Oznaka “Made in China” bila je sinonim za jeftinu robu: Hoće li svi telefoni uskoro biti kineski? 1Foto: Pixabay/amar-rockz

Gotovo do juče oznaka „Made in China” bila je sinonim za jeftinu robu upitnog kvaliteta, a na mobilne telefone koje proizvodi ova azijska država većina je gledala sa sumnjom, iako je većina najpoznatijih i najcenjenijih brendova proizvedena u Kini.

Zbog nedoumica u kvalitet, kupci su se radije obraćali „proverenim” brendovima, pre svega onima iz Sjedinjenih Američkih Država i Južne Koreje, a nešto ranije i finskog giganta. Nekoliko godina kasnije, većina nekadašnjih giganata izbačena je iz Top 5, pa čak i iz Top 10 proizvođača, a samo Samsung i Epl uspevaju da se odupru „naletu” iz Kine, ali gube i poziciju broj jedan i dva od iz četvrtine u četvrtinu, piše Al Jazeera.

Tako je kineski Realme, najbrže rastući brend pametnih telefona, uspeo da se izbori sa pritiskom tržišta u drugom kvartalu ove godine i jedini je brend pametnih telefona u Top 5 koji je zabeležio godišnji porast isporuka u drugom kvartalu 2022. istovremeno je zadržao titulu najbrže rastućeg brenda pametnih telefona u Evropi.

Kako će Samsung i Apple odgovoriti na izazove

Realme se približio Ksiaomi-u i Huaveiju kao jedan od najvećih proizvođača telefona, a kompanije poput Oppo, OnePlus, Vivo, ZTE… već su izbacile prethodne gigante, što donosi mogućnost da bi svi telefoni u bliskoj budućnosti mogli biti kineski. To posljedično postavlja pitanje da li će uređaji iz Kine i dalje biti pristupačni, ali i da li će biti zabrinutosti za sigurnost, s obzirom na stalne optužbe zapadnih kompanija da Peking koristi domaće kompanije za prikupljanje informacija širom svijeta, dok se postavlja pitanje kako će Samsung i Apple odgovaraju na ove izazove?

Činjenica je da se u Kini dešavaju velike promene, a kinesko tržište je u padu, bar što se prodaje pametnih telefona tiče, kaže Krunoslav Ćosić, urednik veb portala Smartlife.

Istovremeno, sve više kineskih proizvođača na tržište plasira premijum modele, po cenama iznad 1.000 evra, što je donedavno bilo nezamislivo, jer su kupci iz tog segmenta više verovali proverenim brendovima.

Stručnjak za mobilne telefone navodi da su brendovi poput Realmea zapravo „novi Ksiaomi“ i koriste istu strategiju: nude dobre hardverske komponente po razumnim cenama, dobar kvalitet izrade i razvijaju svoj softver kao nadogradnju na operativni sistem Android. Istovremeno se odvija ekspanzija velikog broja kineskih brendova na evropskom tržištu.

„Njihova taktika je dobra – prvo su se dokazali i pozicionirali na kineskom tržištu, a onda su krenuli u osvajanje sveta. I dok su Apple iPhone i Samsung Galaki S i Z serije još uvek zaštićeni od kineskih brendova na evropskom i (posebno) američkom tržištu, situacija u segmentu od 200 do 400 evra je i dalje drugačija.

Agresivna ekspanzija može doneti izazove

Ćosić ističe da je Samsung morao da ugradi karakteristike u taj cenovni segment pametnih telefona koje ne vidimo kod konkurencije – na primer, optičku stabilizaciju na kameri, kako bi odoleo kineskoj konkurenciji. S druge strane, Apple je pokušao sa dva manja modela iPhone-a da se takmiči sa kineskim brendovima, ali im to ne polazi za rukom.

„Za očekivati je da će Samsung i Epl zadržati vodeće pozicije, jer imaju veliku ‘armiju’ sledbenika. Videćemo da li će im se desiti Nokia efekat, koji je zbog svoje veličine postao trom i nije mogao tako brzo da reaguje na promene tržišta kao manji brendovi. To je i dalje velika prednost manjih brendova, kao što je Realme, ali i manje poznatih brendova kao što su Vivo i Oppo, koji svojim inovacijama mogu da usmere tržište“, kaže Ćosić.

Prema mišljenju stručnjaka, gotovo da i nema nedostataka zbog žestoke navale kineskih proizvođača mobilnih telefona.

Strategija dobrog odnosa cene i kvaliteta, koju već dugo koristi Ksiaomi, izgleda da je preneta i na druge brendove u oštroj konkurenciji srednjeg cenovnog ranga, dodaje Miloš Petrović, urednik portala Mobilna telefonija, koji je jedino što može da ih probije i razbije predrasude koje još uvek postoje kod novih kineskih brendova. Međutim, takva agresivna ekspanzija ipak može doneti određene izazove.

Problem isporuke delova Petrović vidi kao potencijalni problem, što je posebno bilo vidljivo u vreme pandemije, kada je transport iz Kine bio znatno otežan.

Primeri Meta (Fejsbuk) i Gugla

„Ksiaomi se etablirao širom Evrope i tu više ne vidim probleme, ali sam veoma skeptičan prema novim brendovima u tom smislu. Sve ostale mane mogle bi samo da spadaju u sferu teorije zavere. Ako pogledamo delove kao što su procesor, kamera, memorija… svi telefoni su svedeni na sličnu snagu i u tom segmentu mislim da neće biti problema u korišćenju“, kaže Petrović.

Osvrnuo se i na pitanje bezbednosti, odnosno dugogodišnje optužbe da Peking na neki način koristi svoj uticaj da preko raznih kineskih, pre svega telekomunikacionih kompanija prikuplja podatke iz celog sveta, rekavši da može biti određenih problema, ali da je teško dokazati ih. Ono što je važno je da obični korisnici neće ni primetiti takve probleme.

Iako se Kina često optužuje da koristi domaće kompanije za prikupljanje informacija, veliki broj stručnjaka širom sveta ismijava ovakve tvrdnje, navodeći primere Mete, odnosno Fejsbuka, i brojne afere vezane za bezbednost podataka, kao i Gugl, odnosno kompanije koje bukvalno uživo na osnovu prikupljanja i prodaje podataka. Za kritičare je licemerno kritikovati Kinu zbog nečega što privatne kompanije rade već duže vreme.

Ono što je dobra vest za korisnike i potencijalne kupce jeste da i dalje možete očekivati dobar odnos cene i kvaliteta kada su u pitanju telefoni azijskog giganta.

U slučaju da kineski brendovi dominiraju i preuzmu poziciju koju sada imaju Samsung i Apple, Ćosić ne očekuje značajnije povećanje cena telefona, jer je velika konkurencija između kineskih proizvođača, a stalno se pojavljuju novi brendovi koji pokušavaju da zbaciti nešto starije kineske brendove sa njihovih prestola.

„Dobar primer je Honor, koji je u jednom trenutku bio lider u Kini, a sada se sve uspešnije bori i za evropske kupce.

Premium segment i visoke cene

Sa druge strane, loša vest je da će vodeći modeli i dalje imati visoke cene.

„Ne očekujem da će Samsung i Apple sniziti cene premijum telefona, jer su inovacije i lojalnost brendu i dalje iznad proseka, dok su kineski kupci telefona manje lojalni i lako menjaju brendove, a konkurencija između kineskih brendova izgleda sprečiti još veće cene“, ističe Ćosić.

Ono što se sa sigurnošću može reći jeste da je vreme potcenjivanja „Made in China” uređaja prošlo, čak i na našim prostorima koji su sve sporije prihvatali nove brendove.

„Kupci veruju u kvalitet. Huavei i Ksiaomi su već dokazani brendovi, OnePlus i Vivo, kao i Realme, su na odličnom putu. U praksi, kada moj prijatelj već dve godine bez problema koristi Vivo telefon, za mene kao potencijalnog kupca nema bolje preporuke. Na kraju se svakako svodi na finansijski momenat i tu definitivno dominiraju telefoni iz Kine“, zaključio je Petrović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari