Koji domaći političari koriste TikTok? 1Screenshot/TikTok/@sicve011

Pre nego što su čelnici vlasti Aleksandar Vučić i Goran Vesić počeli da komuniciraju sa biračima preko društvene mreže TikTok, ovaj kanal od domaćih političara koristili su jedino oni sa desnice – prvi je bio lider radikala Vojislav Šešelj, dok su se od „pravih“ opozicionara među „tiktokere“ posle toga upisali samo Vuk Jeremić i Marinika Tepić.

Srpska politika zapazila je društvenu mrežu TikTok kada su, u razmaku od par dana, naloge na ovoj mreži otvorili prvi predstavnici vlasti – prvo se time pohvalio zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić, a zatim je na svoju prisutnost na TikToku ukazao i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

Ipak, ovaj novi trend političkog marketinga sporo se širi među predstavnicima opozicionih stranaka iz takozvane „bojkot“ ili proevropske opozicije jer niko do stranačkih lidera još uvek nije počeo sa objavama sadržaja na TikToku, barem ne sa zvaničnih naloga sa svojim imenom i prezimenom.

Jedini opozicionari čija se imena mogu naći na TikToku su predsednik Narodne stranke Vuk Jeremić, na čijem nalogu piše da je zvanični ali još uvek nema objava, a postoji i nalog potpredsednice Stranke slobode i pravde Marinike Tepić, ali bez potvrde da se radi o zvaničnom profilu i bez ikakvih objavljenih sadržaja.

Sa druge strane, političari iz opozicije sa desnicog spektra itekako su aktivni na TikToku i naloge na ovim mrežama pojedini lideri kao i njihove stranke imali su i pre zvaničnika vlasti.

Pre Vučića i Vesića, nalog na TikToku imao je predsednik Srpske radikalne stranke Vojislav Šešelj, kao i lider Dveri Boško Obradović. Zvanične naloge otvorila je i omladina Pokreta za obnovu kraljevine Srbije (POKS), pokret Dosta je bilo, kao i aktivisti Srpske stranke Zavetnici, dok lični nalog ima i njihova predsednica Milica Đurđević.

@bosko_dveriОбрачун са мафијом која влада овом државом. ##promenasistema ##srbija♬ original sound – Бошко Обрадовић

Dok su se utvrdile političke podele na društvenim mrežama – da predstavnici vlasti više komuniciraju preko Instagrama, a predstavnici opozicije putem Fejsbuka i Tvitera, izgleda da je Tik Tok najpopularniji među desnicom. U slučaju, recimo, Vojislava Šešelja, to i nije čudno s obzirom da mu je nalog na Tviteru suspendovan u februaru 2020. godine zbog kršenja politike korišćenja ove mreže, te je morao potražiti novi kanal za komunikaciju. Pored toga, njegov lik i delo, pa i sadržaj koji on objavljuje – pogodan je za pravljenje „mimova“ – šaljivih sadržaja koje tiktokeri vole.

Iako su društvene mreže postale moćan alat u političkim kampanjama i komunikaciji sa glasačkim telom što uveliko prepoznaju domaći političari koji imaju naloge na Fejsbuku, Instagramu i Tviteru, oni još uvek ne koriste u velikom meri sve potencijale TikToka, mreže koja po broju otvorenih naloga već prevazilazi i Fejsbuk.

Glavni razlog za to mogao bi se tražiti u strukturi „publike“ odnosno korisnika TikToka – radi se uglavnom o mlađoj populaciji koju politika preterano ne zanima, ali zbot toga Vesićevi šaljivi snimci kod njih „dobro prolaze“, kako ocenjuje politikolog Nikola Parun.

– TikTok je u velikoj ekspanziji, to je lagana forma sa brzim trendovima i prosečno mlađom publikom. U tom smislu, potencijal za političku komunikaciju gotovo svih političara na sceni nije veliki na samoj mreži. Ipak, sadržaj sa TikToka lako postane viralan na drugim mrežama, ako je zabavan. Goran Vesić je na TikToku uspeo nemoguće – da postane simpatičan. A to nije mala stvar kad vam je imidž loš, ističe Parun.

Ni to što ostatak opozicije ne prati slepo TikTok trendove nije veliki problem, ukazuje Parun, jer ovakve aktivnosti ne treba „siliti“ jer u tom slučaju mogu da donesu više štete nego koristi.

– Otvaranje naloga ni na jednoj mreži ne treba siliti – prvo treba da se razmotri sadržaj koji će tamo da bude plasiran. Odgovarajući, zanimljiv, prilagođen formatu. Tek kada se utvrdi da ima prostora, treba i da se otvori nalog. U suprotnom, biće dosadan, ili u gorem slučaju – patetičan, upozorava politikolog.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.