Labubu groznica: Zašto su ljudi spremni da plate i 150 evra za ovu igračku? 1Foto: Real Life Studio / Alamy / Profimedia

Iza simpatičnih i naizgled bezazlenih igračaka koje deca obožavaju, često se kriju ozbiljne marketinške strategije i milijarde evra vredni biznisi.

Jedan od takvih primera su Labubu lutkice – globalni fenomen koji je zaludeo decu, ali i odrasle. Njihov uspeh ne leži samo u simpatičnom dizajnu, već i u pažljivo osmišljenom sistemu prodaje kroz „blind box“ koncept, koji kupovinu pretvara u igru sreće i izaziva snažnu emocionalnu reakciju potrošača.

Psihološkinja Mulić Čorbo za N1 BiH, osvrnula se na to koliko igračke mogu da utiču na decu, ističući da je sličan trend postojao i ranije:

„Kada sam bila devojčica, Barbie lutke su bile potpuni hit. Bile su skupe u Jugoslaviji, pa je svaka imala posebnu vrednost. Okupljale smo se oko njih i igrale se. Danas su Labubu lutkice postale novi simbol zajedničke igre – one su i privezak i igračka, i nije neobično da ih deca žele i razmenjuju među sobom.“

Kombinacija marketinga i sociologije

Prema njenim rečima, priča o Labubu lutkicama je zapravo priča o uspešnom marketingu.

„Bitno je šta ta igračka ‘priča’, kakve poruke nosi, da li nam pomaže da se s nečim identifikujemo. Ljudi se vezuju za te poruke, pa čak i odrasli reaguju na kampanje koje ih emotivno angažuju“, objasnila je.

Profesor Kasim Tatić takođe za N1 BiH naglašava da je uspeh Labubu lutkica rezultat izuzetno dobro osmišljenih marketinških strategija:

„U pitanju su marketinški trikovi – stručnjaci su odlično osmislili kako da podstaknu potražnju i prepoznaju potrebe potrošača. Tu se ekonomija prepliće sa sociologijom. Ljudi često veruju da, ako većina nešto kupuje, to mora da vredi.“

Psihologija misterije i osećaj pripadnosti

Profesor dodaje da važnu ulogu igra i „psihologija misterije“, jer potrošače privlači element iznenađenja – nikad ne znaju koju lutkicu će dobiti.

„Oni koji kupuju ove igračke često prave sadržaj za društvene mreže. Tu se koristi ljudska slabost – spremnost da platimo za osećaj vrednosti. Pitanje je – šta je za nas vrednost? Neki žele specifičnu boju ili oblik lutkice da bi se izdvojili i pokazali individualnost.“

Da je ovaj trend sve uticajniji, potvrđuje i podatak da je najskuplja Labubu lutkica do sada prodata za čak 160 evra.

Vaspitanje i potrošačke navike

Mulić Čorbo ističe da je važno da roditelji razgovaraju s decom o vrednostima koje stoje iza kupovine:

„Kupovinom uvek nešto kompenzujemo. Kada biramo hranu, na primer, biramo između organske i jeftinije varijante, što otkriva naše prioritete. Kao roditelji, treba da prenesemo te vrednosti i objasnimo ih deci.“

Dodaje da deca, zbog faze u kojoj se nalaze, žele te igračke jer im donose osećaj pripadnosti i važnosti, ali da je roditeljska dužnost da im objasne zašto su te lutkice popularne i šta one zapravo predstavljaju.

„Danas je roditeljstvo izuzetno izazovno, ali ne smemo ostajati na površini. Moramo svakodnevno razgovarati s decom i pomoći im da razumeju svet oko sebe“, zaključuje psihološkinja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari