
Najveći zagađivač među AI alatima Chat GPT, pokazuje istraživanje kompanije KnownHost koja je analizirala ugljeničnu ocenu 50 AI alata upoređujući količinu CO2 koju proizvode po prikazu stranice.
AI alati sa najgorim ugljeničnim otiskom
Rytr je AI alat sa najvećom emisijom ugljen-dioksida, proizvodeći 10,1 grama po prikazu stranice. Sa prosečnih 104.700 korisnika mesečno, to znači da ovaj alat sam proizvodi 1.057 kilograma CO₂ svakog meseca, navodi se u saopštenju KnownHost.
Na drugom mestu je Spellbook, koji proizvodi 6,5g CO₂ po prikazu stranice, a sa mesečnim saobraćajem od 3.100 korisnika, mesečno proizvodi 20 kilograma CO₂, prenosi Cirkularnaekonomija.org.
Wordtune proizvodi 4,4g CO₂ po prikazu, a zbog velikog broja korisnika (preko 250.000 mesečno), dostiže ukupno preko 1.200 kilograma CO₂ mesečno.
Na četvrtom mestu, Synthesia proizvodi 3,3g CO₂ po prikazu, sa značajnim saobraćajem od 468.000 korisnika mesečno, što ukupno daje preko 1.530 kilograma CO₂ mesečno.
Na petom mestu je Deep Dream Generator, koji emituje 2,7g CO₂ po prikazu stranice, što rezultira sa 750 kilograma CO₂ mesečno pri saobraćaju od 276.000 korisnika.
ChatGPT je, prema istraživanju, najkorišćeniji alat sa preko 164 miliona korisnika mesečno, iako ima niži otisak po prikazu stranice (1,59g) nego prvih pet navedenih alata. Ipak, zbog ogromnog broja korisnika, ChatGPT mesečno proizvodi u proseku 260.930 kilograma CO₂, što je jednako broju od 260 letova na relaciji Njujork London.
AI alati sa najboljim ugljeničnim otiskom
Na vrhu liste sa najmanjim emisijama je MusicGen, koji proizvodi samo 0,07g CO₂ po prikazu stranice. Sa niskim mesečnim saobraćajem, ukupno proizvodi 335 grama CO₂ mesečno.
Na drugom mestu je Grok sa 0,17g CO₂ po prikazu, ali većim brojem korisnika, u proseku 190.100 mesečno.
Fliki ima nešto više emisije, 0,19g po prikazu uz 193.800 poseta mesečno.
Artbreeder proizvodi 0,23g CO₂ po prikazu, ali ima manji saobraćaj, 27.200 korisnika mesečno, što dovodi do ukupno nešto preko 6 kilograma CO₂.
Appypie Design ima najveći saobraćaj među „najzelenijim“ alatima: 661.500 korisnika mesečno, ali sa samo 0,26g CO₂ po prikazu, ukupno generiše 175 kilograma CO₂ mesečno, što je i dalje relativno nizak otisak.
Značaj energetski efikasnih praksi
Za budućnost AI inovacija, važno je prepoznati značaj energetski efikasnih praksi i uvideti promene koje se mogu sprovesti kako bi se smanjile emisije.
Ovakav pristup može voditi ka zelenijoj budućnosti, usklađenoj sa globalnim ciljevima održivosti i podsticanjem kulture tehnološkog napretka, navodi KnownHost.
Metodologija
Za potrebe ove studije napravljena je početna lista od 50 generativnih AI alata, čije su URL adrese testirane preko sajta https://www.websitecarbon.com/, online kalkulatora koji ocenjuje ugljenični otisak sajtova na skali od A+ do F.
Zatim su URL-ovi analizirani pomoću Screaming Frog SEO Spider alata kako bi se utvrdila količina emisije po prikazu stranice. Ta vrednost je pomnožena sa procenjenim saobraćajem sajta (prema Ahrefs podacima) kako bi se dobila ukupna emisija CO₂.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.