Potrebno vam je samo 15 minuta dnevno: Zašto je dobar boravak u šumi? 1Foto: Pixabay/jplenio

Poznato je da boravak na svežem vazduhu i u prirodi pozitivno utiče na organizam.

Postoje razne studije koje govore da je boravak u šumi veoma koristan, ali i kako može biti dobar za zdravlje i kako utiče na određena stanja i bolesti.

Međutim, potrebno je uraditi više istraživanja, sa većim brojem ispitanika i različitih starosnih grupa, kako bi se to potvrdilo. Bez obzira na istraživanja, šuma krije mnogo zanimljivosti i šetnja prirodom nikada nije naodmet.

Naučni dokazi o prednostima boravka u šumi

Prve studije koje su pokazale prednosti boravka u šumi sprovedene su u zapadnim zemljama, a kasnije su sprovedene i u Japanu, Koreji, Kini i Evropi. Upravo u Japanu postoji izraz „šinrin-joku“ koji označava aktivnosti opuštanja u šumi, boravka u šumi, šetnje šumom i udisanja svežeg šumskog vazduha, a savremeni koncept toga se naziva i terapija-šumom.

Što se tiče konkretnih dokaza, sprovedeno je šest studija na ispitanicima od 20 do 79 godina, na ukupno 323 osobe, od zdravih studenata do starijih osoba sa određenom hroničnom bolešću.

Ove specifične studije su sprovedene u Kini, Koreji i Švedskoj i trajale su od jednog dana do 11 nedelja.

Zašto je boravak u šumi dobar za telo?

Kako pokazuju dve od pomenutih šest studija, boravak u šumi je pozitivno uticao na krvni pritisak. Pokazalo se da se kod osoba sa visokim krvnim pritiskom, posle šuma, značajno smanjio, u kontrolnoj grupi u studiji koja je boravila u gradu. Jedna studija je pokazala poboljšanje u funkcionisanju imunog sistema. Osim toga, istraživanja su pokazala da ova aktivnost smanjuje stres i anksioznost, ali i pozitivno utiče na rad srca i pluća.

Dakle, boravak u šumi je dobar za:

– srce i pluća

– smanjuje stres, anksioznost i depresiju

– snižava krvni pritisak

– poboljšava imunitet

Međutim, potrebno je sprovesti dodatna istraživanja znatno dužeg trajanja i na većem broju uzoraka kako bi se sve ove koristi mogle sa sigurnošću dokazati.
Koje su druge prednosti šume?

Osim naučnih pokazatelja zdravstvene koristi šume, šuma može da podstakne i kreativnost, otvori oči, izazove radoznalost, ali i divljenje. Uvek možete videti nešto novo, možete ubrati razno voće poput kestena ili pečuraka, možete upoznati razne životinje, a ovo je i prilika da naučite nešto novo o biljnom svetu i prirodi uopšte. Šuma može biti idealno mesto za druženje, ali i za sticanje novih prijateljstava i obavljanje raznih aktivnosti.

Koliko dugo je potrebno ostati u šumi?

Da biste osetili prednosti boravka u šumi, studija iz 2020. objavljena u „International Journal of Environmental Research and Public Health” pokazala je da šetnja šumom u trajanju od samo 15 minuta poboljšava raspoloženje i smanjuje stres i anksioznost, a takođe može da očisti. um i smanjiti depresiju i negativne misli. Istraživanjem je obuhvaćeno 585 ispitanika, od kojih je polovina šetala šumom, a polovina gradom.

Istraživanje je trajalo od 2005. do 2013. godine, a eksperiment se odvijao u 52 šume i 52 urbana područja Japana. Iako postoje vidljive prednosti, ovo istraživanje ima i neke nedostatke. Dakle, na rezultate je možda uticalo otkrivanje novih predela, ali i starost ispitanika, pri čemu je većina njih u proseku bila stara 21,7 ± 1,6 godina.
Zaključak

Postoji više istraživanja koja govore da je boravak u šumi izuzetno dobar, ali je potrebno više istraživanja sa većim brojem ljudi da bi se to dokazalo. Ono što je sigurno je da boravak u šumi neće nikome naškoditi i ako se osećate dobro u šumi, treba da uživate redovno u njoj.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.