gradskom veću: Ko vama daje pravo da kršite Zakon?

U saopštenju samostalnih sindikata gradske uprave, gradskih javnih i javnih komunalnih preduzeća, kao i ustanova kulture ocenjuje se da je takav zaključak Gradskog veća u suprotnosti sa Zakonom o radu i sa posebnim kolektivnim ugovorima.

Oni navode i da je zaključak izazvao “veliko nezadovoljstvo zaposlenih u direktnim i indirektnim korisnicima budžeta”.

Samostalni sindikat zaposlenih u komunalno stambenoj delatnosti grada Niša, kao deo samostalnog sindikata u niškom javnom sektoru, uputio je dopis gradonačelnici i pomoćnici gradonačelnice Vladislavi Ivković, u kojem precizira da je odluka Gradskog veća u suprotnosti sa članom 118. Zakona o radu.

U ovom članu Zakona se između ostalog navodi da zaposleni “imaju pravo na naknadu troškova za dolazak i odlazak sa rada u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju, ukoliko poslodavac nije obezbedio sopstveni prevoz”.

Zaposleni u javnom sektoru Niša od danas bez novčane naknade za prevoz, sindikati najavljuju tužbe 3
Foto: čitalac Danasa

“Ko Vam daje za pravo da odlučujete o načinu isplate naknade za prevoz zaposlenima, a koji nije u skladu sa Zakonom o radu i Posebnim kolektivnim ugovorom za javna i javno komunalna preduzeća čiji je osnivač grad Niš? Ovakvim Zaključkom se stvara diskriminacija među zaposlenima koji stanuju na teritoriji i van teritorije grada Niša, što je zabranjeno Zakonom o radu. Ističemo da bi kupovinom pretplatnih kartica stvorili dodatne troškove preduzećima, kao i da javni prevoz nije organizovan u potpunosti prema organizaciji radnog vremena i na svim lokacijama sedišta preduzeća”, navodi se u dopisu.

Ovaj sindikat dodaje da će se, u slučaju da zaključak Gradskog veća ne bude stavljen van snage, a sa gradonačelnicom ne bude upriličen sastanak, obratiti nadležnim pravosudnim organima.

Banđur: Novčana naknada za prevoz je važna ljudima sa malim zaradama, a ušteda zbog prelaska na kartice je minimalna

Na poslednjoj sednici Skupštine grada Odbornik Banđur je pokrenuo odborničku inicijativu da Gradsko veće preispita sporni zaključak.

I on je naglasio da Zakon o radu propisuje isključivo novčanu naknadu za prevoz, osim ukoliko poslodavac nije obezbedio autobuse koji prevoze isključivo njegove radnike do posla i od posla, kada takva naknada gubi smisao.

Zaposleni u javnom sektoru Niša od danas bez novčane naknade za prevoz, sindikati najavljuju tužbe 4
Foto: Privatna arhiva

“Inače, za mesečnu karticu za prevoz se opredeljuje jedna trećina zaposlenih u gradskom javnom sektoru. Ostali zaposleni imaju svoje razloge zbog kojih se opredeljuju za novčanu nadoknadu u visini cene mesečne kartice. Poznato mi je da zaposleni koji žive u naseljima gde je manje razvijen javni prevoz udružuju taj novac i zajedno dolaze kolima na posao. Drugi dolaze kolima jer istovremeno voze i suprugu i decu do škole ili fakuleta. Treći dođu do posla biciklom ili peške, a novac koji im pripada za kupovinu kartice koriste da detetu obezbede užinu. Svaki dinar, pa i dinar za prevoz, važan je ljudima sa malim zaradama”, kaže on za Danas.

Banđur podseća da je, u cilju smanjenja subvencija koje Grad isplaćuje privatnim prevoznicima u gradskom i prigradskom javnom prevozu, pred Gradsko veće i ranije dolazio ovakav predlog.

Prethodni gradonačelnici, Zoran Perišić i Darko Bulatović, odbijali su ih, pre svega zbog toga što nisu u skladu sa zakonom i kolektivnim ugovorima.

“Tačno je da je Grad u 2021. izdvojio gotovo milijardu dinara za subvencije privatnim prevoznicima koji obavljaju delatnost javnog gradskog prevoza. To jesu velike pare za našu kasu, ali to je posledica korone. Ovu godinu karakteriše nepredvidiv rast cena goriva u svetu, što će takođe uticati na znatno veću nadoknadu prevoznicima iz gradske kase. Ali, ovakav zaključak Gradskog veća nije rešenje problema jer se, ukoliko čitav javni gradski sektor pređe na kartice za zaposlene, davanja za javni prevoz smanjuju za svega jednu desetinu”, kaže.

On dodaje da će se  i ova ušteda istopiti ukoliko zaposleni masovno podnesu tužbe.

Pomoćnica gradonačelnice kaže da se ostvaruje budžetska ušteda, ali ne zna kolika

Pomoćnica gradonačelnice Ivković rekla je ranije da se ovakvim zaključkom Gradskog veća “sprečavaju zloupotrebe koje nastaju po ovom osnovu”, a pritom poštuje zakonska obaveza poslodavca da zaposlenima obezbedi dolazak i odlazak na posao.

Ukoliko na relaciji kuća – posao postoji linija gradskog i prigradskog prevoza, zaposleni neće moći da refundiraju troškove za gorivo.

Svi će dobiti kartice za prevoz za zonu koja “pokriva” njihovo mesto prebivališta i zaposlenja, kazala je.

Ivković, međutim, nije znala da kaže koliko će Grad uštedeti ukidanjem novčane naknade za prevoz i uvođenjem mesečnih kartica.

Odluka Gradskog veća odnosi se na oko 5.000 zaposlenih u gradskom javnom sektoru

Jedini dobitnici su advokati i izvršitelji

“Sećam se da JKP ‘Gorica’ Niš, usled nedostatka sredstava, u jednom periodu nije zaposlenima isplaćivala ili nije na vreme isplaćivala novac za prevoz. Zbog duga od 1.000 dinara kasnije je isplaćivano po 100.000 a, uz sve advokatske, sudske i izvršilačke troškove. Posledica je da je Grad bio na gubitku jer je morao da izdvoji značajna sredstva za dokapitalizaciju preduzeća, između ostalog i zbog tužbi za troškove prevoza. Jedini dobitnici bili su pojedini advokati i izvršitelji”, kaže Banđur.

Mićović: Svi sindikati sumnjaju u zakonitost odluke

“Uputili smo zahtev za sastanak sa gradonačelnicom. Primedbe naših članova odnose se na sumnju u zakonitost zaključka Veća u odnosu na Zakon o radu i posebni kolektivni ugovor za zaposlene u gradskim upravama i gradskim opštinama. U komunikaciji sam i sa članovima samostalnog sindikata u gradskim opštinama, gradskim javnim preduzećima i Centru za socijalni rad. Oni takođe sumnjaju u zakonitost ove odluke”, kaže za Danas Petar Mićović, predsednik Samostalnog sindikata u niškim gradskim upravama.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.