Srbima sa Severa Kosova i Beograd i Priština komplikuju život potezima oko tablica: Bliži li se nova kriza? 1foto: EPA-EFE/DJORDJE SAVIC

Dok se beogradska i prištinska javnost bave gotovo isključivo dešavanjima oko evropskog predloga za Kosovo na terenu Srbima sa severa Kosova i Metohije koji imaju i KM i RKS tablice komplikuje se život, a sve kako bi ova tema bila iskorišćena za neko novo zatezanje situacije, ukazuje za naš list politikolog Ognjen Gogić, koji smatra da bi evropski predlog za Kosovo trebalo tu novu krizu da predupredi.

Sem što Prištine pravi problema onima sa KM tablicama, Beograd od pre nekoliko dana, kako kaže Gogić, ne dozvoljava ulazak u centralnu Srbiju onima koji imaju RKS tablice.

Pitanje tablica prošle godine bilo je jedno od glavnih za eskalaciju tenzije na relaciji Beograd-Priština.

Nakon barikada 31. jula, najave kazni, pa čak i oduzimanja vozila od strane Prištine, predstavnici pregovaračkih timova uz posredstvo Miroslava Lajčaka, specijalnog izaslanika EU za dijalog, u Briselu su 23. novembra postigli dogovor.

Srbija odustaje od daljeg izdavanja, za Prištinu nelegalnih, registarskih tablica sa oznakom KM, a Kosovo odustaje od svih koraka kao što su opomene ili novčane kazne zbog registarskih tablica, ono je što je tada dogovoreno, ali već s početkom ove godine Kosovska policija počela je sa, nasumičnim, nedozvoljavanjem prelaska administrativnih linija iz centralne Srbije na Kosovo onima koji imaju KM tablice.

Konkretno, kako su nam rekli građana severnog dela Kosova i Metohije koji su želeli da ostanu anonimni, onima koji su produžili osiguranje nakon novembra meseca.

Srbima sa Severa Kosova i Beograd i Priština komplikuju život potezima oko tablica: Bliži li se nova kriza? 2
foto EPA-EFE/ĐORĐE SAVIĆ

Dakle, oni koji upravljaju vozilima koja imaju tablice MUP-a Srbije, nemaju problema jedino ako su tablice za ta vozila izdata pre novembra, i pored apela prišinskim vlastima iz Evropske unije da se takvim potezima dogovor iz Brisela – krši.

Konkretno, portparol EU Peter Stano izjavio je da Beograd nije prekršio dogovor sa Prištinom, jer obnavljanje osiguranja i tehničkih pregleda vozila sa KM tablicama ne znači izdavanje novih tablica.

Srbija je, kako precizirano nakon Brisela, donela odluku da će obnavljatai isključivo osiguranje i tehnučke preglede, ali ne i nove tablice.

Do problema dolazi kada građani sa tablicama koje imaju produženo osiguranje ili tehnički pregled nakon novembra mogu da sa KiM uđu u centralnu Srbiju, ali onda im se ne dozvoljava povratak na KiM.

Gogić ukazuje da to nije jedini problem s tablicama.

– Priština je nastavila sa svojom praksom nasumičnog nedozvoljavanja prelaska administrativnih prelaza. Srbija nakon Brisela ne izdaje nove tablice, već samo produžava osiguranje i tehnički pregled, a KM tablice važe neograničeno. Kosovska policija zna za jadac i pri prelasku traže proveru papira. Prema datumu obnove osiguranja znaju da li je to vršeno pre ili posle dogovora. Problem imaju oni koji su to produžili nakon što je dogovor postignut. Provere se vrše nasumično i ponekad, ne proveravaju svi redom. Time unose neizvesnost i ljudi ne znaju šta ih čeka. Ima dana kad se ništa ne radi po tom pitanju, navodi Gogić.

Kao dodatan problem ukazuje to što Kosovska policija traži i ovlašćenja onima koji administrativnu liniju prelaze vozilima koja se ne vode na njih, a imaju KM tablice.

– Na primer čovek vozi kola koja se vode na njegovu suprugu, i nije prvi put da to radi. Normalno je izašao sa Kosova, ali kada se vraćao preko Jarinja tražili su mu ovlašćenje. Oni odu kod notara u centralnoj Srbiji da izvade taj papir i Kosovska policija to uvaži. Međutim, nekim drugima ne priznaju ta ovlašćenja jer kažu da ne prihvataju rad notara u opštinama u Srbiji ili rad policijske stanice MUP-a Srbije u Kosovskoj Mitrovici, kaže Gogić.

Ipak, problem ne pravi samo Priština, ukazuje naš sagovornik. Kako napominje Beograd ne dozvoljava prelazak administrativnih prelaza onima koji imaju vozila registrovana na RKS tablice, znajući da su one nedavno promenjene.

– To je počelo prethodnih dana da se dešava. Beograd to čini kako bi demotivisao građane da uzmu RKS tablice, navodi Gogić.

Ovaj politikolog kao motiv obe strane vidi stvaranje tenzija kod Srba na Severu Kosova, koji su u situaciji, navodi, da ne znaju šta da rade, čime se stvara potencijal za nove tenzije, ali i održavanje teme u životu da bi se, ako zatreba, reaktivirala.

– Srbi na severu KiM baš ne znaju šta da rade. Osećaju da se steže obruč i da će u nekom momentu doći red na njih, znajući da će im kad tad isteći osiguranje.  Užasna nervoza se stvara – šta god da uradiš kajaćeš se, uzmeš RKS tablice kajaćeš se, ostaviš KM kajaćeš se, opisuje Gogić.

Tako se, kaže, stvara anksioznost kod ljudi koja će, ako zatreba, biti iskorišćenja za neke nove barikade ili proteste.

– Tema se održava u životu kako bi se reaktivirala, ako za tim bude potrebe. Na primer, ovaj evropski sporazum podrazumeva eksplicitno priznavanje nacionalnih simbola i tablica, a nema rokova. Ako Srbija ne bude počela da pušta RKS tablice bez stikera, Kosovo će ponovo reaktivirati pitanje KM tablica, koje su za njih nelegalne. Koristiće se kao instrument da bi se iznudilo poštovanje tih odredbi, primera radi, o nacionalnim simbolima. Najjednostavnije rečeno Priština će to da izvuče iz rukava kada im bude trebalo, navodi naš sagovronik.

Srbima sa Severa Kosova i Beograd i Priština komplikuju život potezima oko tablica: Bliži li se nova kriza? 3
Ognjen Gogić; Foto: YouTube/Printscreen/Slobodno Srpski

Upitan može li aktuelni tok dijaloga oko evropskog predloga i njegovih aneksa da reši i na ovo pitanje, iz kog se može iznedriti kriza koja bi uticala na dinamiku pregovaranja i implementacije predloga Evropske unije, kaže da bi ovaj predlog trebalo tu krizu da predupredi.

– Ovaj sporazum s aneksom u paketu znači poštovanje svih prethodnih sporazuma i to se tiče sporazuma o slobodi kretanja iz 2011. godine. Po ovom sporazumu sve KM tablice bi trebalo da budu zamenjene RKS tablicama. Tako da nije obaveza samo ZSO nego i tablice. Trebalo bi da se desi i priznavanje nacionlanih simbola i tablica, što znači da bi trebalo da se ukinu stikeri. Srbi bi, dakle, trebalo da pređu na RKS tablice, a Beograd da potpuno otvori prelaze za RKS tablice, kaže Gogić.

Pitanje je, napominje Gogić, da li dogovor iz novembra, o kojem je govorio i portparol EU Stano, poništava Sporazum iz 2011. godine iz kog proizilazi tačka uklonjenja KM tablica. Po novom dogovoru iz novembra proisteklo da KM tablice se neograničeno produže, ali da se ne izdaju nove, sem produžavanja osiguranja i tehničkih pregleda.

– Odgovor na to treba da daju pravnici, a tumačenje treba da pruži i Evropska unija kao posrednik u postizanju oba sporazuma. Te dve stvari su kontradiktorne, EU treba da kaže šta je sudbina KM tablica, ili je taj dogovor iz novembra prelazno rešenje, kaže Gogić dodajući da je Aljbin Kurti bio u pravu kada je rekao da je odustao od odluke o konfiskacije KM tablica jer će u martu biti šireg sporazuma, čime, smatra, kao da je oročio tolerisanja KM tablica.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari