Kako političari u Srbiji koriste Instagram? 1Foto: Instagram / @buducnostsrbijeav

Sastanci, konferencije za novinare, obilasci Srbije, uz malo neformalne atmosfere porodičnih okupljanja, izleta ili proslava – u najkraćem opisuju naloge srpskih političara na društvenoj mreži Instagram.

Dok pojedini nalozi imaju po nekoliko desetina hiljada pratilaca i redovne, svakodnevne objave, drugima su Instagram profili “uspavani” i ne pridaje im se mnogo značaja.

Da li političari u Srbiji ovu društvenu mrežu uopšte shvataju kao kanal komunikacije koji za njih može biti relevantan? 

Politikolog Nikola Parun za Danas kaže da svaka društvena mreža daje veliki potencijal za komunikaciju politika i političkih aktivnosti, ali i “veliki prostor za pravljenje krize reputacije”. Tu se, smatra on, krije razlog zbog čega ga skoro svi političari i političarke koriste vrlo oprezno.

Ipak, sada svi relevantni političari imaju Instagram nalog, a gotovo svi ga koriste na, manje ili više, tačan način, ocenjuje Parun. “Nema prevelikog izletanja, nema previše igranja sa kreativom, nema suvišnih komentara”, dodaje on. 

Kao i u tradicionalnim medijima, predsednik Aleksandar Vučić “najprisutniji” je političar i na Instagramu, sa najviše onih koji ga prate i dva aktivna naloga – zvaničnim nalogom Predsednika Republike @avucic i nalogom @buducnostsrbijeav koji je otvoren 2019. godine za potrebe istoimene kampanje.

Osim uobičajenih saopštenja, najava medijskih gostovanja i umnožavanja poruka izrečenih u tradicionalnim medijima, predsednik s vremena na vreme snimi i video poruku posebno namenjenu Instagram pratiocima. Među njima nađu se i predstavljanje novog leka protiv korone koji je stigao u Srbiju, javljanje pratiocima pred neke važne sastanke, iznova hvaljenje uspesima vlasti, ali i objave koje bi predsednika trebalo da predstave manje ozbiljno i strogo nego što deluje na konferencijama za novinare. Evo jednog takvog primera: 

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Aleksandar Vučić (@buducnostsrbijeav)

Baš danas predsednik je na svom nalogu objavio fotografiju sa premijerkom Anom Brnabić na kojoj, uz čašu piva iz neke od bašta Beograda na vodi, građanima želi srećnu Novu 2022. godinu. 

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Aleksandar Vučić (@buducnostsrbijeav)

Mnogi su upamtili neobičnu najavu gostovanja predsednika na Javnom servisu od letos, kada ju je pročitala voditeljka jutarnjeg programa RTS, pozvavši se na predsednikov Instagram nalog kao izvor. Tako je, iako je verovatno u pitanju bio nenameran propust, ostao utisak da je predsednik sam sebe pozvao u emisiju. 

Kao i predsednik Vučić, dva naloga na Instagramu otvorila je i premijerka Ana Brnabić – zvaničan nalog predsednice Vlade @anabrnabic i “stranački” nalog @brnabic.a (na kom, doduše, zasad ima četiri objave), mada je njen nastup formalniji i predvidljiviji.

Od ostalih političara iz vlasti deluje da su Instagram “najozbiljnije” shvatili ministarka rudarstva i energetike Zorana Mihajlović i ministar finansija Siniša Mali.

Ministarka Mihajlović, osim redovnih objava o svojim aktivnostima, često se na ovoj mreži oglašava i kao predsednica Koordinacionog tela za rodnu ravnopravnost, osuđujući seksističke i mizogine izjave u medijima. Za nju je postalo uobičajeno da ovu mrežu koristi i za iskazivanje stavova koji nisu usko vezani za njenu ministarsku funkciju, a nedavno smo upravo na njenom Instagram nalogu saznali da je posetila mesto Donje Nedeljice, tako što smo videli fotografiju pored table na ulasku u ovo mesto i natpisom “Stigla sam”. Narednih dana postavljala je i video snimke ove posete i njenih razgovora sa meštanima.

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Prof. dr Zorana Mihajlović (@zorana_dpm)

Na nalogu ministra Malog, osim što po estetici najmanje podseća na tipičan profil domaćeg političara, od 1. septembra uvedena je rubrika “Pitajte ministra”. Ona funkcioniše tako što ministar, na osnovu predloga pratilaca, izabere temu relevantnu za njegov resor, te postavi otvorenu anketu na Instagram storiju gde pratioci mogu da postave pitanje, a potom sve odgovore sačuva u hajlajts ikonicama.

Za svaku temu u ovim ikonicama sačuvano je po nekoliko desetina pitanja, a najviše pitanja postavljeno je u vezi sa novčanom pomoći države. 

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Siniša Mali, MBA, CFA, CAIA (@mali_sinisa)

Kada govorimo o kreativnosti nastupa političara na ovoj mreži, Nikola Parun smatra da je praksa među političarima ujednačena, ali prirodnije mu, kaže, izgledaju nalozi mlađih političara poput Pavla Grbovića ili Dobrice Veselinovića.

“Uviđa se jasna razlika između mlađe generacije političara i onih koji to nisu, što je i prirodno, jer su mlađi počeli da koriste Instagram i pre nego što su postali lideri svojih pokreta ili partija. Neki čak i pre nego što su dorasli bavljenju politikom”, navodi on.

Interaktivnost i brza komunikacija sa publikom jedna je od najvažnijih prednosti društvenih mreža nad tradicionalnim medijima, ali na to su, osim Malog, za sada uglavnom “prinuđeni” samo političari iz opozicije.

Među njima na ovoj mreži kao uspešne primere mogli bismo izdvojiti predsednika Narodne stranke (NS) Vuka Jeremića i potpredsednicu Stranke slobode i pravde (SSP) Mariniku Tepić.

Jeremić je političar koji možda u najvećoj meri Instagram nalog koristi kako bi predstavio privatni život, porodicu i prijatelje. Tokom vanrednog stanja i kasnije praktikovao je zajednička lajv uključenja sa raznim sagovornicima, te odgovarao na pitanja pratilaca. Redovno objavljuje video poruke i ažuran je u prenošenju snimaka televizijskih gostovanja. 

Nalog Marinike Tepić dosta je “zvaničniji” i u objavama se drži političkih tema i poruka, stranačkih aktivnosti i medijskih gostovanja. Ne obraća se često direktno pratiocima i ne odstupa od sigurnog modela prenošenja medijskog sadržaja na svoju stranicu, ali afere vlasti, po čijim je otkrivanjima odavno prepoznatljiva, javnosti su same po sebi interesantne, što verovatno i jeste razlog što spada u opozicione političare sa najviše Instagram pratilaca.

Da Instagram jeste relevantan kanal komunikacije u politici vidimo na primeru naloga inicijative Kreni-promeni koji je za oko mesec i po dana generisao više od 50.000 pratilaca – trenutno ovu inicijativu prati nešto manje od 90.000 naloga. A viralni potencijal ove mreže vidi se i po broju pregleda reklame protiv Rio Tinta koja je samo na njihovoj Instagram stranici pregledana preko 500.000 puta.

Imajući u vidu blokade puteva nakon kojih je povučen Zakon o eksproprijaciji i izmenjen Zakon o referendumu i narodnoj inicijativi, a koje je ova inicijativa predvodila, momenat za ovaj “uspeh” jeste bio važan faktor, ali, smatra Parun, “i agilnost i pravovremenost u tom momentu možda i više”.

“Odsustvo prostora u tradicionalnim medijima takođe je pomoglo naglom skoku baze pratilaca i aktivnosti ove nevladine organizacije. Konačno, ova organizacija se (još uvek) ne bori za glasove građana – sebi može da dozvoli i opušteniju komunikaciju nego političko-izborni akteri”, napominje on.

Poznavaocima društvenih mreža jasno je da je Instagram za političare iz vlasti sigurniji teren od Tvitera, koji u Srbiji aktivno koriste uglavnom opoziciono nastrojeni građani.

Stručnjak za digitalni marketing Istok Pavlović nedavno je u razgovoru za naš list ocenio da je 90 odsto pratilaca političara na Instagramu prikupljeno “veoma lako”, primenjivanjem jednog “trika”.

“Oni više ne šalju novinarima, kada je neko saopštenje u pitanju, fotografije na mejl. Oni pošalju linkove do Instagrama i kažu im da u svoje tekstove ubace postove sa te mreže”, što, kako objašnjava, posetioce tih medijskih portala šalje direktno na naloge političara na Instagramu.

Od viđenijih domaćih političara Instagramu su se u 2021. pridružili ministarka za rad, socijalna i boračka pitanja Darija Kisić Tepavčević i ministar odbrane Nebojša Stefanović. 

Dok je nalog Kisić Tepavčević potpuno zvaničan, i na njemu možete videti fotografije sa sastanaka, saopštenja o aktivnostima i pohvale uspesima vlasti, ministar Stefanović više puta je iskoristio priliku da podeli i poneku privatnu fotografiju sa izleta, sa psom ili svoju staru fotografiju iz vojske. 

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Nebojša Stefanović (@nebojsastefanovic)

Od njihovih kolega iz Vlade nešto opušteniji nastup na Instagramu ima i ministar bez portfelja Novica Tončev, koji s vremena na vreme podeli fotografiju sa neke proslave ili utakmice.

Verovatno najveću pažnju nalog Kisić Tepavčević izazvao je pred sam kraj godine kada je iznela “anamnezu i dijagnozu bolesti” reditelja Gorana Markovića, pridruživši se sada već stranačkim koleginicama i kolegama Sandri Božić, Neveni Đurić, Nebojši Bakarecu i drugima koji, osim u tabloidima i na televizijama sa nacionalnom frekvencijom, i ove svoje “male medije” koriste za vređanje, satanizaciju i generičke poruke o superiornosti predsednika nad svim njegovim političkim protivnicima, pa i neistomišljenicima.

Od trenutnih ministara u Vladi Srbije aktivni su i ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović, ministar prosvete Branko Ružić, ministar poljoprivrede Branislav Nedimović, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić, ministarka državne uprave i lokalne samouprave Marija Obradović i ministar bez portfelja Nenad Popović. 

Manje aktivni su ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog Gordana Čomić, ministar spoljnih poslova Nikola Selaković na čijem profilu je postavljena samo jedna objava, i ministarka kulture Maja Gojković (mada nema zvanične potvrde da je zaista u pitanju njen nalog). Postoji nekoliko naloga ministra omladine i sporta Vanje Udovičića, mada se ni u ovom slučaju ne vidi da li su u pitanju pravi nalozi. Zaključan profil sa nešto više od 100 pratilaca ima ministarka za evropske integracije Jadranka Joksimović.

Instagram nalog još uvek nemaju ministarka privrede Anđelka Atanasković, ministarka pravde Maja Popović, ministar unutrašnjih poslova Aleksandar Vulin, ministar zdravlja Zlatibor Lončar, ministar za brigu o porodici Ratko Dmitrović i ministar za brigu o selu Milan Krkobabić. 

“Niko, pa ni političari, ne bi trebalo da rade stvari koje ne odgovaraju onome što jesu. U tom smislu, ne bih savetovao nijednog da imitira male pokrete i zabavljače, osim ako mu je takav tip komunikacije prirodan i oflajn”, zaključuje Parun.

S obzirom na to da, prema brojnim anketama, najviše mladih u Srbiji (više od 90 odsto), ima otvorene profile na Instagramu, političari bi ovu mrežu mogli bolje da iskoriste kako bi se, između ostalog, približili mlađim biračima. 

Koliko se ovakva prilika propušta i na institucionalnom nivou govori podatak “Alternativnog izveštaja o položaju i potrebama mladih u Republici Srbiji” za 2021. godinu Krovne organizacije mladih Srbije (KOMS) da Ministarstvo omladine i sporta Instagram stranicu “dominantno koristi za objave u vezi sa sportom” (od 117 objava njih 75 se odnosi na sport).

Pojedini domaći političari su u približavanju mlađim biračima načinili i smeliji korak otvorivši naloge na mreži TikTok. Prema istraživanju marketing agencije Pioniri, ova mreža zabeležila je skok broja korisnika u 2021. godini za tri puta, a taj broj je “mnogo veći” kada se radi o ispitanicima starosti od 12-24 godine. 

Ko će se sa domaće političke scene pridružiti predsedniku Vučiću, Bošku Obradoviću, Goranu Vesiću i drugima pratimo u 2022. godini.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari