Zašto je važno da zimske gume zamenite letnjim? 1Foto: Shutterstock/Standret

Iako zakonski nije obavezno menjati zimske gume letnjim, dolaskom toplih dana ipak bi trebalo posetiti vulkanizera i obezbediti pneumatike koji su namenjeni za više temperature, kako iz bezbednosnih razloga, tako i iz finansijskih.

Vozila na četiri točka u Srbiji u obavezi su da imaju zimske gume od 1. novembra do 1. aprila, kada počinje zamena letnjim pneumaticima. Sa druge strane, zamena zimskih guma letnjim nije obavezna zbog čega mnogi vozači ni ne menjaju gume po dolasku toplog vremena, misleći da tako štede novac, a zapravo čine sebi medveđu uslugu – troškovi se povećaju kasnije, kada zimske gume korišćene leti postanu beskorisne iduće zime.

Pneumatik, vazduhom naduvani elastični deo točka vozila, treba da osigura dobro prianjanje za put i prenos uzdužnih i popračnih sila. To obezbeđuje bolje prigušivanje vibracija, manju buku i duže trajanje. Iz tog razloga, neophodno je obezbediti odgovarajuću građu gume, izborom dimenzija, materijala, profilacije i drugih karakteristika.

Zimske gume su po sastavu mekše od letnjih te na visokim temperaturama postaju još mekše i nesigurne za vožnju ali i brže se habaju što im skraćuje upotrebni vek. Osim toga, ako zimske gume koristite leti, potrošnja vašeg vozila biće veća, a zaustavljanje i pokretanje teže.

Danas se osim pneumatskih guma proizvode i gume napunjene polimernim materijalom, koje zadržavaju oblik i funkciju čak i ako se probuše.

Cena zamene guma

Kako navode beogradski vulkanizeri, cena zamene pneumatika zavisi od colaže vozila. Zamena zimske letnjom gumom u proseku se kreće između 500 i 1.500 dinara po komadu (što, naravno, varira u različitim vulkanizerskim radnjama), u šta je uračunata demontaža i montaža gume na felnu kao i balansiranje.

Zamena celokupnog točka (ako čuvate set felni sa gumama) košta u proseku 250 dinara po točku, a kupovina novih pneumatika može se kretati od jeftinijih varijanti iznosa 6.000 do onih od 66.000, ali postoje i oni lošijeg kvaliteta po ceni oko 3.000.

Važno je naglasiti i da cena ne zavisi samo od colaže, već da li gume menjate između 9 i 21 čas ili kasnije, kod vulkanizera koji rade 24 sata. Zamena u noćnoj smeni naplaćuje se duplo, a u nekim slučajevima i 60 odsto više.

Zimske gume ne treba koristiti leti i obrnuto

Kao i sa obućom, prilikom menjanja vremenskih uslova neophodno je prilagoditi se funkcionalnom opremom. Zimski period generalno povećava rizik od saobraćajnih nesreća zbog padavina, klizavog puta, leda i snega.

Zimske gume koje povećavaju trakciju i doprinose da vozilo ostvari maksimalne performanse kočenja i upravljivosti od pomoći su samo prilikom niskih temperatura. Čim se temperatura popne na podeok iznad sedmog stepena, vreme je da se zimske gume odlože i namontiraju letnje.

Sve četiri gume treba da budu od istog proizvođača, isti model, i iste istrošenosti šara tj. starosti. Jedino u tom slučaju će nivo prianjanja na podlogu biti približno isti za svaki točak, pa neće dovesti do nestabilnosti vozila.

Najgora opcija koju možete napraviti jeste kombinacija letnjih i zimskih guma ili kupovina samo po dve nove, pa ih, na primer, postavljati na pogonsku osovinu.

PAX sistem

Pax sistem predstavlja koncept gume koji omogućava vožnju sa ispumpanim gumama, slično kao Run-Flat ili ZP guma. Razlika je u tome što je ovaj tip trajniji i pouzdaniji, jer unutrašnji prsten koji se montira u gumu omogućava da pređete i do 50km brzinom od 80km na čas.

Cena PAX sistema nije najpristupačnija, montaža je komplikovana jer podrazumeva sklop specijalne felne, gume i unutrašnjeg prstena, pa stoga nema široku primenu. Najzastupljeniji je kod blindiranih vozila.

Hoteli za gume

Ako kod kuće nemate dovoljno prostora ili adekvatno mesto na koje biste odložili sezonske gume do sledeće upotrebe, postoje takozvani hoteli za gume. Sezonsko „iznajmljivanje hotela“ po komadu košta između 150 i 200 dinara mesečno, u zavisnosti od toga da li na čuvanje ostavljate čitav točak, felnu ili samo gumu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari