"To je prolazak poljem mina i izmeta": Kako kriza na severu Kosova utiče na rad novinara? 1foto EPA-EFE/GEORGI LIČOVSKI

Tatjana Lazarević, urednica KoSSev portala, jedne od redakcija sa KiM koja je na meti negativne kampanje koja je pokrenuta na mreži Telegram, kaže da su mediji na severu Kosova došli pod poseban udar nakon sukoba Srba sa KFOR-om, ali da se krajem juna sa fizičkih napada kampanja intenzivirala u sajber prostoru.

U Telegram grupi “Zečevi sa Kosova i Metohije” koja je povezivana i sa objavama “Severne brigade”, objavljena su dva spota kojim se etiketiraju, uz KoSSev, Kosovo online, TV Most, Radio Kosovska Mitrovica i Kontakt plus, kao i Udruženje novinara Srbije.

U video-spotu „zečeva” sa Telegrama prikazana je scena revolveraškog obračuna iz špageti vesterna „Dobar, loš, zao” sa Klintom Istvudom, u kome se, pre nego da se čuje pucanj, jasno vidi da su mediji sa svojim zaštitnim znacima postavljeni kao meta.

Meta drugog spota su TV Most, Kontakt plus, Kosovo online i KoSSev – prikazani su kao plaćenici čiji je jedini cilj da uzmu novac, pošto se u pozadini čuje pesma „Modelsica” koje kažu kako njihovoj „napaćenoj duši samo pare fale”.

Spotovi su došli gotovo identično kad je u centralnoj Srbiji pokrenuta kampanja protiv novinara redakcija koje su vlasništvo United Media, kao i Insajdera.

"To je prolazak poljem mina i izmeta": Kako kriza na severu Kosova utiče na rad novinara? 2
foto: Vojin Radovanović/KoSSev

Lazarević kaže da zbog pritisaka kojima su kontantno izloženi vode računa o bezbednosti i redakcije i njihovog rada.

“Zbog pritisaka kojima smo konstantno izloženi i ozbiljnim incidentnim situacjama u prošlosti, vodim računa o bezbenosti i redakcije i naše rada, a to u značajnom delu uključuje sajber prostor.

Ovakvo nastojanje je je samo po sebi često iznurujuće, jer zahteva posebnu pažnju, i dodatni rad na naš novinarski posao izveštavanja. Štaviše, u samo izveštavanje pitanje bezbednosti je već ukalkulisano kao integralni element”, navodi urednica KoSSeva.

Dodaje da je problem ostati na visini zadatka i obezbediti se, jer je to samo po sebi zahtevna aktivnost koja uključuje mnogo drugih sitnih radnji i rada.

“Da vam dočaram šta znači da novinar danas izveštava nepristrasno i profesionalno na Severu i u Srbiji uopšte: To je prolazak poljem mina i izmeta, a vaš je zadatak da ne nagazite ni jedno od ova dva. Između dva zla su tanke, ali fine i čiste linije i treba filigranskim radom pronaći taj ispravan put”, napominje.

"To je prolazak poljem mina i izmeta": Kako kriza na severu Kosova utiče na rad novinara? 3
foto: Printscreen/YouTube/RTV KIM

Ona kaže da su mediji na Severu došli pod poseban udar dan nakon sukoba grupe Srba sa KFOR-om, kada je “steroidno brzo realizovano ono što se mesecima, pa i godinama unazad pohranjivalo u javnosti – da je u redu, zapravo poželjno napasti novinara – u sajber prostoru i nasrnuti na njega u fizičkom prostoru, na radnom zadatku”.

“Izokrenuta priča Branka Ćopića je stvarnost koju mi živimo, pa je, prisećam se, u junu, u lokalnoj javnosti i samim novinarima (samo)prodat fejk njuz za istinu – mi ‘domaći novinari’ znamo šta su pravila profesije koja se mogu primenjivati tamo negde u svetu, ali smo mi ovde ipak ljudi iz zajednice koji ‘treba da poslušaju glas te iste zajednice’ i mi imamo ‘brata’, ‘sina’, ‘komšiju’, ‘kolegu’, a ne one koji nose opremu huligana i dalje razgrađuju tešku poziciju srpskog naroda. Mladićima i deci je prodat fejk njuz da je huliganstvo čopora to junaštvo kojim se brani srpstvo, a ne spremnost da se otvorenim licem, hrabrim srcem, znanjem i delima dostojnim, odgovorno podnese cena opstanka Srba na Kosovu. Medicinskom osoblju i univerzitetskim profesorima, i uopšte pedagozima, (samo)prodat je fejknjuz da je belom mantilu radno mesto na ulici i onda kada lekari ne ukazuju prvu medicinsku pomoć, da je profesorima radno mesto klupa, suncobran ili šator na asfaltu ili šator na ulici, a ne učionica, kabinet i katedra…”, dočarava Lazarević.

Zato su se, smatra, i našli u situaciji da baš svi “ovi upijači lažnih vesti” osećaju da imaju zadatak da proteraju baš one čija je ulica radno mesto – novinara.

“Sa fizičkih napada na novinare, kampanja se krajem juna intenzivirala u sajber prostoru, etiketiranjem novinara kao ne samo političkih protivnika, nego neprijatelja zajednice. To se čini u nekoliko pravaca: preko anonimnih profila, i svaki od njih ima svoj zadatak – neki da kao komentar zalepe uvek istu sličicu, ili iste reči sa porukom koja bi, kreiranjem lažnog konteksta, trebalo da potvrdi da su novinari neprijatelji srpstva, u ovom slučaju zajednice na Severu”, navodi.

Naša sagovornica ukazuje da preko posebnih profilnih stranica, unazad godinu dana i nekoliko meseci se pre svega na Severu širi uticaj preko Telegram stranica.

“Preko vizuelizacije logoa, keč fraza, poruka, kojima se šalje politička poruka navodnog organizovanog otpora u vreme dok se na terenu odvija suštinski povlačenje Srbije ali i kriminalizacija samih Srba na Kosovu i njihovih legitimnih interesa; Konačno preko video spotova, koji se pojavljuju kroz dva oblika – video animacija, odnosno priprema spotova koji imitiraju mini video igrice i spotovi koji su opskurnog kvaliteta ali opasnog sadržaja ali kojima se žigošu mediji”, navodi naša sagovornica.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari