Srbi iz Novog Pazara pisali Vučiću, on poručio da će doći da razgovara sa njima i Bošnjacima 1Foto: S. N.

Medijima je kasno sinoć prosleđeno pismo upućeno predsedniku države Aleksandru Vučiću, u čijem potpisu stoji Srbi iz Novog Pazara. Od predsednika zahtevaju “pomoć i odbranu srpskih interesa” u ovom gradu.

Napisali su, da se u utora, 9.aprila oko 21h, velika kolona šlepera, automobila i kvadova “uputila organizovana iz centra Novog Pazara ka naselju Šestovo”, u kojem 99 odsto žive stanovnici srpske nacionalnosti.

“U kružnom toku naselja Šestovo kolona je blokirala saobraćaj i tom prilikom ispaljivali vatromet i druga pirotehnička sredstva, mašući zastavama Turske, Palestine, sandžačkim zastavama, uz povike “Allahu ekber”, “Ovo je Sandžak”, “Živela Sandžačka republika”, uz dizanje dva prsta sa namerom da se isprovociraju meštane naselja Šestovo” – navodi se u pismu i napominje da se na toj lokaciji “godinama unazad slavi Badnji dan”, da Srbi nikada u ovom gradu nisu proslavljali svoje verske praznike u naseljima gde pretežno žive Bošnjaci.

Na kraju pismi stoji da pomoć traže “iz razloga što smo zabrinuti za našu i budućnost naše dece”.

Odgovor iz Beograda, stigao je odmah sinoć. Predsednik države je poručio da mir mora da se sačuva po svaku cenu “sa našom bošnjačkom braćom, koji nizašta nisu krivi, već su naterani da slušaju propagandu Sarajeva”.

-Bilo je vrlo ružno, bilo je i bacanja baklji prema kasarni. Srbi su uznemireni, ali su uznemireni i Bošnjaci. I da budem sasvim otvoren, ni Srbima nije bilo najpametnije to što smo kao narod prećutali šta se dešavalo za Badnji dan kada je pravljen najveći ikada vatromet u Novom Pazaru, pa su neki smislili da je ovo odgovor, ali nikada Srbi nisu išli u bošnjačka naselja. Svejedno, Bošnjaci i Srbi su naši građani – ocenio je Vučić i najavio da će pre Uskrsa doći u Novi Pazar da razgovara sa jednima i sa drugima, jer svi moraju da razumeju da je Srbija zajednička kuća “u kojoj svi moraju da žive, rade, grade i poštuju praznike jednih i drugih”.

“Spontana” duga kolona, uz zaglušujuću buku sirena, okićena zastavama Turske, Saudijske Arabije, Palestine, Islamske države, Bošnjačke i navijačkih grupa, prošla je kroz sve centralne gradske ulice. Neki su događaj emitovali uživo, a neki su odmah objavljivali video snimke na društvenim mrežama i pitali šta se događa u gradu.

Sve se dogodilo uoči same proslave Ramazanskog bajrama, pa je, kako je već uobičajeno, krenula “prepiska” na društvenim mrežama podeljenih reakcija.

Na jednoj strain su bili Bošnjaci, koji smatraju da je takvo ponašanje “obeležavanja kraja Ramazana i najava Bajrama neprikladno i nepotrebno uznemiravanje i provociranje naših komšija Srba”.
Na drugoj strain, u manjem broju, vili su oni Bošnjaci koji misle da je “to najnormalniji odgovor na vožnju kamiona Srba kojim je “proslavljan” Božić”.

Očevidac poslednjeg događaja, na novopazarskim ulicama, bio je Fahrudin Kladničanin, director nevladine organizacije Akademska inicijativa “Forum 10”, koji je ocenio da je to “jedan, najblaže rečeno, primitivizam”.

-Nikada se, u Novom Pazaru, Bajram nije proslavljao uz kamione, automobile, kvadove i motore uz dreku, viku, i sirene, i to u neposrednoj blizini naselja u kojem žive naše komšije pripadnici srpske nacionalnosti. Isto tako, se nikada ni Božić nije proslavljao uz kamione i to centrom grada – naglašava Kladničanin.

Oba događaja ocenjuje kao „vulgarizaciju i estradizaciju i religije i proslave verskih praznika“.
-Nedopustivo je da se se Bajram, u Novom Pazaru, proslavlja u neposrednoj blizini naših komšija Srba i to uz zastave Saudisjke Arabije, Islamske države, Turske, uz verske povike, vatromet i druge pesme koji se zaista mogu isključivo razumeti kao jasna i ciljana provokacija. To je nacionalistički primitivizam koji nas isključivo vodi u radikalizaciju, koja, ako eskalira dobro neće doneti nikome na ovom prostoru, ni Srbima, ni Bošnjacima, ni muslimanima, ni pravoslavcima – ističe ovaj Danasov sagovornik.

On kaže da su „organizatori ovog nacionalističko-klerikalnog orgijanja pripadnici navijačkih grupa koji sebe nazivaju „sinovi Sandžaka“.

-Upravo, takve grupe podstiču radikaluzaciju i remete mirne odnose i život koji postoji između Bošnjaka i Srba. Ni jednog Bošnjaka, ni jednog normalnog čoveka ne ostavlja ravnodušnim činjenica kada vidi zastavu Islamske države koja je simbol isključivo surovog ubijanja.. Ovakve stvari zahtevaju reagovanje nadležnih organa, političkih stranaka, islamskih zajednica i svih aktera društva, jer je ovo neprihvatljivo, nije deo nas. Savesni pojedinci i pojedinke jasno i glasno su, ovih dana, osudili ovakav čin. Ekstremzam rađa ektremizam, ili ga podstiče, dopunjuje, hrani, nadograđuje, ali je naša odgovornost u tome da osudimo i obračunamo se sa našim ekstremizmom, i da jednom glasno kažemo, da je poptuno pogrešno praviti se da živimo u jedoj idilčnoj zajednici, a zapravo se ispod tepiha krije sva surovost i ludilo koje može svakog trenutka da eksplodira. Godinama gradimo sliku o dobrom Novom Pazaru, o gradu koji je jednako pravoslavan, koliko je u islamski, i onda se neke usijane glave, samoinicijative ili uz nečiju podršku organizuju i uništavaju kapital koji godinama gradimo. Zato mora da se odgovori, na ovakve reciprocitete – zaključuje Kladničanin.

Sead Biberović, direktor nevladine organizacije Urban – in, za Danas, kaže da teško može neko da ga ubedi „da se nekoliko desetina kamiondžija i drugih vozača, baš od jednom, u isto vreme, spontano setilo, da izađe na ulice da svira, trubi, baca petarde, rakete, nosi onolike baklje“.

Biberovića, međunacionalni incidenti, poslednjih meseci u ovom gradu, podsećaju na mnoge iz devedesetih godina prošlog i sa početka ovog veka i nabraja „proslave različitih turskih sportskih ekipa, odbrane vakufa, podsećanja na žrtve partizana na Hadžetu, marširanje zelenih uniformi i mnoge druge“.

-Glavna karakteristika, skoro, svih tih incidenata bila je sumnja da su spontani i da nisu ili dogovoreni u Beogradu ili, makar, odobreni od gazda iz Beograda. Decenijama su vladari iz Beograda, od Miloševića pa na ovamo, od Sandžaka multietničkog i multireligijskog dela Srbije, sa „nezgodnom“ večinom, pravili područje kontrolisanih tenzija. To je podrazumevalo da se dešavaju incidenti, kad god je potrebno zarad jeftinih, ali sigurnih dnevno političkih poena, kako za Vladare u Beogradu, tako i za različite političke pomagače – ocenjuje Biberović.

Misli da se ponovo „zanavlja i oživljava takva politika prema građanima u ovom delu Srbije“.

-To je nezvanična, ali perfidna i veoma opasna politika. Politika izazivanja straha, nesigurnosti i nepoverenja među ljudima. Politika za svaki slučaj i ako zatreba da se prikrije nešto drugo, politika ugroženosti srpskog naroda i pojava trenutnog nadčoveka, koji će to sve srpsko da spasi i pokaže kako je jednak i pravedan za sve, pa i za bošnjačku braću. A, lokaljih političkih pomagača ima mnogo. Čini mi se, nikad ih više nije bilo – ističe Biberović.

I na božićna i na bajramska kamionska i automobilska “veselja” gradskim ulicama, izostala su zvanična reagovanja. Oba puta “spontana” četvorotočkaška okupljanja u obe zajednice shvatane su kao provokacija i izazivala su uznemirenost.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari