Kečap, senf ili majonez: Kako ovi dodaci mogu da utiču na zdravlje? 1Foto: Shutterstock

Sosevi mogu blagotvorno uticati na fizičko i mentalno zdravlje.

Nutricionista Signe Svanfeldt je podelila zdravstvene prednosti popularnih soseva koje ljudi najčešće konzumiraju uz obroke.

Kečap

Utvrđeno je da ljuti kečap potencijalno povećava mušku plodnost. Antioksidans likopen, koji paradajzu daje boju, može povećati broj spermatozoida do 70 odsto, pokazalo je istraživanje sprovedeno na Univerzitetu u Šefildu.

Američka studija iz 2002. godine na 47.000 muškaraca otkrila je da jedenje kečapa dva ili više puta nedeljno takođe može smanjiti rizik od razvoja raka prostate za oko 20 odsto.

Međutim, Signe upozorava da kečap može da sadrži velike količine dodatih šećera. Ona kaže: „Ako želite da smanjite unos šećera, pronađite sorte bez šećera ili sa smanjenim unosom šećera.“

Senf

Senf se smatra jednim od najstarijih poznatih sosova na svetu, a istorijski zapisi govore da je izmišljena u starom Egiptu.

Senf je pun selena i magnezijuma, koji mogu imati antiinflamatorna svojstva. Neke studije su takođe otkrile da seme gorušice može da zaštiti od bakterija i gljivica poput E. coli.

Međutim, druge studije tvrde da senf nema zaštitno dejstvo. Pored toga, varijacije senfa mogu biti bogate natrijuma, pa ga treba jesti umereno.

„Visoki unos natrijuma može podići krvni pritisak i dovesti do kardiovaskularnih bolesti“, upozorio je Signe.

S druge strane, slađi senf sadrži visok udeo šećera, što takođe može povećati rizik od kardiovaskularnih bolesti i debljanja.

Majonez

Iako se smatra nezdravim zbog visokog sadržaja masti, majonez se pravi od nutritivno korisnih sastojaka.

„Majonez se tradicionalno pravi od biljnog ulja i jaja, a obe namirnice su hranljive. Ulje sadrži zdrave nezasićene masti, a jaje obezbeđuje proteine, kao i hranljive materije poput vitamina D“, rekao je Svanfeldt, a prenosi The Sun.

Majonez takođe ima visoku koncentraciju vitamina E, za koji je jedna studija pokazala da može zaštititi žene u postmenopauzi od moždanog udara. Istraživači iz Intergroup iz Arizone i Univerziteta u Minesoti otkrili su da žene u postmenopauzi sa značajnim količinama vitamina E u ishrani imaju manje šanse da umru od moždanog udara.

Najkoncentriraniji izvor hrane vitamina E koju je konzumirala grupa žena u studiji bio je majonez, piše Index.hr.

Dakle, kao i kod svih dobrih stvari u životu, umerenost je ključna.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.