Zašto zimi nikako ne treba da vozimo sa letnjim gumama: Ova slika je najbolji dokaz 1Foto: gus / Alamy / Alamy / Profimedia

 

Kočenje po snegu sa zimskim, letnjim i gumama za svaku sezonu veoma se razlikuje, a ilustracija u nastavku teksta dobro to i pokazuje.

Vožnja tokom zimskih uslova je bar dvostruko teža nego ona u ostatku godine što je izazov i iskusnim vozačima, a kako bi se savladali sneg i poledica, svakom vozaču dobro dođu saveti, a pre svega zimske gume.

Vozači koji voze bez zimskih guma po snegu, susnežici ili ledu imaju znatno duži zaustavni put prilikom kočenja po klizavom kolovozu, a nekada i jedan jedini centimetar može da sačuva glavu.

Zimske gume su pneumatici čija debljina šare nije tanja od četiri milimetra, a po Zakonu o bezbednosti u saobraćaju takve gume obavezne su od 1. novembra do 1. aprila i to samo po snegu, susnežici ili ledu. To mnogi vozači zloupotrebljavaju pa ne skidaju letnje pneumatike tokom cele zime i koriste činjenicu da u Srbiji u većim gradovima sve ređe na putevima vladaju pravi zimski uslovi.

Koliko je to pogrešno i rizično ponašanje za volanom pokazuje i podatak da letnje gume na temperaturi ispod sedam stepeni gube svoju elastičnost i toliko se stvrdnu da postanu praktično plastične što je veoma opasno. U tom slučaju zaustavni put prilikom kočenja na klizavom kolovozu je znatno duži nego kada kočite sa zimskim gumama.

Nemali broj vozača pribegava kompromisnom rešenju pa kupuju univerzalne gume koje navodno mogu da se koriste i leti i zimi. Ipak, saobraćajni stručnjaci preporučuju univerzalne gume samo vozačima koji godišnje ne prelaze više od 10.000 kilometara jer se univerzalne gume mnogo habaju leti pogotovo na velikim temperaturama iznad 35 stepeni.

Inače, univerzalne gume su skuplje u proseku za 20 do 30 odsto.

Takođe, postoje oni koji pokušavaju da uštede tako što zimske gume ne stavljaju na sve točkove nego, recimo, na dva od četiri. I to je veoma rizično. Kada biste, primera radi, zimske gume montirali samo na prednje točkove rizikovali biste da napravite karambol jer bi prilikom kočenja zadnji deo automobila mogao da vam ode ispred prednjeg i da se vrtite u krug.

Na ilustraciju ispod pogledajte kako se ponaša automobil pri kočenju po snegu sa zimskim, letnjim i univerzalnim gumama.

Kako kočiti po snegu?

Savladati tehnike kočenja je jedan od najvažnijih segmenata vožnje, a posebno zimi.

Mnogi iskusni vozači na zimskom kolovozu „pozivaju u pomoć“ motorno kočenje jer je bezbednije. Naime, umesto pritiskanja papučice kočnice, potrebno je oduzeti gas i prebaciti brzinu u niži stepen prenosa. Tako će automobil sam usporiti, bez naglih pokreta koji mogu biti veoma opasni.

Moderni automobili imaju ABS kočioni sistem (Anti-Lock Braking System) koji sprečava blokiranje točkova prilikom kočenja, najčešće onog naglog i oštrog koje se dešava na klizavom i mokrom kolovozu. ABS optimalno dozira kočenje i štiti vas od opasnih situacija pri naglom kočenju, te se posebno preporučuje manje iskusnim vozačima.

Naime, ovaj kočioni sistem skraćuje zaustavni put automobila tokom kočenja i to je njegova glavna prednost. Ne manje važna činjenica je da, sprečavajući blokadu točkova, elimiše i situacije u kojima dolazi do „plesanja“ auta po putu u situacijama kada se blokira jedan točak.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari