auspuhAuspuh, foto: hirun laowisit / Panthermedia / Profimedia

Ako primetite dim koji izlazi iz auspuha, to gotovo sigurno ukazuje na kvar ili bar potencijalni problem.

Dim iz auspuha ukazuje na problem, ali boja može da pomogne da na vreme prepoznate o kakvom se kvaru radi, pa čak i da odlučite da li je bezbedno da nastavite vožnju.

Evo šta treba da znate:

Plavi dim

Ako iz auspuha automobila izlazi plavičast dim, to najčešće znači da motor sagoreva ulje – bilo zbog proboja ulja u komoru za sagorevanje, bilo zbog kvara na turbopunjaču. To je ozbiljan problem jer smanjeni nivo ulja dovodi do lošijeg podmazivanja, a to uzrokuje ubrzano habanje delova. Ako se ne reaguje na vreme, može doći do teških oštećenja motora. Kod starijih vozila oštećeni delovi se ponekad mogu popraviti, ali kod novijih – motor se često mora kompletno zameniti.

Beli dim (kao para)

Ako je beli dim lagan i brzo nestaje, naročito odmah nakon paljenja motora, verovatno se radi samo o isparavanju kondenzovane vode iz izduvnog sistema, što nije opasno. Međutim, ako dim ne prestaje, a posebno ako ga prati i povećana temperatura motora, to može značiti da antifriz curi u motor – najčešće zbog neispravne dihtung glave. U tom slučaju auto mora hitno u servis.

Crni dim

Crni dim kod benzinaca često znači da vozilo sagoreva previše goriva. Moguće je da je filter za vazduh zaprljan ili da postoji kvar na sistemu ubrizgavanja. Kod dizelaša, crni dim se često javlja ako vozite samo kratke gradske relacije – tada se u DPF filteru nakuplja čađ. Rešenje je da odvezete auto na otvoreni put i vozite malo brže – tada će se filter pročistiti, što ćete primetiti po kratkom oblaku crnog dima.
Šta uraditi kada se pojavi dim?

Ako iz auspuha iznenada počne da izlazi dim u bilo kojoj boji, zaustavite vozilo i proverite nivo ulja i rashladne tečnosti. Ako nešto od toga nedostaje, odmah je jasnije u kom pravcu je kvar. Ako su tečnosti u normali, može se raditi o prevelikoj potrošnji goriva – pa bi trebalo pratiti potrošnju u narednih 100–500 kilometara. Ako je veća za 1–2 litra na 100 km, to može pomoći mehaničaru da otkrije uzrok problema.

U svakom slučaju, najbolje je da se konsultujete sa servisom pre nego što nastavite vožnju. Boja dima je važan signal koji može pomoći u daljinskoj dijagnostici, pa je dobro obratiti pažnju na sve promene, piše HAK revija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari