"Epl kult" živ i 10 godina nakon Džobsa 1Foto: EPA-EFE/JOHN G. MABANGLO

Deset godina od smrti Stiva Džobsa, Epl se preobrazio u ekosistem uređaja i usluga, skuplji od svih drugih kompanija u svetu, ali izgubio je “auru” inovativnosti svojstvenu njegovu mitskom utemeljivaču.

“Tim Kuk nije Stiv Džobs”, “Epl više nije inovator”, “Stiv Džobs se okreće u grobu”, takvi i slični komentari bujaju na Tviteru, posebno u vreme kada Tim Kuk, koji je preuzeo kompaniju u avgustu 2011. godine, predstavlja nove proizvode.

Naizgled, očuvan je stil Stiva Džobsa, koji je umro 5. oktobra 2011. godine. Svaki novi proizvod predstavlja se svečano, u atmosferi napetog iščekivanja.

Svakog tog “dana D”, bez obzira radi li se o tehničkom poboljšanju, novoj seriji ajfona, koji su sve sofisticiraniji, novoj usluzi video striminga ili samo o novoj boji kućišta, Tim Kuk i njegovi saradnici nastupaju jednako pompezno i s jednakim entuzijazmom.

Bez Stiva Džobsa, “Epl je izgubio sposobnost lansiranja proizvoda koji donose revoluciju na tržištu”, tvrdi nezavisni analitičar Rob Enderle. “Oni su postali finansijska kompanija, dobro podmazana mašina koja zna kako da sisa svoje verne potrošače”.

Kompanija koja je uspon počela u garaži Silikonske doline 1976. godine, svojim je računarima, priborima i uređajima kao što je ajpod (2001. godine), a kasnije i ajfon (2007. godine) promenila svakodnevicu stotina miliona ljudi.

Vizionar Stiv Dobs dvaput je temeljno uzdrmao informatiku: grafička rešenja nametnula su se ‘80-ih kao metoda komunikacije između mašina i ljudi, dok je smartfon internet smestio u džep svakog pojedinca.

Od tada, Epl je predstavio i pametni sat Epl voč.

Brojne nove usluge

“Karakeristika Epla je oduvek bila inovacija i to je važno (…) ali postoje i drugi kriterijumi, kao sposobnost firme da se sama preobrazi”, smatra analitičarka Karolina Milanezi.

Grupa Kupertino obogatila je svoju paletu dodajući brojne nove usluge minuciozno integrisane u uređaje: muzika, plaćanje, video, igrice, sport…

“Epl danas ima više žica na svom instrumentu što mu omogućuje da svira bolje i privuče nove korisnike i da ih zadrži”, kaže Milanezi, stručnjakinja iz Creative Strategies.

Takvu strategiju sigurno ne bi odbacio ni sam Stiv Džobs koji je uvek nastojao da pojednostavi i kontroliše iskustvo potrošača od A do Z, kako piše u njegovoj biografiji Volter Ajazkson.

I danas su inovativni

Ni Epl niti bilo koja druga kompanija nisu donele revoluciju u digitalnom svetu u poslednjih 10 godina. No „kult jabuke“ još je živ te i danas pritiska Tima Cooka, piše Al Jazeera Balkans.

No brojni analitičari smatraju da kolos iz Kalifornije i danas donosi izume.

“Oni su i danas inovativni. To je zapisano u DNK te firme i mislim da bi Stiv Džobs bio ponosan”, smatra Den Ajvs i kao primer navodi razvoj čipa M1 koji zamenjuje Intelov procesor u nekim novim uređajima.

“‘Ajfon će i dalje biti i srce i pluća rasta Epla tokom godina. Videćemo i naočare Epl za virtuelnu stvarnost te Eplov automobil 2024. godine”, tvrdi Ajvs.

Za 10 godina vredniji sedam puta

U svakom slučaju, metode Tima Kuka oduševljavaju Volstrit: pre 10 godina Epl je vredeo oko 350 milijardi dolara, a 1. oktobra 2021. vrednost je dosegla 2.358 milijardi.

“U roku od šest do devet meseci dosegnuće 3.000 milijarde dolara”, predviđa Den Ajvs.

Čini se da nestašice mikročipova u svetu nisu preterano uticale na kapacitet kompanije da odgovori zahtevima tržišta. Eplova kompromisna politika prema privatnom životu u Kini ljuti jedino kritičare.

Nadalje, grupa Epl je do danas relativno pošteđena tužbi u području autorskih i srodnih prava, za razliku od Gugla i Fejsbuka koji su kažnjeni golemim svotama. Američka sutkinja nedavno je odbacila tužbe za monopol koje je podneo izdavač video igara Epic Games pošto je Epl uklonio igricu Fortnite s App Storea.

U tom području, kao i u borbi protiv pedopornografije, Tim Kuk provodi politiku minimalnih ustupaka, u stilu koji snažno odudara od Džobsovog, poznatog po burnim reakcijama.

“U poslednjih 10 godina stil Stiva Džobsa nije preživeo”, kaže Karolina Milanezi i podseća na težak karakter pokojnog Džobsa. “Mislim da je Tim Kuk bolji direktor kompanije za današnje društvo”.

Komentari

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

2 reagovanja na “„Epl kult“ živ i 10 godina nakon Džobsa”

  1. Hvala na odlicnom, kritickom tekstu, edukativnom…

    ideja i edukacija i To, …je TO.
    to pokrece celu planetu.

  2. Pa i KokaKola nije promenila nista zadnjih 50g i jos uvek je najpopularnije pice na planeti. Apple-u ne treba vise nista, stvoren je brand koji ne mora da pokaze nista novo, dovoljno je da postoji kao statusni simbol koji je to uvek bio i ostace. Da li mozda Huawei ili Xaomi moze biti statusni simbol, kad ga nosi par stotina miliona kineza? Tesko. Iskreno ja nikad ne bi kupio kineski telefon.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.