Kakva je bila kampanja kompanije Rio Tinto u Srbiji? 1Foto: Beta/Milan Timotić

Prema oceni marketinškog stručnjaka Igora Avžnera, poslednje što je ova kompanija trebalo da uradi, sa profesionalnog aspekta, je puštanje reklamnih spotova, jer oni jesu, a i ljudi ih percipiraju kao plaćenu propagandu.

– Otvoreno reklamiranje je ono u šta obični ljudi imaju najmanje poverenja. Sa druge strane, krizni PR, pametno urađeno plasiranje svoje priče, moglo je u nekom trenutku da promeni sliku kompanije. Sada je za to već kasno. Takođe, s obzirom na činjenicu da je veoma veliki broj propagandnih agencija pod direktnom kontrolom vlasti i vodeće stranke, ne bi me čudilo da je to bio svojevrsni način „naplaćivanja“ ugovorenih usluga, ali preko posrednika. To i nije tako novo, jer su mnoge kompanije pod „pokroviteljstvom“ za vreme vladavine Borisa Tadića radile isto to. Promenila su se vremena, stranke na vlasti, ali ti „neki“ jako dobro plivaju u svakom režimu – smatra Avžner. 

On kaže da je jako nezahvalno komentarisati „nezvanična saznanja“ koja mogu, a ne moraju biti tačna. On dodaje da, ukoliko bude uključen neko drugi, to bi mogao da bude i „paravan“ kompanija za Rio Tinto, a mogao bi da bude i realno neuporedivo pouzdaniji partner.

– Moj predlog bi bio da se organizuje međunarodni tender koji bi u direktnom prenosu svih zainteresovanih medija prenosio otvaranje ponuda i nakon toga dodelu koncesija po principu – ko daje više. Naravno, samo sastavljanje uslova za tender, morala bi da radi nezavisna ekspertska grupa, koja bi bila potvrđena i od institucija EU kojoj, barem deklarativno, težimo. Time bismo pokazali da smo zaista za evropske vrednosti, da nam je potrebna pomoć, jer nismo dovoljno stručni i da smo spremni da izbegnemo sve „koruptivne zamke“. Znači jednim udarcem više muva – objašnjava Avžner.

Na kraju, on zaključuje rečenicom „nažalost, kako moju, tako i građana Srbije, ošekivati ovako nešto od ove vlasti, jednako je očekivati sneg u avgustu – nije nemoguće, ali verovatnoća je zaista veoma mala“.

Savo Manojlović, direktor za kampanje organizacije „Kreni-premeni“, upitan kako ocenjuje kampanju koju je kompanija Rio Tinto vodila kako bi ubedila ljude da je iskopavanje litijuma u Srbiji bezbedno, odgovara da je to bio nezvanični početak referendumske kampanje koju je najavio Aleksandar Vučić, koji je uz Zoranu Mihajlović bio glavni lobista te kompanije. Prema njegovom viđenju, očigledno je zamišljena referendumska utakmica sa unapred poznatim pobednikom, te da su istovremeno vrata javnog servisa zatvorena za nezavisne eksperte poput Dragane Đorđević i akademika Nenada Kostića, koji ukazuju na štetne posledice.

Manojlovića pitamo i šta misli o nezvaničnim saznanjima Demostata, da ne treba isključiti mogućnost da zvanični Beograd odustane od projekta Rio Tinto zbog zabrinutosti građana da će tako biti zagađena životna sredina i ugroženo zdravlje ljudi, ili da umesto te komapnije bude uključen neki drugi partner, “koji nije toliko kompromitovan na unutrašnjem ali i međunarodnom planu”.

– Ta opcija se neformalno spominjala i ranije, ali verujem da je naročito aktuelna sada kada su reklamu protiv Rio Tinta zabranjenu na RTS videli milioni ljudi i kada se masovno deli. Ko god bude došao umesto Rio Tinta proći će kao Rio Tinto. Ono što moramo nastaviti da radimo u kampanji je da se kroz kreativne strategije istina probije do građana. Ako građanima predočite sve činjenice na pravi način, oni će doneti najbolju odluku. Ne smemo dozvoliti da građani budu informaciono izolovani, zbog kontrole medija i kreativnog shvatanja javnog interesa od strane RTS-a – naglašava Manojlović.

Podsetimo, istraživanje javnog mnjenja Demostata iz avgusta ove godine pokazalo je da je na pitanje da li kompaniji Rio Tinto treba dati dozvolu za otvaranje rudnika u Srbiji, 49 odsto ispitanika odgovorilo potvrdno, ali samo ako stručnjaci potvrde da su ispunjeni svi ekološki standardi, 29 posto anketiranih poručilo je da to ne treba činiti ni pod kojim uslovima, 22 procenata smatra da bi pomenuta kompanija trebala da dobije odobrenje ako ekološki aktivisti i NVO potvrde da su ispunjeni svi ekološki standardi, dok bi 19 odsto anketiranih prihvatilo potvrdu predsednika Srbije Aleksandra Vučića da su standardni za zaštitu životne sredine ispunjeni.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari